Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten oppia juomaan kahvia? Se maistuu hirveältä!

Vierailija
17.01.2017 |

Olen nyt parikymppinen ja olen viime aikoina yrittänyt opetella juomaan kahvia, kun sitä ollaan koko ajan joka paikassa tarjoamassa ja tuntuu epäkohteliaalta aina kieltäytyä. Mutta miten ihmeessä siitä voi oppia tykkäämään? Minusta kahvi maistuu poikkeuksetta kitkerältä myrkyltä, hyi! Tykkään kyllä esim. McDonaldsin tai Starbucksin makeista jääkahveista, kun ne eivät sinänsä maistu kahvilta. Tykkäsittekö te kahvista jo heti aluksi ja jos ette, niin miten oikein opitte tykkäämään?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut kahvia 2-vuotiaasta lähtien. En osaisi ilmankaan olla kuin väistämättömän pakon edessä. Määriä on tosin pitänyt rajoittaa pariin kupilliseen aamusta ja yksi iltapäivästä. Muuten mene unet.

Mutta eihän kenenkään tarvitse syödä eikä juoda jotain, mikä maistuu omasta mielestä pahalta tai tuntuu vastenmieliseltä! En minäkään pidä korianterin mausta enkä parin kokeilun jälkeen yritäkään opetella siitä pitämään. Sama koskee muun muassa viskiä ja mykyrokkaa.

Vierailija
22/41 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opin juomaan kahvia säännöllisesti vasta joskus 28 vuotiaana kun tein kolmivuoroa. Nykyään pidän siitä ja juon lähes joka päivä 1-2 kuppia, eli aika maltillisesti. Puhdas kahvinkeitin kannattaa olla, vesi annostellaan erillisellä mitalla, ei pannulla. Minä juon maidon, tai lämmitetyn maitovaahdon kanssa jos jaksan panostaa. Mutteripannulla tulee hyvää ja vahvaa kahvia, jos teen sillä, laitan sitä kuppiin alle desin ja loput n. 1,5 desiä maitovaahtoa päälle. Joskus laitan myös tummaa leivontakaakaota kahvin pinnalle, sokeria en enää käytä. Mustana en erityisemmin kahvista vieläkään pidä, vaikka pystyn kyllä ilman maitoakin hätätapauksessa juomaan. Pidän kahvinjuonnin melko vähäisenä, koska vatsa ei tykkää liiasta kahvista. Tumman paahdon sanotaan olevan vaaleaa vatsaystävällisempää, se on myös hieman vähemmän kofeiinipitoista kuin vaalea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opetella. Itse ainakin kadun että aloin juoda kahvia mutta irti ei pääse.

Vierailija
24/41 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä953 kirjoitti:

Ei kannata opetella. Itse ainakin kadun että aloin juoda kahvia mutta irti ei pääse.

Miksi kadut, paljonko menee päivässä?

Vierailija
25/41 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin tykkäämään kahvista niin että sen kanssa söi jotain hyvää. Haukkasin palan pullaa tai suklaata ja sen ollessa vielä suussa niin pieni ryystö kahvia jossa maitoa ja sokeria (sokerin olen nyt jättänyt pois). Alkoi maistua hyvältä! Varsinki suklaa ja kahvi sopii mielestäni tosi hyvin yhteen!

Vieläkään en juo kahvia pelkästään, vaan aina pitää olla jotain syötävää sen kanssa. Esim. Aamupalavoileipä tai päiväkahvit pullan kanssa. Nam!

Vierailija
26/41 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahvia ole mikään pakko juoda, tietty onhan se näpsä jos sitäkin osaa juoda jos tarjotaan. Kannattaa laittaa vähintään puolet maitoa ja vähintään kaksi palaa/teelusikallista sokeria. Se on tottumattomaan suuhun helpompi silleen, mitään seisonutta kahvia mustana ei kannata yrittää.

Itse olen juonut kahvia imeväisestä, joskus olen ollut juomatta pitkiäkin aikoja mutta nykyään menee taas 6 kuppia aamulla (eli 2 mun mukillista :D).

Vierailija
27/41 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ekaa kertaa kahvia maistoin äitin kanssa starbuckissa. Taisi olla lattea. Maistu ihan p*skalta. Sitte 12 v aloin taas ”kiinnostumaan” kahvista. Sekotin sitte siihe ekana kertana pirusti maitoa ja sokeria. Sit alko vähä määriä säännöstelämään ja siit se lähti

Vierailija
28/41 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä määriä maidon ja sokerin kanssa sekä jotain suolaista syötävää (esim voileipä). Aika nopeasti lopetin sokerin käytön.

