Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun mies ei vaan siivoa (ja tajua miten se väsyttää ja turhauttaa)

Vierailija
19.01.2017 |

Pohjustuksena; suhteen alussa mies siivosi itsenäisesti, mutta se vaan "jäi" yhden työttömyyspätkäni aikana pois. Meillä on muuten rakastava suhde (mies kannustaa ja tukee minua, ymmärtää enimpiä oikkujani ja ongelmiani yms), mutta tämä jäytää pahasti. Tilannetta on jatkunut jo useamman vuoden eikä vaikuta olenko ollut työttömänä vai töissä tai sairaana.

Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen että saan jatkuvasti patistaa miestä siivoamaan. Aina tulee lupaus että hän hoitaa, ja aina saan pettyä. Esimerkki tältä kuulta; mies lupasi kaksi viikkoa sitten että seuraavan kerran kun lämmitetään sauna, niin hän pesee sen. Mutta aina on tullut jokin painava este (oho meni näin myöhään, väsyttää, no huomenna, nyt heikottaa) miksi sitä ei ole nyt voinut hoitaa. Sama homma imuroinnissa, lupasi että hoitaa maanantaina. No kaivoi imurin esiin tiistaina ja imuroi yhden huoneen, tuli puhelu ja imuri on yhä tuossa odottamassa loppukämpän imurointia.
Ja tämä on kuitenkin jo edistystä, kun aiemmin hän vaan lupasi että joskus hoitaa eikä koskaan hoitanut. Sitten tajusin että pitää sopia päivämäärät milloin asiat hoidetaan (ja siltikin venkoillaan eikä mies edes tajua hävetä).

Mies hokee että ei jaksa viikolla siivota. No joo, on fyysinen työ, mutta kun ei hoida hommia edes viikonloppuna! Sovittiin että pyritään siivoamaan yhdessä lauantaisin aamupalan jälkeen. Aina tulee jotain "tärkeää" miksei voi hoitaa. Käytännössä minä hoidan viikkosiivoukset. Ollaan saatu sovittua tiski- ja pyykkivuorot jotka sentään on pitäneet.

Olen kokeillut jättää täysin siivoamatta. Ei toimi ja minua vaan alkaa oksettaa kun vessa haisee pistävälle virtsalle kuukauden jälkeen eikä mies herää. Joten olen siirtynyt takaisin omaan viikkosiivousrutiiniini ettei kämppä mene ihan paskaksi siivoamattomuuden takia. Olen kokeillut listoja, mutta mies ei niitä käytä ja katso. Ja nyt vähitellen sopinut vuoroja, mutta luistelee niistäkin tosiaan pois. Olen yrittänyt että yhdessä päätetään säännöt (kun valitti listojen kohdalla että yksin ne päätin), vaan ei ala keskustelemaan asiasta (koska aina on jotain "tärkeämpää").

Olen monet kerrat jutellut tästä miehelle, ja ei vaan näytä ymmärtävän miten turhautunut olen jatkuvasti patistamaan ja miten se loukkaa kun tuntuu että mies ei vaan välitä. Jos suutun, niin nalkutan. Jos itken niin silloin mies lupailee tyhjiä. Jos masennun taas siitä kun siivoan yksin niin käskee minun piristyä kun hänelle tulee huono omatunto.

Sentään tekee ruokaa puolet ajasta ja kesäisin ajaa pienen nurmikkomme. Mutta olen kyllästynyt olemaan se joka on päävastuussa ja orkesterinjohtaja siivouksessa. Olen hokenut että jos jotain haluaa lahjaksi antaa niin siivoaa spontaanisti kodin. Ei ole tapahtunut. Olen sanonut että lapsia en ala tehdä, ennenkuin näen että osaa olla omatoiminen siivouksen kanssa. Toteaa vaan että kyllä hän silloin kun lapsi on niin muuttaa tavat (joo niin varmaan). Joten mitä voin enää tehdä?

Kommentit (307)

Vierailija
281/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmotellut pissikset täällä juttua pukkaa. Hyi kun pitää ihan Siivota.

Vierailija
282/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kiva istua ap:n kanssa kasvotuksin ja jutella vähän naisena elämisestä ja elämästä ylipäätään.

"Kuules, Pirkko, nyt sinä olet kyllä kohtuuton. Miehelläsi on raskas työ, hän ansaitsee leponsa työpäivän jälkeen. Miehet rentoutuu sohvalla telkkaria katsellen, meillä naisilla on eri keinot. Mikään ei irrota paremmin ajatuksia työstä kuin rivakka siivous, se hoituu siinä samalla, kun teet ruokaa.

Ja lapset, lapset ovat elämän suurin rikkaus! Mies ansaitsee silloinkin leponsa, mutta sinulle lastenhoito on pelkkää lepoa työpäivän jälkeen. Siinä sivussa ne siivouksetkin hoituvat ja samalla muidenkin pyykit peseytyvät, kun peset omiasi. Muista kuitenkin olla seksikäs nainen äläkä muutu pelkästään äidiksi, mies täytyy pitää tyytyväisenä.

Ajattele menneiden sukupolvien naisia, miten he ovat raataneet! Ei minullakaan ole tiskikonetta. Pirkko, naisen osa on palvella toisia, se on elämän paras onnen antaja. Kyllä sinä sitten eläkkeellä saat arvostusta tai äitienpäivinä, jos mies muistaa."

En kyllä ole tuo Pirkko, mutta itse olen perheen hankkinut, sen myös kasvattanut, siivouksineen, pyykkeineen, ruokineen, synnytyksineen, vaipanvaihtoineen, neuvoloineen, hammaslääkäreineen, korvatulehduksineen, aivokasvaimineen, lasten läksyineen, vanhempieniltoineen, rippikouluineen, kihlajaisineen, häineen....yms lista on loputon. Mutta olen äiti ja tärkeä ihminen perheelleni. Työtunteja ei ole tullut laskettua koskaan. Mies on tuonut leivän perheelle.

Miten tämä liittyy kahden työssäkäyvän lapsettoman taloudenpitoon?

Eipä mitenkään, koska kahdella aikuisella ei juuri taloudenpitoa olekaan. Siivouksiakin hyvin vähän. Eipä voi puhua samana päivänäkään lapsellisten perheiden huusholleihin verrattuna.

Sepä se, joten kerro, pitääkö näiden perheiden jättää lasten hankinta kokonaan väliin vai millä ilveellä toisenkin saa mukaan, kun perheeseen tulee lapsia? Jos kotitöitä ei tehdä yhdessä ennen lapsia, niin ei niitä tehdä yhdessä lasten syntymän ja naisen töihinpaluun jälkeenkään.

Meillä mies osai tehdä kaikenlaista, kun oltiin kahdestaan. Äitiyslomien ja hoitovapaiden aikana minä tein kaiken, koska olin kotona. Kun palasin töihin, eipä mies halunnutkaan palata entiseen tyyliin. Piti käydä hirveä vääntö ennen kuin mitään muutosta tuli. Jossain vaiheessa luovutin ja päätin, että jos minä joudun tekemään kaiken, päätän mikä taso riittää.

Omat pojat osaavat laittaa ruokaa ja siivota. Jos joskus kuulen, että he jättävät kaiken puolison kontolle, tunnen häpeää, etten sittenkään saanut viestiä perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen appivanhempani. Anoppi on ikänsä hyysännyt appea, hoitanut kodin, lapset ja oman työnsä. Hiljattain anoppi sairastui vakavasti. Kun anoppi kotiutui sairaalasta, ensi töikseen appi pyysi häntä käynnistämään tiskikoneen. Kaikki astiat ovat likaisena ja sitäpaitsi kone haisee. Appi oli siis ihan itse osannut tiskikoneen täyttää, vaan ei käynnistää. Hehheh. Tämän appi kertoi itse kahvipöydässä hauskana kaskuna. Ei j***lauta, teki mieli tokaista. Eikä kyllä miestänikään naurattanut.

Vierailija
284/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen appivanhempani. Anoppi on ikänsä hyysännyt appea, hoitanut kodin, lapset ja oman työnsä. Hiljattain anoppi sairastui vakavasti. Kun anoppi kotiutui sairaalasta, ensi töikseen appi pyysi häntä käynnistämään tiskikoneen. Kaikki astiat ovat likaisena ja sitäpaitsi kone haisee. Appi oli siis ihan itse osannut tiskikoneen täyttää, vaan ei käynnistää. Hehheh. Tämän appi kertoi itse kahvipöydässä hauskana kaskuna. Ei j***lauta, teki mieli tokaista. Eikä kyllä miestänikään naurattanut.

Kun isoäitini kuoli, piti meidän omaisten opettaa isoisä siivoamaan, pesemään pyykkiä, laittamaan ruokaa ja pitää kotia muutenkin yllä. Hän ei myöskään osannut käynnistää pesukonetta itse. Isoisän asunto menee edelleenkin välillä uskomattoman törkyiseen kuntoon. Kun me omaiset yritämme maanitella häntä siivoamaan, saamme kommenttia, että "no en minä ehdi joka viikko siivoamaan kun on niin paljon muuta tekemistä". Hän on eläkkeellä. Olen vastannut isoisälleni, että itse opiskelen, käyn töissä, olen mukana muutamassa vapaaehtoistoimessa ja tästä huolimatta ehdin pitää kotia yllä. 

Vierailija
285/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavaa. Puistattaa muistot exästä, kun luin tätä ketjua.

Vierailija
286/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahtavaa, mun muutenkin rakas edesmennyt isoisä (synt. 1915) on ollut myös edistyksellinen!

Kun muuttivat kerrostaloon, otti automaattisesti kotitöitä itselleen, ainakin imurointia ja tiskausta. Mökillä hoiti kaikki raskaat hommat, ei isoäiikään toki laiska ollut.

Kun olivat vielä työelämässä teki lapsille ruokaa, jos vaimo oli iltavuorossa töissä.

Aina puhui isoäidistä kehuen ja ylistäen. Ja sai toki hyvää palvelua itsekin isoäidiltä. Porkkana vaan toimii niiiiin paljon keppiä paremmin.

Elivät yhdessä yli 65 vuotta. Ikävä <3

Vierailija
287/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kiva istua ap:n kanssa kasvotuksin ja jutella vähän naisena elämisestä ja elämästä ylipäätään.

"Kuules, Pirkko, nyt sinä olet kyllä kohtuuton. Miehelläsi on raskas työ, hän ansaitsee leponsa työpäivän jälkeen. Miehet rentoutuu sohvalla telkkaria katsellen, meillä naisilla on eri keinot. Mikään ei irrota paremmin ajatuksia työstä kuin rivakka siivous, se hoituu siinä samalla, kun teet ruokaa.

Ja lapset, lapset ovat elämän suurin rikkaus! Mies ansaitsee silloinkin leponsa, mutta sinulle lastenhoito on pelkkää lepoa työpäivän jälkeen. Siinä sivussa ne siivouksetkin hoituvat ja samalla muidenkin pyykit peseytyvät, kun peset omiasi. Muista kuitenkin olla seksikäs nainen äläkä muutu pelkästään äidiksi, mies täytyy pitää tyytyväisenä.

Ajattele menneiden sukupolvien naisia, miten he ovat raataneet! Ei minullakaan ole tiskikonetta. Pirkko, naisen osa on palvella toisia, se on elämän paras onnen antaja. Kyllä sinä sitten eläkkeellä saat arvostusta tai äitienpäivinä, jos mies muistaa."

En kyllä ole tuo Pirkko, mutta itse olen perheen hankkinut, sen myös kasvattanut, siivouksineen, pyykkeineen, ruokineen, synnytyksineen, vaipanvaihtoineen, neuvoloineen, hammaslääkäreineen, korvatulehduksineen, aivokasvaimineen, lasten läksyineen, vanhempieniltoineen, rippikouluineen, kihlajaisineen, häineen....yms lista on loputon. Mutta olen äiti ja tärkeä ihminen perheelleni. Työtunteja ei ole tullut laskettua koskaan. Mies on tuonut leivän perheelle.

