Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä raskaana voi syödä??

ap
19.01.2017 |

Kävin tänään ensimmäistä kertaa neuvolassa ja sain listan "kielletyistä" ruoka-aineista. Olen tähänkin asti miettinyt tarkkaan syömisiäni (skipannut raa'at kalat, tuorejuustot jne.), mutta pari juttua hämmentää.

Ensinnäkin, miten määritellään pakastevihannekset? Herne-maissi-paprika ym. on tietysti tällaisia, mutta entä vaikka pakastettu avocado? Söin nimittäin tänään lounaalla ravintolassa salaattia, jossa oli pakastettua avocadoa. Sainko siitä nyt sitten listerian? Tuommoisia pakastettuja kasviksiahan on esim. kauppojen salaattibaareissa vaikka kuinka. Ainako täytyy jokaisessa ravintolassa kysyä, onko vihannekset pakastettu vai tuoreita??

Entä maitotuotteet? Pitääkö esim. kermaviilikastikkeesta varmistaa, että kermaviili on pastöroidusta maidosta?

Raskauspahoinvoinnin vuoksi liha ja kana eikä melkein mikään lämmin ruoka uppoa, joten on valikoimat aika vähissä lounastunnilla, jos salaatti ei ole vaihtoehto. Syön varmaan pelkkää leipää tästä lähtien!

Olin ajatellut, ettei raskaus paljon muuta ruokatottumuksia, mutta nyt tuntuu ihan päinvastaiselta! Kauhean vaivalloista, jos se noin tarkkaa on.... En halua olla hysteerikko, mutta kyllä niitä suosituksia haluaisin parhaani mukaan noudattaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

O et mitään.Elä vedellä ja pyhällä hengellä mutta muista että vesikin on hyvä keittää :D

Vierailija
2/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan pakastevihanneksien olevan kielletyllä listalla?

Kunhan raakoja ja/tai vakuumipakattuja kaloja, sekä pehmeitä juustoja välttää, niin se on kai tärkeintä. Ja salmiakkia ja lakritsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan raakoja ja/tai vakuumipakattuja kaloja, sekä pehmeitä juustoja välttää, niin se on kai tärkeintä. Ja salmiakkia ja lakritsia.

Pakastevihannekset pitää kuumentaa/keittää ennen syömistä. Joissain lounaspaikoissa esim. pakastettu maissi on vain sulatettu. 

Vierailija
4/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärjen käyttö on sallittua ja toivottavaa sekä nyt raskaana että sitten sen lapsen kanssa.

Minäkin skippaisin vain ne kalat (raaka/vacum) ja tietyt juustot ja tietysti alkoholi.

Salmiakkia ja lakritsaakin söin raskaana mutta en pussikaupalla. Niin ja ulkomaisia pakastemarjoja en syö nytkään vaikka en ole raskaana...en halua noroa.

Vierailija
5/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten tuo pakastettu avocado?? Tarkoitetaanko "pakastevihanneksilla" sellaisia kaupan pakasteessa pusseissa myytäviä vihanneksia vai kaikkia pakastimessa käyneitä vihanneksia? Kaupan salaattitiskeissähän on varmaan kurkkukin pakastettu ja sulatettu!

ap

Vierailija
6/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole joutunut jättämään pois normaalista ruokavaliosta mitään, kun en syö muutenkaan kalaa enkä maitotuotteita enkä koske normaalitilassakaan mihinkään mahdollisiin bakteerilähteisiin, kuten salaattibaarit tai pelkästään sulatetut pakastevihannekset.

Perusruokavalion ulkopuolelta pois on jäänyt salmiakki ja alkoholi ja lisäksi suklaa (tumma). Ei vain yksinkertaisesti tee mieli suklaata, mikä tuntuu tosi oudolta, sillä suklaa on kuulunut minulla lähes  perusruokavalioon. Teen juontia olen myös vähentänyt yhteen tai kahteen mukiin päivässä, kun normaalisti sitä menee litratolkulla. Kahvia en ole juonut muutenkaan vuosikausiin, mutta jos olisin, en joisi kahvia nyt raskaana ollessa.

