Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsee psykiatriselle osastolle hoitoon?

Vierailija
18.01.2017 |

Pitääkö olla ihan ranteet auki meininki vai voiko päästä helpommin?
Mulla kolme lasta ja töissä käyvä mies. Oon nyt sairaslomalla ja silti olo ihan hirveä välillä. Pahoina päivinä en meinaa saaha mitään tehtyä. Paniikki, pelot, ahdistus ja epätoivo risteilee mielessä ja huono olo fyysisestikin ja ruokahalu huono.

Käyn kyllä viikottain hoitajalla juttusilla, mutta eihän se riitä näinä huonoina kausina mihinkään. Lääkkeet myös on, mutta en haluais koukkuuntua rauhottaviin liikaa. Nuorin on välillä tarhassa, välillä kotona. Muut kouluikäisiä. Silti tuntuu että en jaksa enkä kykene pärjäämään yksin lasten kanssa kohta lyhyitäkään aikoja.

Olisikohan osastojaksosta hyötyä? Mitä siellä voidaan tehdä tilanteen hyväksi? Mitä jos mies ei jaksa yksin pyörittää arkea ja käydä töissä? Voiko kunnalta saada silloin jotain tukea? En tarkoita rahaa vaan jotain konkreettista apua?

On niin epätoivoinen olo ja syytän itteäni että oon niin surkea välillä ja pelkään että lapset kärsii.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taka-aasialaisia hoidetaan jossain taka-aasian viidakossa?

Vierailija
2/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä epäilet, ettei mies jaksaisi yksin lasten kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä hyötyä osastosta olisi kohdallasi. Suljettujen seinien ja ovien takana passivoitumassa.

Vierailija
4/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet puhumaan lääkärille ja pyydät lähetettä ns. vapaaehtoiseen hoitoon. Kerro että tunnet nyt ettet pärjää kotona.

Vierailija
5/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet, siis nimenomaan luulet, että osastolla tapahtuu? Tämä kysymys olettamuksella ettet ole ennen ollut.

Vierailija
6/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko sen nuorimman olla ihan kokopäiväisesti siellä tarhassa?

Vierailija
7/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastohoito on tarkoitettu sellaisille ihmisille jotka eivät enää kotonaan pärjää, eivät pysty noudattamaan minkäänlaista päivärytmiä, eivät välttämättä muista syödä yms. Osastolla on säännöllinen rytmi, lääkkeidenjaot, ruuat, kuntoutushetket. Muutoin siellä on aika pysähtynyttä. Vaikea uskoa että tuosta olisi perheenäidille apua.

Suljettu osasto on sitten niille jotka eivät välttämättä hahmota omaa tilannettaan ja ovat vaaraksi itselleen ja/tai muille.

Vierailija
8/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet kadulle ja huudat kovaan ääneen apua.

Myös jutteleminen mahdollisimman monelle ihmiselle auttaa hahmottamaan omaa sijaintiaan maailmankaikkeudessa. Kannattaa aloittaa nuorena koska vaikeutuu iän ja koti-eristäytymisen myötä.

Vierailija
9/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan juttusilla otat puheeksi osastohoidon.

Vierailija
10/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lastensuojelusta tai sosiaalitoimesta voi aidosti pyytää apua, esim. perhetyötä, kotipalvelua, tukihenkilöä tai tukiperhettä lapsille, lomaperhettä lapsilla kesällä jne.

Vaatii joillain paikkakunnilla ls-ilmoituksen jonka voi vaikka tehdä itse, mutta myös apu voi olla tuollaisissa tilanteissa suuri. Joskus ihan käytännön apu vie pitkälle, pelkkä puhuminen ei aina auta.

Muistakaa myös "lapset puheeksi"-malli, eli se että yhdessä sinun työntekijän kanssa käydään lasten kanssa läpi miksi äiti käyttäytyy välillä "kummallisesti". Siihen on joka ikäiselle materiaalia jne. Tutkitusti ennaltaehkäisee lastan vaikeuksia ja sairustumista myöhemmin.

Voimia

Vierailija
11/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset terapiaa. Käyn itse terapiassa kaksi kertaa viikossa ja ero aikaisempiin lyhyisiin hoitojaksoihin tai hoitajan kanssa jutteluihin on valtava. Vasta nyt ongelmat ovat lähteneet selviämään sen sijaan että oireita pidetään kurissa lääkityksellä. Tärkeintä on löytää sopiva terapeutti, sellainen johon luotat ja jonka kanssa tulet ymmärretyksi. 

Terapiaan hakeutuminen on pitkä ja raskas prosessi ja terapeuttien tutustumiskäynnit pitää maksaa kokonaan itse, mutta se on kaiken vaivan arvoista. 

Vierailija
12/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset terapiaa. Käyn itse terapiassa kaksi kertaa viikossa ja ero aikaisempiin lyhyisiin hoitojaksoihin tai hoitajan kanssa jutteluihin on valtava. Vasta nyt ongelmat ovat lähteneet selviämään sen sijaan että oireita pidetään kurissa lääkityksellä. Tärkeintä on löytää sopiva terapeutti, sellainen johon luotat ja jonka kanssa tulet ymmärretyksi. 

Terapiaan hakeutuminen on pitkä ja raskas prosessi ja terapeuttien tutustumiskäynnit pitää maksaa kokonaan itse, mutta se on kaiken vaivan arvoista. 

