Tiesittekö, että LinkedIn-profiili pitäisi tehdä suomeksi, jos hakee töitä Suomessa?
Aika monella tuo on englanniksi ja se antaa suomalaiselle työnantajalle sellaisen kuvan, ettei hakija halua käyttää tehokkaampaa viestimismenetelmää eli suomenkieltä. Ollaan ikään kuin trendin takia haluttu pudottaa työtehoa vaihtamalla kieli vieraaseen. Se on vain niin, että suomalainen jaksaa lukea suomenkielistä profiilia pidemmälle ja englannin kielisen profiilin tehnyt menettää työnsaantimahdollisuuden.
Tietysti ulkomaisen työnantajan on helpompi ymmärtää englanninkielistä profiiliaa, mutta suomalainen tökerö englanti muistuttaa, että palkkaamalla englanninkielisen henkilön työtulos on varmasti parempi eivätkä tutkintojen englanninkieliset vastineet vastaa täysin suomalaisia tutkintoja eli tässä samalla menetetään suomalainen täsmällisyys.
Myös puutteellinen suomenkielentaito on käytännössä este rekrytoimiselle - suomenkieltä hyvin kirjoittavia kun kuitenkin on niin paljon jonossa. Kiinnittäkää huomiota myös kielioppiin.
Kommentit (28)
just... mitä helkkaria sä siellä Linkedinissä ees teet? Eikä se ole jopa laitonta tehdä rekrypäätöksiä niiden perusteella? Lue vaan ne hakemukset ja nehän on just sillä kielellä kun ne on pyydetty, eikös?
Vierailija kirjoitti:
just... mitä helkkaria sä siellä Linkedinissä ees teet? Eikä se ole jopa laitonta tehdä rekrypäätöksiä niiden perusteella? Lue vaan ne hakemukset ja nehän on just sillä kielellä kun ne on pyydetty, eikös?
Harvemmin työpaikkailmoituksissa mainitaan millä kielellä hakemus täytyy tehdä. :)
Itse sain nykyisen paikan, kun näin englanninkielisen ilmoituksen ja soitin ihan suomenkielellä. Hakemuksethan hukkuvat toistensa alle.
Ei päde asiakkuus-, myynti-, johto- ja kansainvälisiin töihin haettaessa (mitä kaikkea LinkedIn on vahvasti). Myös teknisissä hommissa (kuten insinöörit jne.) uskoisin että englannin kieli on tärkeää hallita. Vahva toinen tai kolmas kieli on aina plussaa ja mikäli on syntyperäinen suomalainen voipi olettaa, että se oma kieli on hallussa.
En ole ollut koskaan LinkedInissä ja töitä on silti riittänyt. En ajatellut tehdä vieläkään profiilia sinne.
Sama pätee sitten varmaan englanninkielisiin työpaikkailmoituksiin. Suomalainen firma hakee Suomesta työntekijöitä kökköenglanniksi väännetyllä ilmoituksella. Ettei vaan itse arvon Henkilöstöpäällikkökin harrasta tätä?
Jopa ne rekrysivujen hakemukset pyydetään täyttämään englanniksi. Selitä nyt Herra Henkilöstöpäällikkö, miksi näin on?
Herra/Rouva Henkilöstöpäällikön oma englanti ei taida olla hallussa kun niin ärsyttää?
Nykyään monet tittelitkin on englanninkielisiä sanahirviöitä. Silloin on ihan luontevaa että muukin teksti on englantia.
Vierailija kirjoitti:
Herra/Rouva Henkilöstöpäällikön oma englanti ei taida olla hallussa kun niin ärsyttää
Ja henkilöstöpäällikön firma lienee Perähikiäläinen konepaja, joka tekee peräkärryjä Hausjärven kotimarkkinoille.
Ei kai nuo LinkedIn-profiilit nyt ole niin kovaa huutoa jossain sairaanhoitajien tms. työmarkkinoilla (eli on herttaisen yhdentekevää että millä kielellä se LinkedIn-profiili oikein on, koska ei rekrytoija sitä vilkaise). Tekniikan, markkinoinnin tms. ylempien toimihenkilöiden ja johtajien työmarkkinoilla LinkedIn taas on ihan normi ja siellä hyvä englannin kielen taito on ihan itsestäänselvyys.