Vierailija
7/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi herraisä. Jospa et syö mitään. Ehkä helpoin ja turvallisin tapa.

Vierailija
8/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä söin juustoja ja kalojakin ihan pelkäämättä. Silloin tällöin vähän lakua. Ainoastaan alkoholin jätin pois. Että en nyt lähtis pakastettuja vihanneksia välttelemään. Btw, en oo koskaan kuullut kenestäkään kellä olis ollut listeria...

Vierailija
9/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten tuo pakastettu avocado?? Tarkoitetaanko "pakastevihanneksilla" sellaisia kaupan pakasteessa pusseissa myytäviä vihanneksia vai kaikkia pakastimessa käyneitä vihanneksia? Kaupan salaattitiskeissähän on varmaan kurkkukin pakastettu ja sulatettu!

ap

Juuri avokadosta en osaa sanoa mutta suosittelisin kyllä muitenkin välttämään noita kaupan salaattibaareja. Sieltä en söisi vaikken olisi raskaanakaan. Ovat ihan järkyttäviä bakteeripesiä.

Vierailija
10/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Juuri avokadosta en osaa sanoa mutta suosittelisin kyllä muitenkin välttämään noita kaupan salaattibaareja. Sieltä en söisi vaikken olisi raskaanakaan. Ovat ihan järkyttäviä bakteeripesiä.

Lounaalla tänään söin pakastettua avocadoa eräässä tunnetussa kahvilaketjussa. En koske myöskään enää kaupan salaattibaareihin sen jälkeen kun kuulin miten ällöjä ne on! Olisi sen voinut tietysti päätelläkin... Ihan alkuraskaudessa ostin hunajamelonia sellaisesta, kun kaikki muu ruoka oksetti. Siinä siis ehkä tuo sama listeriavaara myös.

ap

Vierailija
11/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex söi mitä söi raskauksien aikana eikä mitään ongelmia. Siitä nosta sille hattua että jätti tupakan pois kun oli paksuna. Raskaana ollessa kroppa yleensä kertoo mitä haluaa. Siinä jännä että tyttöä odottaessa maistui jäätelö enemmän kuin poikia odotellessa.

Raskaus ei ole mikään sairaus. Ihan normaalisti voi syödä mutta jos haluaa pelata varman päälle niin ei mitään ns. raakaruokia. Heh tuli mieleen kaverin muija. Aika tuhti nainen jo ennen raskautta. Akka ei niinkään syönyt vaan imaisi kaiken mitä sai käsiinsä.

Sori mutta nyt nimittelen. Lehmä imi suklaata, pitsaa, kebabbia, hampurilaisia, karkkia ja vielä kaiken roskaruuan päälle siidereitä. Ihme kyllä lapsi syntyi normaalina joskin ylipainoisena. Lääkäri antoi vakavan varoituksen liittyen kolesteroli ja joihinkin muihinkin arvoihin. Tiedän kun olen sen jätkän kaveri.

Vierailija
12/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex söi mitä söi raskauksien aikana eikä mitään ongelmia. Siitä nosta sille hattua että jätti tupakan pois kun oli paksuna. Raskaana ollessa kroppa yleensä kertoo mitä haluaa. Siinä jännä että tyttöä odottaessa maistui jäätelö enemmän kuin poikia odotellessa.

Raskaus ei ole mikään sairaus. Ihan normaalisti voi syödä mutta jos haluaa pelata varman päälle niin ei mitään ns. raakaruokia. Heh tuli mieleen kaverin muija. Aika tuhti nainen jo ennen raskautta. Akka ei niinkään syönyt vaan imaisi kaiken mitä sai käsiinsä.

Sori mutta nyt nimittelen. Lehmä imi suklaata, pitsaa, kebabbia, hampurilaisia, karkkia ja vielä kaiken roskaruuan päälle siidereitä. Ihme kyllä lapsi syntyi normaalina joskin ylipainoisena. Lääkäri antoi vakavan varoituksen liittyen kolesteroli ja joihinkin muihinkin arvoihin. Tiedän kun olen sen jätkän kaveri.

Tietääkseni lehmä ei syö juuri muuta kuin ruohoa ja rehua. Kaverisi taitaa huijata sinua.

