Muita, jotka purevat hampaita varsinkin öisin yhteen?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli purentakisko viitisen vuotta. Nyt alettiin hampaiden oikominen joten en voi käyttää.
Aloitettiinko sulla oikominen juuri tähän purentaan ja kipuihin liittyen, vai enemmän muista syistä? :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tällä kanssa purentakisko. Puren niin lujaa, että lihasjumeja on aika paljon edelleen, mutta jos nukahdan ilman kiskoja, eron huomaa heti. Ääni särkyy, ohimot on kireenä ja nukun todella huonosti. Kulmahampaat on kuluneet aika pahasti. Onko kellään muulla purijalla traumataustaa?
Joo, narskuttelin lapsena kun elämässä oli enemmän stressiä. Että näinkin voi ihmisen elämä mennä. Lapsen on vähän vaikea muuttaa elämäänsä.
Jos meinaat narskuttelua niin tästä taloudesta löytyy yksi ja se on minun mies. Hammaslääkäri määräsi yöradat (eli kumiset tai muoviset 'tekarit' jotka ehkäsee sen) muttei ole suostunut käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on purentakisko käytössä, mutta sekään ei tunnu auttavan tarpeeksi. Onneksi ei enää ole päänsärkyjä kuten ennen, mutta hampaat aristaa usein. Varmaan juuret ärtyneet. Mitäs sitten kun kisko ei auta?
Jos hampaat aristaa, ne on todennäköisesti kuluneet. Mulle laitettiin kuluneisiin etuhampaisiin muovista "paikat". Kipu loppui siinä hammaslääkärin penkissä maatessani .
Voi olla niinkin, mutta minua hammaslääkäri varoitti että on myös mahdollista purra hampaat juurihoidettavaan kuntoon, jos hermot on jatkuvassa ärsytystilassa niin lopulta tulehtuvat. Pelottaa että puren hampaani pilalle :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä kanssa purentakisko. Puren niin lujaa, että lihasjumeja on aika paljon edelleen, mutta jos nukahdan ilman kiskoja, eron huomaa heti. Ääni särkyy, ohimot on kireenä ja nukun todella huonosti. Kulmahampaat on kuluneet aika pahasti. Onko kellään muulla purijalla traumataustaa?
Mitään erityistä traumataustaa mulla ei ainakaan taida olla, vaikka psykoterapian olen aloittamassa. Toivon, että siitä on apua ainakin stressin hallinnassa. :)
Piti kysymäni, että mitä tarkoitat äänen särkymisellä?
Ap
Ääni ei meinaa tulla vapaasti ulos, joten puheääni saattaa särähtää ja tulla pieniä niekkuja :D. Huomaan aina puheäänestäni, milloin puren enemmän. Parempina kausina ääni soljuu pehmeästi.
Okei, kiitos, kun vastasit! Mietin, että olisikohan mun äänen "kantamattomuus" - sellainen heiveröinen ääni ja kipu, kun yritän puhua kantavammin - myös tähän liittyvää. Ainakin samalta mulla tuntuu, ettei ääni tahdo tulla vapaasti ulos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos meinaat narskuttelua niin tästä taloudesta löytyy yksi ja se on minun mies. Hammaslääkäri määräsi yöradat (eli kumiset tai muoviset 'tekarit' jotka ehkäsee sen) muttei ole suostunut käyttämään.
Tarkoitan. Voi harmi, ettei käytä! :( Monen mielestä näköjään niistä olisi apua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään erityistä traumataustaa mulla ei ainakaan taida olla, vaikka psykoterapian olen aloittamassa. Toivon, että siitä on apua ainakin stressin hallinnassa. :)
Piti kysymäni, että mitä tarkoitat äänen särkymisellä?
Ap
Ääni ei meinaa tulla vapaasti ulos, joten puheääni saattaa särähtää ja tulla pieniä niekkuja :D. Huomaan aina puheäänestäni, milloin puren enemmän. Parempina kausina ääni soljuu pehmeästi.
Okei, kiitos, kun vastasit! Mietin, että olisikohan mun äänen "kantamattomuus" - sellainen heiveröinen ääni ja kipu, kun yritän puhua kantavammin - myös tähän liittyvää. Ainakin samalta mulla tuntuu, ettei ääni tahdo tulla vapaasti ulos.
Ap
Voi hyvinkin olla. Ja juuri tuo, ettei ääni tahdo kantaa kovasti, tai jos yrittää, se sattuu, koska äänihuuliin tulee liikaa painetta. Purenta kiristää kaulan ja kieliluun lihaksia ylikireälle mikä taas estää äänihuulten normaalia värähtelyä ja aiheuttaa ääniongelmia. Äänihuulet on jatkuvassa puristuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, narskuttelin lapsena kun elämässä oli enemmän stressiä. Että näinkin voi ihmisen elämä mennä. Lapsen on vähän vaikea muuttaa elämäänsä.
