Miten oppia juomaan kahvia? Se maistuu hirveältä!
Olen nyt parikymppinen ja olen viime aikoina yrittänyt opetella juomaan kahvia, kun sitä ollaan koko ajan joka paikassa tarjoamassa ja tuntuu epäkohteliaalta aina kieltäytyä. Mutta miten ihmeessä siitä voi oppia tykkäämään? Minusta kahvi maistuu poikkeuksetta kitkerältä myrkyltä, hyi! Tykkään kyllä esim. McDonaldsin tai Starbucksin makeista jääkahveista, kun ne eivät sinänsä maistu kahvilta. Tykkäsittekö te kahvista jo heti aluksi ja jos ette, niin miten oikein opitte tykkäämään?
Kommentit (41)
Opin tykkäämään kun kevyt/täysmaitoon ensiksi sokerin kanssa pieni loraus, ja sitten muunsi suhteita kunnes sokeri jäi pois ja maitoa tuli vaan pieni loraus. Nykyään herkkua.
En oppinut ikinä, 15 vuotta harjoittelin. Aina yhtä kitkerää. Lopetin yrittämästä, juon vettä.
Miksi pitäisi opetella juomaan jotakin jonka mausta ei pidä? Lisäksi kahvi on epäterveellistä.
En minäkään pidä kahvin mausta enkä koskaan pakottanut itseäni sitä juomaan. (Maistanut olen sen verran, että tiedän etten pidä mausta). Juon teetä.
T. av-mamma 37-vee
Mä vaan aloin tykkäämään siitä. Ennen vihasin. En kuitenkaa kokenut tarvetta opetella juomaan sitä. Ei sun oo mikää pakko juua kahvia. Mutta jos opettelet niin paras on (mun mielestä) kahvi maidolla JA tilkalla kermaa. Kerma tuo pehmeyttä ja runsautta kahviin. Sokeria ei missään nimessä kahviin. Sokeri saa kahvin maistumaan kitkerältä ja ällöltä.
Ei tarvinnut opetella kun tykkään kahvista muutenkin. Aloin juomaan joskus 15v. Juon mustana.
Kahviin en ole koskaan tottunut.
Teetä pystyn juomaan.
Voi hyvä tavaton. Sitä EI ole pakko opetella juomaan ollenkaan. Itse en ole juonut koskaan kahvia (maistanut olen, enkä mausta pitänyt), eikä koskaan ole tullut tilaisuutta, jossa olisi ollut "pakko" juoda sitä.
N47
Opin vasta keski-iässä kun rupesi tehoamaan se piristävä vaikutus oikein kunnolla. Opin maustakin pitämään.
Kyky maistaa kitkeryyttä on geneettinen ominaisuus ja se vaihtelee.
Kahvi on kitkerää.
Yritin parikymppisenä opetella, mutta suun lisäksi vatsa ja suolisto pisti niin kovasti hanttiin, että jäi väliin koko lysti.
Laitoin siihen aina paljon maitoa, lapsena/teininä myös sokeria. Tykkäsin sen yhdistelmän mausta, en niinkään varsinaisesta kahvin mausta.
Nykyään juon harvoin närästyksen takia. Juon mieluummin sitä vettä, jos teetä ei ole tarjolla.
Hankit jäätävät univelat, niin johan alkaa maistua. Itse olin ensin työssä, jota varten piti herärä viideltä, ja sitten sain lapsen. Aluksi en juonut kahvia maun vaan piristyksen takia, nykyään varmaan maun ja riippuvuuden takia.
Liity vain meidän teeihmisten joukkoon.
Kitkeryys lähtee sokerilla, eikä kahvia ole mikään pakko juoda. Itse aloitin kahvinjuonnin tarhaikäisenä. Aamupuuro ei vain mennyt alas niin sain mitä halusin, leipää ja kahvia. Maitoa en ole koskaan lisännyt kahviin. Sokerin määrä on vähentynyt itsestään. Motilliseen eli isoon kuppiin yksi lusikallinen sokeria nykyään.
Päätin vain kerran ostaa kahvipaketin, vaikken koskaan ollut kahvista tykännytkään. Vedenkeitin minulla oli, joten ostin suodattimia ja suodattelin kahvin manuaalisesti valmiiksi. Ensimmäisestä kupista en tykännyt, enkä oikein toisestakaan, mutta sitten alkoi tulla sellainen selittämätön "nyt tekee mieli kahvia" -fiilis ja minusta tuli kahvinjuoja, 32-vuotiaana.
Vinkiksi voisin antaa, että pidä aina valmistusvälineet puhtaana, osta papuina ja kokeile useita eri valmistusmenetelmiä. Itse teen edelleenkin näin: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/611ApNmVZ8L._SL1000_.j…
AeroPressillä ja kahvinkeittimellä ei tule mielestäni yhtä hyvää. Lähes kaikki kyllä rakastavat AeroPress-kahvia, joten siitä on varmaan hyvä aloittaa.
aloitin kahviloiden makukahveilla. sitten siirryin normikahviin maidolla ja sokerilla, vähitellen jätin sokerin pois. en voi juoda kahvia edelleenkään paljon ja en ikinä yksin ollessa keitä päiväkahveja!
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi opetella juomaan jotakin jonka mausta ei pidä? Lisäksi kahvi on epäterveellistä.
En minäkään pidä kahvin mausta enkä koskaan pakottanut itseäni sitä juomaan. (Maistanut olen sen verran, että tiedän etten pidä mausta). Juon teetä.
T. av-mamma 37-vee
Kahvi on kylläkin terveellistä, kunhan suodattaa rasvan pois ja ei juo liikaa, ettei tule kofeiinista oireita.
Vaihda nelikymppisenä ammattia hoitoalalle, kyllä alkaa kahvi maistua. Näin kävi itselle
Opin juomaan kahvia kaakaon avulla. Tein ensin kaakaojauheesta ja tilkasta vettä tanakan seoksen kupin pohjalle ja kahvia päälle. Siis kotikutoinen "suklainen kahvi" :) Nykyään juon kahvin mustana.
Olen kyllä tykännyt aina, aloin juomaan joskus yläasteella sitä. Laitan vain vähän maitoa, en ole varmaan edes maistanut sokerilla. On olemassa hyvää ja huonoa kahvia, huono kahvi maistuu mielestäni vähän saippualta.