Miten tämä liittyy kahden työssäkäyvän lapsettoman taloudenpitoon?

Eipä mitenkään, koska kahdella aikuisella ei juuri taloudenpitoa olekaan. Siivouksiakin hyvin vähän. Eipä voi puhua samana päivänäkään lapsellisten perheiden huusholleihin verrattuna.

Teillä luutu ja imuri heitetään roskiin, kun nuorimmainen lähtee?

Vierailija
288/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajamammat kotitöihin mars! Mitä helvettiä te täällä roikutte? Mä tein omani jo! Ja olen niin hyvilläni siististä kodistamme. Jos ei hyvät neuvot kelpaa, niin ei sitten voi mitään. Te ette ole onnellisia, jotka nillitätte miehistänne täällä. Te ette ole!! Hah! Ettekä halua muuttaa periaatteitanne! Ristus mä kuolen nauruun täällä. Tässä ketjussa on niin sairaan tyhmää porukkaa. Alapeukutus on maailman helpoin juttu. Teitä varmaan semmonen helpottaa valtavasti. No. Mihinkään muuhun ei semmoisista naisista olekaan sitten. Häpeän puolestanne, laiskat muka-kaiken-tietäjät. Sääliksi käy miehiänne.

Vierailija
289/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittajamammat kotitöihin mars! Mitä helvettiä te täällä roikutte? Mä tein omani jo! Ja olen niin hyvilläni siististä kodistamme. Jos ei hyvät neuvot kelpaa, niin ei sitten voi mitään. Te ette ole onnellisia, jotka nillitätte miehistänne täällä. Te ette ole!! Hah! Ettekä halua muuttaa periaatteitanne! Ristus mä kuolen nauruun täällä. Tässä ketjussa on niin sairaan tyhmää porukkaa. Alapeukutus on maailman helpoin juttu. Teitä varmaan semmonen helpottaa valtavasti. No. Mihinkään muuhun ei semmoisista naisista olekaan sitten. Häpeän puolestanne, laiskat muka-kaiken-tietäjät. Sääliksi käy miehiänne.

On täällä ainakin yksi, joka on kanssasi samaa mieltä! Yläpeukut tälle kommentille!

Vierailija
290/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai yksi, jolla on kaksi laitetta =DDDD

Vierailija
291/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai yksi, jolla on kaksi laitetta =DDDD

Meillä on yhteensä kuusi laitetta! Pitäiskö alkaakin monistamaan juttuni ? Kiitos vinkistä :-)

Vierailija
292/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miestensä haukkujat täällä on varmaan sitä usean laitteen alapeukutusta tehneet jo kauan. Selkis tääkin.

Vierailija
293/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tosin vaikuttaa niin lapselliselta porukalta, että aikuisten on viisainta häipyä täältä. Antaa teinivaimot keskustelevat keskenään. Elämä opettaa, tai sitten siperia, tai molemmat.

Vierailija
294/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Olet fiksu kun mietit tätä ennen lapsia! Teillä on mahdollisuus vielä miettiä yhdessä ja pyrkiä muuttamaan toimintaanne. Toivotan paljon onnea. Itse uskon että meistä jokainen muuttuu iän myötä ja kaikilla on mahdollisuus muutokseen.

Vierailija
295/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas toimii tekosyynä se että kun muut sotkee(minun lapseni) joten se että mies kerta viikkoon tyhjää tiskarin, vie roskat ja pyykkää yhden koneellisen on häneltä riittävä panostus. Jos pyydän nostamaan likaiset vaatteensa pois lattioilta niin kysyy miksen minä voi tehdä kun on kerta niin pikkujuttu ja minua häiritsee . Samalla hehkutti kuinka hänen ikiomassa kodissaan olisi aina niiiin siistiä, nyt sitten etsii sitä omaa kotia koska minulle riitti. Nauran paskaisesti kun mies tajuaa että joutuukin itse hoitamaan kissansa paskat ja ruuat. Siivoamaan omat jälkensä Kaikkialta ja rahaakin saattaa mennä enempi....