Omakin eka ajatus oli että miksi hitossa et käy intensiivisesti terapiassa? Kolme vuotta kelaterapiaa ja työstät noi sun ongelmas. Jonkun hoitajan kanssa välillä höpiset, mitä hyötyä? Ja mitä se osastohoito pitkällä tähtäimellä hyödyttää? Ei mitään. Hetken levon saat mut sen jälkeen alkaa taas arki. Haet nyt sinne terapiaan.

Vierailija
13/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Kelaterapiaan on tarkoitus hankkiutua. Aika pienellä paikkakunnallani vaan tällä hetkellä on jonoa mulle sopiville terapeuteille.

En tiedä itsekään olisiko osastohoidosta mitään hyötyä. Lähinnä mietityttää että jos lapset kärsii kun oon välillä huonossa kunnossa ja en vaan jaksa juuri mitään. Toinen asia on se, että on tosi rankkaa kun olotilat vaihtelee laidasta laitaan jopa samana päivänä. Välillä on viikko hyvää ja silloin kaikki sujuu hirveän hyvin. Sitten yhtäkkiä romahdan ja oon taas viikon pari ihan pohjalla. Tai sitten vaihtelee päivästä toiseen olotila. Hyvinä päivinä tunnen itseni lähes hypomaaniseksi koska on niin hyvä olo ja voisin touhuta vaikka mitä. Kuitenkin järki pysyy matkassa. Lääkärin mielestä mulla on kuitenkin "vain" ahdistuneisuushäiriö. Jos kävisin osastolla niin voisiko olla niin, että diagnoosi voisi tarkentua ja lääkitys mahdollisesti muuttua.

T. Ap

Vierailija
14/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet osastolle, siellä ei ole muuta apua tarjolla kuin lääkkeet ja säännöllinen päivärytmi. Ei siellä mitään terapiaa/kuntoutusta saa, eli en usko että kohdallasi on apua. Lisäksi tuossa tilanteessa tehdään ls-ilmoitus ja sossut tulevat arvioimaan kyvykkyyttäsi vanhemmaksi.

Vierailija
15/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusviestin näyttämällä paikka on sinun.

Vierailija
16/28 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Kelaterapiaan on tarkoitus hankkiutua. Aika pienellä paikkakunnallani vaan tällä hetkellä on jonoa mulle sopiville terapeuteille.

En tiedä itsekään olisiko osastohoidosta mitään hyötyä. Lähinnä mietityttää että jos lapset kärsii kun oon välillä huonossa kunnossa ja en vaan jaksa juuri mitään. Toinen asia on se, että on tosi rankkaa kun olotilat vaihtelee laidasta laitaan jopa samana päivänä. Välillä on viikko hyvää ja silloin kaikki sujuu hirveän hyvin. Sitten yhtäkkiä romahdan ja oon taas viikon pari ihan pohjalla. Tai sitten vaihtelee päivästä toiseen olotila. Hyvinä päivinä tunnen itseni lähes hypomaaniseksi koska on niin hyvä olo ja voisin touhuta vaikka mitä. Kuitenkin järki pysyy matkassa. Lääkärin mielestä mulla on kuitenkin "vain" ahdistuneisuushäiriö. Jos kävisin osastolla niin voisiko olla niin, että diagnoosi voisi tarkentua ja lääkitys mahdollisesti muuttua.

T. Ap

No aika hassu ahdistuneisuushäiriö. Kyllä sä tarttisit jonkun kunnon hoitosuunnitelman. Ei sieltä osastolta saa muuta apua kuin lepoa. Voitko mennä toiselle lääkärille tai psykiatrille ja sanoa että haluat nyt kunnollisen arvioinnin tilastasi ja kunnon pitkän tähtäimen suunnitelman?

Vierailija
17/28 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan juttusilla otat puheeksi osastohoidon.

Ja jos ei muuten usko, niin iske puukko pöytään. Luulisi papereiden lähtevän liikkeelle.

Vierailija
18/28 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah ei osastolle pääse nykyään mitenkään. Ehkä yksi onnekas miljoonasta.

Vierailija
19/28 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastolle ei pääse helpolla, itselläni oli kaksi aiempaa kertaa milloin olin ottanut lääkkeitä ja olutta. Lääke määrät oli luokkaa Opamox 15mg 30kpl, Ketipinor 200mg depot 20kpl, Olantsapiini 10mg 30kpl ja panacod 500mg 10kpl. Teholle jouduin molemmilla kerroilla. Ja sitten kotia. Mutta kolmas kerta jolloin en ollut ottanut lääkkeitä vaan menin sanomaan miten paha olo on minulla, jouduin ambulanssilla psykiatriseen sairaalaan missä olin 5 viikkoa suljetulla.

Vierailija
20/28 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osastolle ei pääse helpolla, itselläni oli kaksi aiempaa kertaa milloin olin ottanut lääkkeitä ja olutta. Lääke määrät oli luokkaa Opamox 15mg 30kpl, Ketipinor 200mg depot 20kpl, Olantsapiini 10mg 30kpl ja panacod 500mg 10kpl. Teholle jouduin molemmilla kerroilla. Ja sitten kotia. Mutta kolmas kerta jolloin en ollut ottanut lääkkeitä vaan menin sanomaan miten paha olo on minulla, jouduin ambulanssilla psykiatriseen sairaalaan missä olin 5 viikkoa suljetulla.

Höpö höpö. Olisit jo kuollut tuolla määrällä lääkkeitä ja alkoholia.