Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla vain tietyille pähkinöille allerginen?

20.01.2017 |

Hasselpähkinästä kurkku hieman turpoaa ja suu kihelmöi, cashewsta ei mitään reaktiota..
Pitääkö pähkinät silti lopettaa kokonaan? Entäpä siemenet, voikohan niiden syöntiä jatkaa (oireita en ole vielä huomannut)..

Onko pähkinäallergisia paikalla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Itse saan oireita cashewista ja pistaasista, mutta en muista. Hasselpähkinä on myös koivun ristiallergeeni, eli voi aiheuttaa koivuallegikolle oireita ilman varsinaista pähkinäallergiaa. Tietääkseni siemenistä mikään ei ole 'sukua' pähkinöille, eli tuskin tulee oireita.

Vierailija
2/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, hasselpähkinä saa sormien ihon halkeilemaan. Muut pähkinät ja manteli ei mitään oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tietylle pähkinälle allerginen. Hasselpähkinä on yleisesti yksi allergisoivimpia pähkinöitä, juuri tuon koivun kanssa ristireagoinnin takia. Siskoni on allerginen vain hasselpähkinälle, mieheni hasselpähkinälle ja maapähkinälle (joka varsinaisesti ei edes ole pähkinä, vaan herneen sukuinen).

Vierailija
4/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, en ole itse uskaltanut kokeilla tuleeko muistakin pähkinöistä oireita, hasselpähkinä aiheuttaa niin pahan reaktion. Siemeniä voin syödä kyllä ihan normaalisti. Etköhän voi syödä ihan tuntemusten mukaan jos oireita ei tule :)

Vierailija
5/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Cashew ei muuten taida olla pähkinä eli usein pähkinäallergiset voivat syödä cashew'ta.

6/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helpottavaa tietää! Kiitos.

Olen muuten koivuallegikko, se selittää kaiketi reaktion nimenomaaan hasselpähkinään.

Vierailija
7/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olöa vain tietylle viljalle allerginen? Entäs hedelmille? Mitä luulwt?

Vierailija
8/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä allergialääkäri halusi tietää sen, että voiko syödä suolapähkinöitä. Jos voi, niin kyse on koivuallergiasta, jossa tietyt pähkinät ristiinregoivat. Jos ei voi, niin kyse on varsinaisesta pähkinäallergiasta.

Vierailija
9/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Cashew ei muuten taida olla pähkinä eli usein pähkinäallergiset voivat syödä cashew'ta.

Cashew ei tosiaan ole kasvitieteellisessä mielessä pähkinä vaan myrkyllisen munuaispuun siemen.

Vierailija
10/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi. Itse olen pahasti allerginen maapähkinälle, mutta muut pähkinät tuntuvat olevan ok, kun on niitä kokeillut. Osasta tulee ehkä pientä kutiamista suuhun, mutta pienissä määrin uskaltaa syödä. Siemenet kaikki ok. Mulla myös koivu ja paljon muita allergioita.

Vierailija
11/11 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on cashew- ja pistaasiallergia. Kaikki muut pähkinät/siemenet tai niiden kaltaiset kyllä sopivat. Itse selvitin allergian kokeilemalla varovasti yksitellen eri lajeja ja löysin allergisoivat. Jos on hengenvaarallisesti allerginen, tämä ei tietenkään kannata. Minulla ei turpoa kurkku vaan alkaa vimmattu kutina nielussa sekä korvissa ja mahakipu.