Vierailija
29/41 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa oppinut kahvia juomaan. Tarvitaan maito ja sokeri niin menee alas.

Vierailija
30/41 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä turhaan opettelemaan. Mun mies on 45 ja ei juo kahvia, eikä oikeastaan teetäkään kuin paikoissa, joissa kahvi ja tee ovat ainoat juomat. Minä olen perheen ainoa kahvinjuoja.

Vierailija
31/41 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa cold brew coffee. Kylmäuutettuna ei tule sitä kitkeryyttä. Ja sekaan reilusti maitoa/kauramaitoa tms.

Vierailija
32/41 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustana ei juo susikaan vinkumatta mutta paksun kerman kera ihan ok.

Vierailija
33/41 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan kahvin makua. Haluaisin kovasti mielummin vaihtaa kahvin terveyssyistä esim. vihreään teehen, mutta tosiaan rakastan vaan kahvin makua (ja pelkkää tuoksuakin) niin paljon, että suon itselleni 1-2 kuppia kahvia päivässä.

Mielestäni ei ole lainkan epäkohteliasta kieltäytyä kahvista, joten sitä varten ei tarvitse kenenkään väkisin kahvinjuontia opetella. :) Itsekään en kyllä aluksi kahvin mausta tykännyt lainkaan. Aloin juomaan kahvia opiskeluaikana puolipakolla, jotta pysyn hereillä. Ensin join kahvin paljolla maidolla tai jopa kermalla. Sitten jossain vaiheessa vain huomasin, että hyvälaatuinen kahvi on oikeastaan parasta ihan mustana, jolloin se kahvin oma maku tulee kaikkein parhaiten esille. Itse tykkään myös laittaa välillä kahviin mausteeksi esim. kardemummaa tai kanelia. Ja kannattaa myös tehdä siitä kahvihetkestä sellainen rauhallinen ja rentouttava. Itsellä ainakin kahvinjuonti jo pelkkänä ajatuksena yhdistyy aina sellaseen hyvään mieleen ja rauhoittumishetkeen, tapahtuipa se sitten kotona viikonloppuna tai töissä aamulla.

Vierailija
34/41 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää vieläkään vaikka juon sitä aina kun tarjotaan, mutta laitan enemmän maitoo kuin kahvia xD

Energiajuomasta tykkään enemmän, mutta se on niin epäterveellistä että lopetin sen käytön kun aloin laihduttaa.

Juon teetä vaikken siitäkään kauheesti nauti.

Vierailija
35/41 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi pitäisi opetella? Mieheni on hieman alle 5-kymppinen, eikä juo kahvia. Jos tarjottavat on kahvia ja teetä, juo teetä, ja jos on jotain muutakin, niin ottaa sitten esim. mehua tai kivennäisvettä tms. Tai sitten juo ihan vain vettä.

Vierailija
36/41 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin, mutta aina hetken päästä alkoi sattua vatsaan+ maistuu pahalta. Siksi ärsyttää kun kaikki tarjoaa kahvia kyläillessä. Yök.

N47

Vierailija
37/41 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda nelikymppisenä ammattia hoitoalalle, kyllä alkaa kahvi maistua. Näin kävi itselle

Samoin kävi itselle

Vierailija
38/41 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää enkä juo. Miksi ihmeessä pitäisi juoda mitään muiden takia?

Vierailija
39/41 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole oppinut juomaan kahvia. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että en ole työelämässä, jossa kahvitaukoja on yhtenään.

Pelkkä kahvi on pahaa, mutta saan nykyään vähän helpommin alas, ainakin runsaan maidon tai kerman kera. Pidän myös joistakin kahvijuomista.

Silloin harvoin kun joudun keskelle "kahvitilannetta", saattaa tulla kiusallista, kun ihmetellään että mitä minä sitten juon, teetäkö. Oletetaan, että mulle on jokin oma kahvin "vastine", mutta kun ei ole. Vesi menee yleisenä juomana. Kerran tuotiin kysymättä teetä, mutta en pidä siitä juuri sen enempää, joten minua varten nähtiin ihan turhaan ylimääräistä vaivaa. Minulle tuotiin tee ensin erikseen ja muille myöhemmin kahvit. Ehkä jatkossa vain yritän juoda sitä kahvia niin kuin muutkin. :/ Paitsi jos siltä on luontevaa välttyä.

Vierailija
40/41 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika opetella sanomaan ei sellaisille asioille joista ei tykkää. Miksi tehdä sellaista, joka on vahingollista itselle. Kofeiini on kuitenkin jonkin asteista myrkkyä ja siitä tulee riippuvaiseksi. Ethän tupakoikaan, jos joku tarjoaa.