Vierailija
13/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ruoka itse tuoreista aineksista niin ei tarvi miettiä niin paljoa.

Vierailija
14/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei se avocado ole niin vaarallinen, tein ihan saman omassa raskaudessa, söin kahvilaketjun salaatin pakastetulla avocadolla - ja loppupäivän mietin, että majoneesikastikkeessa taisi olla raakaa kananmunaa. Noudatin ohjeita tarkasti, mut silti kävi muutama moka, jotka tietysti vaivasi. Terve lapsi tuli. (Ja tossa se 1v nyt näköjään touhuaa koiranruoka suussaan.)

Kaikkea hyvää voi silti syödä, varsinkin kuumennettuna! Lämpimät voileivät eri täytteillä oli mun herkkua ja tietyssä vaiheessa ainoa ruoka mitä pystyin syömään... ja silloinkin piti kattoa telkkaria samalla, ettei ällötä liikaa. Mieti mitä ruokaa pyydät tuomaan sairaalaan synnytyksen jälkeen, mulla se oli maksalaatikko ;) Onnea odotukseen!

Vierailija
15/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis, ei KAIKKEA hyvää, mut monia hyviä juttuja. T: 14

Vierailija
16/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat salaattitarpeet kotiin ja viet duuniin. Tiedät tasan mitä syöt. Ei mulla ole elämä rajoittunut tän takia, maalaisjärjellä pärjää. Kunhan muistaa kypsentää pakasteet, kalat ja kaiken kunnolla, niin ei ole hätää.

Tuskin siihen kuolee, jos joskus laittaa suuhunsa vaikka avokadoa, joka on pakastettu. Mua vaan ällöttää ajatuskin tollasesta. Siksi en hirveästi ravintoloissa syökkään. Olen ammattilaisena nähny ihan liikaa miten jotkut hoitaa työnsä. Terveelle sillä ei ole väliä, mutta raskaana en suosittele syömään kypsentämätöntä ruokaa ravintoloissa.

Alussa minäkin söin vain hedelmiä ja kasviksia. Ei pysyny muut sisällä tai ellotti muuten vain.

Vierailija
17/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat salaattitarpeet kotiin ja viet duuniin.

Tää on muuten oikein hyvä idea, meillä vaan on duunissa todella vahva lounaskulttuuri, kukaan ei koskaan syö työpaikalla. :O Ei ole kahvihuonettakaan, pieni keittokomero vain. Että joudun kyllä vähän selittelemään, kun en lähde muiden kanssa syömään, kun kukaan työkavereista ei vielä tiedä raskaudesta :) Noh, se selittely ei nyt ehkä ole maailmanloppu, se listeria tässä huolettaa. 

Lakut ym. ymmärrän pieninä määrinä, niitä kai kun pitää syödä aika paljon että jotain tulee. Mutta nämä listeriariskin elintarvikkeet, niissä kai riittää yksi saastunut suupala tai vaan kosketuskin?!

Tää on jotenkin ihan järkyttävää, kun yrittää noudattaa ohjeita huolella ja silti tulee mokia! Vaikeaa ja ahdistavaa...

ap

Vierailija
18/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka et ole ikinä kuullut kenenkään sairastavan listeriaa, tiedoksi että normaalin vastustuskyvyn omaava ihminen saa siitä vain flunssan kaltaisia oireita, mutta listeria voi aiheuttaa sikiölle esim. Aivokalvontulehduksen. En lähtisi syömään "vaan kaikkea". Järki käteen tässä hommassa... Suomessa tuotetut yleensä turvallisia ja puhtaus omassa keittiössä tärkeää.

Vierailija
19/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vältellyt vakuumipakattuja kaloja, pastöroimattomia juustoja (olen siis syönyt fetaa/mozzarellaa jne kunhan ovat olleet pastöroituja) ja alkoholia. 

Onhan tää suomen kiellettyjen tuotteiden lista oikeasti ihan järjetön ja hätävarjelun liioittelua. 

Vierailija
20/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkkari kehotti minua pitämään salmiakkirasiaa kokoajan mukana raskaana ollessani. Verenpaine oli alhainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi