Onko oikein ärsyyntyä juhlavieraan erikoisruokavaliosta ?
Jeps, meillä tulossa lapsen 5 v synttärit ja vieraita tulossa noin 20, sekä lapsia että aikuisia.
Suunnitelmissa on leipoa kakku ja tehdä suolaisia pikkuleipiä yms. Yhdellä lähipiirin aikuisvieraalla on laktoositon ja gluteeniton ruokavalio, mutta kellään muulla vieraalla ei mitään ruokarajoituksia. Mitä mieltä olette tulisiko kaikki tarjoiltavat kuitenkin valmistaa laktoosittomista ja gluteenittomista raakaaineista? Ruokia suunnitellessa varsinkin gluteenittomuus aiheuttaa aika paljon haastetta kaiken suhteen... vieraalla ei myöskään ole keliakiaa vain herkkä vatsa, mutta pieni määrä gluteenia ei ole samalla lailla vaarallista kuin keliaakikolle. Tuntuu että oletuksena on että kaikki tarjoiltavat on tehty sen mukaan että sopivat kaikille, mutta ikävä totuus on että laktoosittomat ja gluteenittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin perus ja rahat muutenkin tiukilla kun perheessä monta lasta ja äiti kotona pienempien lasten kanssa.
Kommentit (33)
Saahan sitä ärsyyntyä mistä haluaa. Tee edes laktoosittomina? Ja kerrot sille vieraalle, että gluteenittomia ei ole, kun ei ole varaa.
Kyllä gluteeni yliherkkyys voi aiheuttaa pahempia ongelmia, kuin keliakikolla. Tosin onhan niitä äitejä, jotka ovat päättäneet, että lapselle ei sovi tämä ja tämä.
Oon vastannut tämän tänne ennenkin: mä huomioin vain henkeä uhkaavat allergiat, en mitään "vitsi kun mä luulen että mä oon keliaakikko" -diagnoosit. Itsellä on sukulainen, joka on oli tässä vielä vuosi sitten niin keliaakikko kun olla ja voi. Oli tässä taas jouluna meillä kylässä ja tyhjensi yksinään laatikollisen kaupan joulupipareita.. ei tuntunut näköjään missään.
Jos tosiaan vaan yks tarvii noita, niin leipoisin ihan tavallisista aineista. Tälle erikoisruokavalioiselle ostaisin jotain, nykyään monissa leipomoissa on hyvät valikoimat, niin voi ostaa pieniä määriä.
Kaikkea ei tarvitse valmistaa gluteenittomana - itseasiassa varsin hyviä gluteenittomia ja laktoosittomia saa myös kaupasta tai konditorioista. Esim. Frian mutakakku on gluteeniton ja maidoton, löytyy pakkasesta (muistaakseni). Tosiaan joku leivonnainenkin toimisi, jos henkilöitä on yksi.
Suolaiseksi sitten vaikka pasteijoita (Frian taikina on maidoton ja gluteeniton), jos haluaa. Laktoosittomia on kaupan gluteenittomista tuotteista yli 50%.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä gluteeni yliherkkyys voi aiheuttaa pahempia ongelmia, kuin keliakikolla.
Pahempaa kuin kuume (yli 38astetta), kivulias ripuli, selkäkivut, "aivosumu", osteoporoosi, lihasten jumittuminen, muiden autoimmuunisairauksien alkaminen, ohutsuolensyövän riski?
Anna mun kaikki kestää
Tekisin laktoosittomia juttuja ja jotain ruokaisaa salaattia, vaikka sämpylöitä ja pari gluteenitonta sämpylää mukaan. Hedelmäsalaattikin voisi olla kova juttu, jäätelö?
Kyllä sä nyt yhdestä keliaakikosta selviydyt. Keksejä löytyy kaupasta ja leipomosta voi ostaa valmista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan vaan yks tarvii noita, niin leipoisin ihan tavallisista aineista. Tälle erikoisruokavalioiselle ostaisin jotain, nykyään monissa leipomoissa on hyvät valikoimat, niin voi ostaa pieniä määriä.
Tässä sinulle tämä yksi ankea leivos ja leipä ja tässä teillä kaikille muille kaikkea muuta kivaa.
Tekisin kaikille sopivan suppean tarjoilun, että pääsin helpolla.
Tosin kakkuun ei vaadita erikoisjauhoja, vaan sen voi valmistaa perunajauhosta. Näin meillä kun vieraalla keliakia, enkä nähnyt tuossa ongelmaa, sillä maultaan aivan yhtä hyvää.