Naurettavaa pelleilyä ylipäätänsä koko työnhaku nykyään.
Moni suomalainen yritys käyttää ulkomaisia headhuntereita. Itselleni ainakin on tullut headhuntereilta puheluita englanniksi liittyen ihan suomalaisiin työpaikkoihin. Jos ei olisi LinkedIn-profiili englanniksi, jäisi tuollaiset puhelut kyllä tulematta.
Mikä on LinkedIn? Töitä olen saanut ilman tuollaistakin.
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee sitten varmaan englanninkielisiin työpaikkailmoituksiin. Suomalainen firma hakee Suomesta työntekijöitä kökköenglanniksi väännetyllä ilmoituksella. Ettei vaan itse arvon Henkilöstöpäällikkökin harrasta tätä?
Jopa ne rekrysivujen hakemukset pyydetään täyttämään englanniksi. Selitä nyt Herra Henkilöstöpäällikkö, miksi näin on?
Valtiolle pitää täyttää työhakemus englanniksi, siis nettisivu johon omat tiedot täytetään on täysin englanninkielinen.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri aikeissa kirjoittaa samaa. Mitä suurempi yritys, sitä suurempi sirkus rekrytoinnista tehdään. Tosin pakko tehdäkin, koska muussa tapauksessa ei tarvittaisi erikseen rekrytoijia ja henkilöstöpäälliköitä. Onneksi työllistän vasta 11 henkilöä ja vaikka parin vuoden välein uusia työntekijöitä palkkaankin, pystyn hoitamaan rekrytoinnin ihan itse myös tulevaisuudessa.
t. Työnantaja, jonka työntekijöille suomen ja englannin osaamisen sijasta tärkeämpää on ohjelmointikielten osaaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri aikeissa kirjoittaa samaa. Mitä suurempi yritys, sitä suurempi sirkus rekrytoinnista tehdään. Tosin pakko tehdäkin, koska muussa tapauksessa ei tarvittaisi erikseen rekrytoijia ja henkilöstöpäälliköitä. Onneksi työllistän vasta 11 henkilöä ja vaikka parin vuoden välein uusia työntekijöitä palkkaankin, pystyn hoitamaan rekrytoinnin ihan itse myös tulevaisuudessa.
t. Työnantaja, jonka työntekijöille suomen ja englannin osaamisen sijasta tärkeämpää on ohjelmointikielten osaaminen
Luulisi, että tässäkin saisi säästettyä rahaa yksinkertaistamalla. Tuskin esim. siivoojan palkkaamiseen tarvitaan mitään kolmen haastattelukierroksen mankelia ja ryhmätaitojen testausta. Pikkutarkka näpertely ja yksityiskohtien syynääminen suurennuslasilla tappaa aika varmasti hakijan kiinnostuksen.
Sovitaanko niin, että LinkedIn-profiili tästä lähin pitäisi tehdä suomen kielellä, mutta se on pakko tehdä ruotsin kielellä? Ei voi olla älytön ajatus.
Höpöhöpöä. Englannin kieli on Suomessa suorastaan yliarvostettua, ja jos toimit kansainvälisellä uralla, englanninkielinen profiili on paras. Esimerkiksi pankkialalla osa kontakteista on pakostakin englanninkielisiä - suomenkielinen profiili olisi nolo.
Yhteydenotto firmaan tapahtuu kontaktoitavan henkilön ymmärtämällä kielellä.
Hakemus ja CV tehdään yksiselitteisesti työpaikkailmoituksen kielellä. Niihin voi laittaa linkin LinkedIn-profiiliin.
Ainakin mulle on rekrytoijat sanoneet käyttävänsä englanninkielisiä hakusanoja kun etsivät headhuntattavia Linkedinistä. Siten oon löytänyt työnikin ja saanut haastattelupyyntöjä.
Voipi olla, mutta ei sullakaan ole täydellinen suomen kieli. ;D Se ei ole yhdyssana.