Onko oikein ärsyyntyä juhlavieraan erikoisruokavaliosta ?
Jeps, meillä tulossa lapsen 5 v synttärit ja vieraita tulossa noin 20, sekä lapsia että aikuisia.
Suunnitelmissa on leipoa kakku ja tehdä suolaisia pikkuleipiä yms. Yhdellä lähipiirin aikuisvieraalla on laktoositon ja gluteeniton ruokavalio, mutta kellään muulla vieraalla ei mitään ruokarajoituksia. Mitä mieltä olette tulisiko kaikki tarjoiltavat kuitenkin valmistaa laktoosittomista ja gluteenittomista raakaaineista? Ruokia suunnitellessa varsinkin gluteenittomuus aiheuttaa aika paljon haastetta kaiken suhteen... vieraalla ei myöskään ole keliakiaa vain herkkä vatsa, mutta pieni määrä gluteenia ei ole samalla lailla vaarallista kuin keliaakikolle. Tuntuu että oletuksena on että kaikki tarjoiltavat on tehty sen mukaan että sopivat kaikille, mutta ikävä totuus on että laktoosittomat ja gluteenittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin perus ja rahat muutenkin tiukilla kun perheessä monta lasta ja äiti kotona pienempien lasten kanssa.
Kommentit (33)
Meillä on tuttavapiirissä vegaania, keliaakikkoa, maitoallerginen, laktoosiongelmaisia jne. Jos kaikki ovat tulossa on tarjolla esim. salaattia (vieressä jotain juustoa niille jotka sitä haluavat lisätä), maissilastuja ja tapenadia + hummusta + guacamolea (käy kaikille), marinoituja kikherneitä (käy kaikille) jne. Jälkkäri vähän sen mukaan mitä itse teen, tykkään leipomisesta mutten vielä ole tehnyt sellaista joka sopii kaikille vaan tarjolla on ollut maidotonta TAI vegaanista muttei vielä sellaista joka sopii ihan kaikille. Olen sitten ostanut valmiina sen "puuttuvan", jos ei muuta niin sorbettia (käy kaikille ja ylijäävän tuhoamisessa ei ole perheellä ongelmia :D).
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun on keliaakikko niin ostan hänelle erikseen (huom! ei missään nimessä itse leivota) gluteiinittomia tarjottavia ja hän yleensä itsekin varautuu omilla eväillä. Laktoosittomia sen sijaan pitäisi nyt aina muutenkin leipoa vähänkin isommalle porukalle, kun se ei ole edes vaikeaa.
Ja miksi ei voisi leipoa itse? Gluteenittomat tarjottavat ensimmäisenä, ja yleensä ainakin itsellä juhliin leipoessa raaka-aineita kuluu siten, että esim voit/margariinit, sokerit jne joutuu täydentämään kaupasta ( eli siis gluteenittomaan saa aineet avaamattomista paketeista, huolimatta siitä että muutoinkin lähtökohtaisesti aineet tulee mitattua eri välineillä ja jauhot eri hyllyllä). Ja ap:n tapauksessa ei ilmeisesti edes niin tarkkaa, vaikka jauho hieman pöllyäisi, jos kuitenkin hieman sietää gluteenia. .
Vierailija kirjoitti:
Oon vastannut tämän tänne ennenkin: mä huomioin vain henkeä uhkaavat allergiat, en mitään "vitsi kun mä luulen että mä oon keliaakikko" -diagnoosit. Itsellä on sukulainen, joka on oli tässä vielä vuosi sitten niin keliaakikko kun olla ja voi. Oli tässä taas jouluna meillä kylässä ja tyhjensi yksinään laatikollisen kaupan joulupipareita.. ei tuntunut näköjään missään.
Kyllä esim. laktoosi ja gluteeni aiheuttavat monia muitakin ikäviä vaivoja, eivätkä vain tuollaista henkeä uhkaavaa allergista reaktiota. Esim. joillekin tulee todella pahat ilmavaivat ja siellähän se onkin kiva juhlaväen istuskella mädän kananmunan ja paskan hajun seassa.
Kuka olettaa että kaikki tarjottavat on kaikille sopivia? Jos laktoosittomia ja gluteenittomia olisi vaikka puolet kutsutuista, niin sitten varmaan tekisin kaiken gluteenittomana mutta nyt kun vain 1/20 niin vallan hyvin riittää että yhdelle tekee omat. Vaikka hedelmiä tms. tarjolle myös niin on sitten myös sellaista kaikille sopivaa ja tarkoitettua.