Et narskuttele enää?
Purentakisko auttaa. Hankin monta vuotta sitten kun oli aina aamuisin hampaat ja leuka kipeä. Hammaslääkäri sanoi, että selkeästi narkustellen hampaita yöllä, kulumaa näkyi.
Tulin raskaaksi enkä käyttänyt kiskoa vuoteen kun vauva syntyi, koska ei tullut juurikaan nukuttua yli vuoteen. Sitten yksi yö nukuin kunnolla ja narskuttelin yhteen hampaaseen hiusmurtuman. Meni pari kk ja kivut oli kammottavat. Oli hammas tulehtunut ja vaati juurihoitoa. En nuku enää yhtään yötä ilman kiskoa. Päiväunia oon joskus nukkunut ja herätessä on hampaat kipeät ja leuka jumissa.
Purentakisko saattaa joillain toimia, mutta vain vähän kuin laastarina. Se ei korjaa oikeaa syytä ja oireita voi olla tai tulla muitakin kuin hampaiden yhteen pureminen ja narskuttelu:
http://lindamturner.com/omds-wheres-your-tongue
Suosittelen lukemaan nuo linkit ajatuksella, vaikka alapeukutatte ja tämä ehkä tuntuu älyttömältä. :-)
Mä narskuttelen. Oon käyttänyt kiskoja jo kuusi vuotta, mutta silti leuat on koko ajan jumissa, päätä ja niskaa särkee ja huomaan että päivisinkin jännitän leukoja. Jatkuva stressi (työttömyyttä yms.) eikä tähä mikään auta. Moni hammaslääkärikin on sanonut, että kiskot on ihan oikeanlaiset ja ovat aina silloin tällöin hioneet (koska kiskoissa on JÄÄTÄVÄT purentajäljet) ja yleensä ovat vaan voivotelleet, että ei se kisko välttämättä auta, mutta että hyvä sitä olisi käyttää, jotta en pure hampaitani rikki. Siksi käytän, mutta narskuttelua kiskot ei ole mun kohdalla lopettaneet.
Narskuttelin. Tuli korvien lukkoisuutta ja ääniongelmia. Poistettiin kaikki viisaudenhampaat, ja purenta korjaantui niin että pääsin vaivastani.
Vierailija kirjoitti:
Narskuttelin. Tuli korvien lukkoisuutta ja ääniongelmia. Poistettiin kaikki viisaudenhampaat, ja purenta korjaantui niin että pääsin vaivastani.
Hei, mulla on kans tuota lukkoisuutta! Tuliko se sulla ilmi silloin, kun nielaisit? Vähän kuin vaikka lentokoneessa menisi korvat lukkoon. Tosi hienoa, että pääsit vaivastasi eroon. :)
Ap
Olen käyttänyt jo useamman vuoden ajan halpoja kuumassa vedessä muotoiltavia urheilijoiden hammassuojia. Yksi suoja maksaa 7€ ja kestää puoli noin vuotta. Hammaslääkärin mielestä tämä on ihan ok.
Suojaa pitää vaan saksilla leikata pienemmäksi ja sitten muotoilla kuumana hampaiden ympärille sopivaksi.
Käytin sitä kiskoa viikon, se oli kamala ja olin sille allerginen.
Kävin äänihierojalla, joka avasi purentalihakset ja kun nukahdan, asettelen suuni tietoisesti niin, että alaleuka on rento ja hampaiden välissä on vähintään sentin rako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulla on kans tuota lukkoisuutta! Tuliko se sulla ilmi silloin, kun nielaisit? Vähän kuin vaikka lentokoneessa menisi korvat lukkoon. Tosi hienoa, että pääsit vaivastasi eroon. :)
Ap
Just samaa minullakin. Kesti kauan keksiä mistä tämä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on purentakisko käytössä, mutta sekään ei tunnu auttavan tarpeeksi. Onneksi ei enää ole päänsärkyjä kuten ennen, mutta hampaat aristaa usein. Varmaan juuret ärtyneet. Mitäs sitten kun kisko ei auta?
Jos hampaat aristaa, ne on todennäköisesti kuluneet. Mulle laitettiin kuluneisiin etuhampaisiin muovista "paikat". Kipu loppui siinä hammaslääkärin penkissä maatessani .
Voi olla niinkin, mutta minua hammaslääkäri varoitti että on myös mahdollista purra hampaat juurihoidettavaan kuntoon, jos hermot on jatkuvassa ärsytystilassa niin lopulta tulehtuvat. Pelottaa että puren hampaani pilalle :(
Täällä on eräs, jonka molemmat alapuolen kuutoshampaat on juurihoidettu juuri tuon syyn takia. Nykyään purentakisko käytössä.
Äitini ei saanut imettää ollenkaan, oli vakavasti sairas.