Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä uusi ammatti? Itse en enää keksi mitään...

Vierailija
20.01.2017 |

Olen ollut työttömänä pitkään, monta vuotta. Minun pitäisi keksiä itselle uusi ammatti, edellistä työtä ei kunto enää kestä. On ruumiillisesti raskasta työtä, selkä sairaus estää jatkuvan seisomisen ja raskaiden tavaroiden nostelun.
Ongelma etten keksi mitään ammattia mistä pitäisin ja mitä voisin tehdä ja ennen kaikkea millä alalla olisi töitä.
Esteeksi muodostuu vielä se etten voi tehdä tietokoneella töitä, ranteet niin hajalla että pieni hetki muuttuu tuskaksi. Ja useamman tunnin tietokone työskentely aiheuttaa migreenin.
Selkä estää seisomatyön, ja sellaisen työn missä joutuu paljon kävelemään. Pidän käsitöistä ja lukemisesta mutta niistä ei ammattia irtoa. Unelma ammatti haavetta minulla ei ole koskaan ollut, ei edes lapsena. Olen kai outo...

Onko ketään joka olisi ollut samassa tilanteessa, mistä löydän ammatin? Keneltäkään ei saa apua, kaikki vain sanoo että pitää itse keksiä ammatti, mutta entä kun ei keksi?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksikuski.

Vierailija
2/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-palstan mode. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja

Vierailija
4/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastotyöntekijä

Vierailija
5/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta kirjakauppa!

Vierailija
6/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisotyöntekijä.

Vierailija
7/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei. Homma ei mene noin kuin sanot. Jos sinulla on oikea terveydellinen este johonkin työhön (ranteet lopullisesti rikki, joku vakava selkärappeuma) niin työterveyslääkäri / kuntoutuslääkäri arvio sinun jäljellä olevan työkyvyn ja sen mihin töihin sairautesi kanssa et pysty ja mihin pystyt. Samassa yhteydessä eläkevakuutuslaitos / muu vakuutustaho tai terv.keskus tai työkkäri ottaa kantaa siihen mihin voisit uudelleenkouluttautua. Luulen että sinulla ei ole diagnosoituja sairauksia selässä ja ranteissa ja koko kykenemättömyys on omaa tulkintaasi.

Vierailija
8/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastottyöntekijöillä ei taida paljon olla töitä tarjolla.

Vierailija
9/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa aikuiskoulutuksia. Sieltä voi löytyä jotain mitä et ole koskaan edes tiennyt olevankaan. Minä ajattelin ilmoittautua kouluun, josta valmistuu mehilästarhureita.

Vierailija
10/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hei. Homma ei mene noin kuin sanot. Jos sinulla on oikea terveydellinen este johonkin työhön (ranteet lopullisesti rikki, joku vakava selkärappeuma) niin työterveyslääkäri / kuntoutuslääkäri arvio sinun jäljellä olevan työkyvyn ja sen mihin töihin sairautesi kanssa et pysty ja mihin pystyt. Samassa yhteydessä eläkevakuutuslaitos / muu vakuutustaho tai terv.keskus tai työkkäri ottaa kantaa siihen mihin voisit uudelleenkouluttautua. Luulen että sinulla ei ole diagnosoituja sairauksia selässä ja ranteissa ja koko kykenemättömyys on omaa tulkintaasi.

Selässä on todettu vika, kerran leikattu ja ranteet leikattu kerran. Sairaalan kuntoutuslääkäri arvioi vian vuosia sitten, työkyvyn ym. Sain vain ohjeet että ei seisomatyötäeikä raskasta työtä. Kelan kuntoutus kurssilla lääkäri teki arvion et osa- aikatöihin voin mennä. Siinä kaikki. Työkkäri ei ota kantaa uusista koulutus aloista, sanoo vain että itse pitää keksiä. Kuntouttavassa työtoiminnassa olin pari vuotta, mutta ei sieltä mitään ahaa elämystä löytynyt.

Vierailija
11/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa joutuu myös käyttämään tietokonetta.

Vierailija
12/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, menikin tuo kohta ihan ohi, ettei tietokonetta voi käyttää. Sittenhän se kirjastohomma ei tietty oo sopivaa.

Vierailija
13/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A p kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selässä on todettu vika, kerran leikattu ja ranteet leikattu kerran. Sairaalan kuntoutuslääkäri arvioi vian vuosia sitten, työkyvyn ym. Sain vain ohjeet että ei seisomatyötäeikä raskasta työtä. Kelan kuntoutus kurssilla lääkäri teki arvion et osa- aikatöihin voin mennä. Siinä kaikki. Työkkäri ei ota kantaa uusista koulutus aloista, sanoo vain että itse pitää keksiä. Kuntouttavassa työtoiminnassa olin pari vuotta, mutta ei sieltä mitään ahaa elämystä löytynyt.