Miten gluteenittomat on kalliimpia kuin tavalliset? Tee perunajauhoista kääretorttu, marenkipavlova tai jäätelökakku? Ei ole vaikeaa, jos ei ole avuton.
Täytekakku on helppo tehdä gluteenittomana, eikä maksa sen enempää kuin tavallinenkaan, korvaan kaikki jauhot perunajauhoilla. Lisäksi voit ostaa jotain gluteenittomia keksejä, vaikka suolaisia ja niitä voi tarjota tuorejuuston kanssa. Kyllä tuokin on jo ihan hyvin huomioitu minusta.
Kaverillani on herkkä vatsa. Ei käy gluteeni, ei maito. Yllättäen käy ananas, paprika ja kaali. Ja 71% suklaa, jossa voi olla vähän maitoakin mukana.
Kyseessähän on aikuinen vieras lapsen synttäreillä. Minun mielestäni riittää joku gluteeniton leivos pelkästään tälle rajoittuneelle. Ei tosiaankaan tarvitse koko tarjoilua suunnitella sen mukaan. Lähipiirissäni on useampi ruokarajoitteinen, dignoosit on tehnyt osalle lääkäri ja osa on keksinyt itse. Kukaan heistä ei ole kuitenkaan koskaan ollut vaatimassa mitään erikoiskohtelua tai että kaikki tarjoilu pitäisi olla heille sopivaa. Älä ärsyynny suotta, vaan hoida asia helpolla ja yksinkertaisella tavalla.
Mulle on vasta aikuisiällä puhjennut erään sairauden seurauksena gluteeniallergia sekä laktoosiherkkyys sekä vielä pari muuta ruoka-aineallergiaa. Tuntuu olevan kovin monelle ongelma, että jos noita allergioita ei ole ollut aina, ne on varmasti itse keksittyjä. Kaikki on kuitenkin valitettavasti usean lääkärin toteamia ja todellisia.
Mutta jotta juhlien emännällä/ isännällä olisi helpommat olot, kiitän aina kutsusta, kerron, että tulen juhliin mielelläni ja kerron myös, että allergioiden takia otan omat eväät mukaan :) Näin toimimalla säästän juhlien järjestäjän hermoja ja vaivaa, ja tiedän ainakin varmasti mitä syön.
Täytekakun tekisin gluteenittomana esim perunajauhoista, syntyy helposti niinkin. Ja laktoosittomana tietty. Sitten ostaisin lisäksi jotain makeaa gluteenitonta. Suolaisista tekisin jonkun luontaisesti glueteenittoman vaihtoehdon, vaikkapa salaatin ja laittaisin tarjole jonkun suolaisen ostosleivoksen lisäksi, jos tarjoilut on kovin isot. Naposteltavana voi olla gluteenittomia karkkeja tai poppareita esim.
Meillä on kaveripiirissä yksi gluteeniton ja yleensä yritetään jotain yhteistä syötävää tehdä, loput ostotuotteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä gluteeni yliherkkyys voi aiheuttaa pahempia ongelmia, kuin keliakikolla.
Pahempaa kuin kuume (yli 38astetta), kivulias ripuli, selkäkivut, "aivosumu", osteoporoosi, lihasten jumittuminen, muiden autoimmuunisairauksien alkaminen, ohutsuolensyövän riski?
Anna mun kaikki kestää
Mulla on tuttava, jolla on keliakia. Sille ei tule mitään näkyviä tai tuntuvia oireita vaikka söisikin gluteenia. Mutta tauti tekee vakavia tuhoja siitä huolimatta salassa. Tuttava käy säännöllisesti verikokeissa tarkkailemassa onko vahikogluteenialtistusta tapahtunut. Keliakia ei ole mikään leikin asia eikä gluttenin syönnistä aiheutunut vahinko ole sillä ohi, että vatsakipu tai ripuli loppui. Tuttava sanoi, että yksi gluteenialtustus paikkautuu kuukausien päästä vasta.
Onneksi minun tuttavapiirini taitaa koostua jostain superjunteista, kun en muista nähneeni moneen vuoteen missään juhlissa mitään gluteenitonta tai laktoositonta:)
Mäkin teen isolle porukalle nykyään melkein kaiken laktoosittomana automaattisesti. Mutta en noin periaatteen tasolla ymmärrä ehdotusta, että ap:n pitäisi tehdä kaikki muu laktoosittomana ja sitten jotain erillistä gluteenittomalle. Kun tiedossa on, että ainoa, joka tarvii laktoositonta on se gluteeniton