Vierailija
296/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ämmät vauhdissa. Kysykää niiltä ukoilta mitä ne HALUAA tehdä. Jokaisella on lempihommia ja semmoisia jotka ei maistu.

Itse vihaan imurointia/pölyjenpyyhkimisestä/luuttuamista mutta tykkään astiapesukoneista, pyykinpesusta, mankeloinnista, maalaamisesta, pihatöistä.

Ukolle huutaminen on ihan turhaa. Niille pitää laittaa yksi päivittäinen rutiini, joka vie aikaa. Sitten lisää kun onnistuu. Nalkuttaminen on kehitysvammaisen ratkaisu sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Vierailija
297/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas toimii tekosyynä se että kun muut sotkee(minun lapseni) joten se että mies kerta viikkoon tyhjää tiskarin, vie roskat ja pyykkää yhden koneellisen on häneltä riittävä panostus. Jos pyydän nostamaan likaiset vaatteensa pois lattioilta niin kysyy miksen minä voi tehdä kun on kerta niin pikkujuttu ja minua häiritsee . Samalla hehkutti kuinka hänen ikiomassa kodissaan olisi aina niiiin siistiä, nyt sitten etsii sitä omaa kotia koska minulle riitti. Nauran paskaisesti kun mies tajuaa että joutuukin itse hoitamaan kissansa paskat ja ruuat. Siivoamaan omat jälkensä Kaikkialta ja rahaakin saattaa mennä enempi....

Nauru saattaa loppua kun huomaat että miehesi tekee roskaa pussin per 2 viikkoa ja ei vaan sotke.

Ja rahan meno tipahtaa minimiin. Yksinäisellä miehellä ei ole rahaongelmia, ikinä.

Vierailija
298/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

GW kirjoitti:

Taas ämmät vauhdissa. Kysykää niiltä ukoilta mitä ne HALUAA tehdä. Jokaisella on lempihommia ja semmoisia jotka ei maistu.

Itse vihaan imurointia/pölyjenpyyhkimisestä/luuttuamista mutta tykkään astiapesukoneista, pyykinpesusta, mankeloinnista, maalaamisesta, pihatöistä.

Ukolle huutaminen on ihan turhaa. Niille pitää laittaa yksi päivittäinen rutiini, joka vie aikaa. Sitten lisää kun onnistuu. Nalkuttaminen on kehitysvammaisen ratkaisu sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Elä? Nythän sie neronleimauksen esitit.

Entäpä jos sillä muijallakin on hommia, mitä se EI halua tehdä. Tai jos ne hommat mitä sinä haluat tehdä, on samoja, mitä eukkosikin haluaa tehdä. Siinä sitä ollaan nyt, Paavo.

Vierailija
299/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja, lasku puoliksi. Tai siivooja joka toinen viikko, mies maksaa.

Vierailija
300/307 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on siinä vankassa uskossa, että nämä 'naisten hommat' eivät hänelle kuulu. Kun asuimme kahdestaan, ei sitä sotkua niin paljoa tullutkaan, enkä pitänyt siivoamista minään juttuna, mutta nyt lapsen myötä asia on melkolailla päälaellaan ja sotkua tulee ovista ja ikkunoista, ja aikaa on rajallisesti. Itse alan olla aivan kypsä tähän tilanteeseen, olen kotona lapsemme kanssa, laitan ruoat ja tiskaan (ei tiskikonetta) useamman kerran päivässä sekä pesen pyykit ja hoidan kaikki muutkin kotihommat, mies vie roskat. Hänen mukaansa työnsä on niin rankkaa, ettei mitkään ylimääräiset hommat hänelle kuulu, hänen unirytminsä on päinvastainen kuin minun ja lapsen, joten edes yhteistä aikaa on kovin vähän. Aina pitäisi vain olla siistiä, että hänen on hyvä tulla töistä, niin heidän lapsuudenkodissaankin oli.