Paljonko sinun jäljellä oleva työkyky sitten on prosenteissa sen kuntoutuslääkärin arvion mukaan? Ilmeisesti työkykyä on kuitenkin niin paljon, että et ole saanut kuntoutustukea etkä työkyvyttömyyseläkettä? 

Vaihtoehdot on vähissä jos tietokonetta ei voi muka käyttää käytännössä yhtään.. Opettajankin työssä on paljon tietokonehommia. Ja esim. lopputyö tehdään aina tietokoneella, moni opiskelu on lähinnä esseiden kirjoittamista jne. Vaadi sieltä kelasta ja työkkäristä nyt vaan tiukasti enemmän neuvoja. Voihan olla että sinua ei haluta uudelleenkouluttaa vaan pitää työttömänä työnhakijana, joka ei voi kuitenkaan terveytensä puolesta saada työpaikkaa.

Vierailija
14/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A p kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sinun jäljellä oleva työkyky sitten on prosenteissa sen kuntoutuslääkärin arvion mukaan? Ilmeisesti työkykyä on kuitenkin niin paljon, että et ole saanut kuntoutustukea etkä työkyvyttömyyseläkettä? 

Vaihtoehdot on vähissä jos tietokonetta ei voi muka käyttää käytännössä yhtään.. Opettajankin työssä on paljon tietokonehommia. Ja esim. lopputyö tehdään aina tietokoneella, moni opiskelu on lähinnä esseiden kirjoittamista jne. Vaadi sieltä kelasta ja työkkäristä nyt vaan tiukasti enemmän neuvoja. Voihan olla että sinua ei haluta uudelleenkouluttaa vaan pitää työttömänä työnhakijana, joka ei voi kuitenkaan terveytensä puolesta saada työpaikkaa.

Ei lääkäri sanonut mitään prosentti määriä. Kelan kurssilla lääkäri tyrmäsi eläkkeen koska voin kuulemma jotain työtä tehdä. Enkä eläkkeelle välttämättä haluaisi koska se niin pieni. Haluaisin töihin, tienata rahaa.... ei tarvitsisi miehen siivellä elää...

Vierailija
15/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites joku ammatti, jossa pääsääntöisesti puhutaan puhelimeen? Vai vaatiiko nekin tietokoneen käyttöä?

Myyjä?

Vierailija
17/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvii konetta

Vierailija
18/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A p kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A p kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkäri sanonut mitään prosentti määriä. Kelan kurssilla lääkäri tyrmäsi eläkkeen koska voin kuulemma jotain työtä tehdä. Enkä eläkkeelle välttämättä haluaisi koska se niin pieni. Haluaisin töihin, tienata rahaa.... ei tarvitsisi miehen siivellä elää...

Jos työkyky arvioidaan, niin se määritellään prosenteissa. Joko sinä et ole lukenut huolella niitä papereita tai sitten sinulle ei ole tehty työkykyarviota. Jos työkyky on heikentynyt vähintään 60 % niin saa eläkkeen. Jos työkyky on heikentynyt 40 % niin saa osa-aikaisen työkyvyttömyyseläkkeen. Sairauden vuoksi työkyvyttömät ei kuulu työttömien työnhakijoiden joukkoon, koska he eivät voi työllistyä. 

Eläkevakuutusyhtiöt uudelleenkouluttaa niitä henkilöitä, jotka on sairautensa vuoksi työkyvyttömiä omaan ammattiinsa, mutta pystyisivät terveytensä puolesta hyvin työskentelemään muussa ammatissa, ja joilla on terveyden puolesta kapasiteettia opiskella se uusi ammatti. Eläkevakuutusyhtiön kuntoutussuunnittelija auttaa tässä. Kysy neuvoa Kelasta. 

Sinun tilanteesi kuulostaa oudolta. Lähinnä siltä, että et ole nyt itse ymmärtänyt jotain mitä sinulle on sanottu, tai et ole osannut vaatia oikeita asioita. 

Luulen ensinnäkin, että sinulla ei ole mitään varsinaista ammattia eli koulutusta nyt. Kuulostaa myös siltä, että kuntoutuslääkäri ei pitänyt sinua edes osittain työkyvyttömänä "omaan ammattiisi", koska ammattia ei varsinaisesti ole. Eli pystyisit tekemään "jotain työtä". 

Vierailija
19/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa minulla on kaksikin ammattia

Vierailija
20/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A p kirjoitti:

Itseasiassa minulla on kaksikin ammattia

Sitten tilanne on hämmentävä. Oletko omasta mielestäsi työkyvytön niihin molempiin ammatteihin? Ja mikä on lääkärin kanta siihen?