Meillä kun on keliaakikko niin ostan hänelle erikseen (huom! ei missään nimessä itse leivota) gluteiinittomia tarjottavia ja hän yleensä itsekin varautuu omilla eväillä. Laktoosittomia sen sijaan pitäisi nyt aina muutenkin leipoa vähänkin isommalle porukalle, kun se ei ole edes vaikeaa.
Ei kaikkea tarvitse tehdä kaikille sopivaksi. Meillä on lähipiirissä niin keliaakikkoa, laktoosi-intolerantikkoa, vegaania kuin maito- ja kananmuna-allergistakin. Teen kaiken laktoosittomana. Osan leipomuksista teen gluteenittomana ja osan vegaanisena (käy hyvin myös maito- ja muna-allergiselle). Huolehdin, että kaikille on jotain sopivaa sekä suolaisena että makeana, eikä ole yhtään vaikeaa tai työlästä.
Joo meillä oli pieniin häihin tulossa yksi keliaakikko. Hänelle varattiin tietystigluteeniton tarjoilu juhlaravintolaan. Vieras ei sitten tullutkaan eikä edes ilmoittanut tästä etukäteen. Keliakiaakaan hänellä ei nykyään ole. Onneksi näitä sukulaisia oli vain yksi.
Laktoosittomana leipominen ei maksa yhtään sen enempää kuin laktoosillisena. Jos ostaa valmista, melkein kaikki onkin laktoositonta.
Gluteiiniton leivontakaan ei ole mitenkään erityisen hintavaa. Minä olen esimerkiksi tehnyt tavallisen kakun ja sitten tuorejuustokakun gluteenittomana, jolloin ei tarvitse tehdä mitään pientä yksittäistä yhdelle. Se, että ostan gluteenittomia keksejä paketillisen siihen pohjaan, ei maksa kuin euron enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Laktoosittomana leipominen ei maksa yhtään sen enempää kuin laktoosillisena. Jos ostaa valmista, melkein kaikki onkin laktoositonta.
Gluteiiniton leivontakaan ei ole mitenkään erityisen hintavaa. Minä olen esimerkiksi tehnyt tavallisen kakun ja sitten tuorejuustokakun gluteenittomana, jolloin ei tarvitse tehdä mitään pientä yksittäistä yhdelle. Se, että ostan gluteenittomia keksejä paketillisen siihen pohjaan, ei maksa kuin euron enemmän.
Laktoosittomat tuotteet (kerma, rahka, kermaviili, maito, jätski, jnejne. ) ovat kalliimpia kuin ns. normit tai vähälaktoosiset. Eli kyllä tulee kalliimmaksi.
Itse tein synttäreille suolaisen piirakan, johon käytin gluteemittomia jauhoja pohjaan, ja laktoositonta ruokakermaa munamaitoon. Hyvin onnistui ja pystyi kaikki syömään.
Makeaa voi vaikka hankkia valmiin gluteenittoman tai varata jätskiä.
Jos on yksi gluteeniton henkilö, niin en hänen takiaan tee kaikkea gluteenittomiksi. Esim. täytekakku on vehnäjauhoista.
Kaiken ei tarvitse sopia kaikille. Helppoja gluteenittomia on esimerkiksi pavlova. Melkein joka kaupasta saa niitä isoja marenkilevyjä
Mä ostaisn valmiina sille yhdelle ja muille ihan tavalliset tarjottavat. Ei yhden ihmisen takia kannata tehdä erikoisjuttuja kaikille.
Gluteeniton vaatii harjaantumista tai siitä tulee semmoinen kälynen kakkunen. Melkein helpompi olisi ostaa tälle yhdelle jotan gluteenitonta ja laadukasta tehdä muille itse. Jos kyse on pikkulapsesta niin noudattaisin kyllä ruokavalio-ohjeita, jos taas aikuisesta niin sitten vain jos ne johtuvat oikeasta sairaudesta.
Hyvä, että edes tiedät etukäteen. Minulla on käynyt muutama vieras, jotka kertoivat yliherkkyyksistään vasta kahvipöydässä. Olettivat, että olisin ottanut asian huomioon, kun " ovat niin yleisiä nykypäivänä". Joo, en ollut huomioinut. Siinä sitten joivat pelkkää kahvia.
Tekisin muille normitarjottavat ja tälle ruokavammaselle jonkun leivoksen ja suolapalaksi vaikka sallituista aineista voileivän.