Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen pitäisi mielestäsi osata laittaa ruokaa?

Vierailija
17.01.2017 |

Siis tavallista arkipäivän ruokaa, jota teillä syödään perheessä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57v enkä osaa laittaa ruokaa. Ihan hyvin on pärjännyt näinkin. Porkkanan pilkkominen ei ole ruuanlaittoa.

Vierailija
2/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaalta voi jo hyvin edellyttää. Tietysti sitä on opeteltu jo pienestä pitäen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v että osaa laittaa esim 1-2 ruokaa. Yläasteikäinen jo useampia.

Vierailija
4/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä teini osaa laittaa jotain ruokia, mutta ei valikoima kovin laaja ole. Itsekin opettelin vasta melkein aikuisena, ja opin koko ajan lisää.

Vierailija
5/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on 54v ja osaa keittää puuroo. Muuten on ulkoruokinnassa.

Vierailija
6/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15-vuotias poika kokkaa innokkaasti. Saas nähdä tuleeko pojan pikkuveljestä yhtä hyvä kokkaaja.

Vierailija
7/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta lähtien. Kyllä meillä ekaluokkalainen ruskistaa jauhelihat ja tekee munakkaan ja salaatin. Kolmonen leipoo sämpylät ja tekee mm. ruskean kastikkeen. Tottakai.

Vierailija
8/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään teini-iässä olevan pitäisi osata. Ainakin joitakin ruokia.

Vierailija
9/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään 12-13 -vuotiaana, mutta kyllä sitä voi opetella jo pienestä lähtien ottamalla lapsi aktiivisesti mukaan keittiöön.

Vierailija
10/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan aterioita osaa laittaa ja leipoa jne kymmenvuotiaasta ylöspäin. Lämmittää jne voi jo nuorempikin.

Vierailija
11/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaaa, ettette kerro amerikkalaisille, että annatte lapsillenne teräviä veitsiä, sillä se aiheuttaa siellä kauhistelua.

Vierailija
12/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteikäisen itsenäisesti, sitä nuoremman muiden apuna. Eikä tarkoita sitä, että juuri seiskaluokan aloittaneen pitäisi hallita koko perheen arkiruokarepertuaari, vaan selviytyä itsenäisesti joistakin ruokalajeista ja opetella koko ajan lisää.

Vierailija
13/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmittää voi jo alakoululainen, mutta sitten, kun tehdään raaka-aineista itse, voisi sellaisen olettaa osaavan jo jotain, joka on käynyt koulun kotitaloustunnit. 

Riippuu tietysti siitä, ovatko vanhemmat opettaneet ruoanlaittoa. Meillä ei kolmesta pojasta kukaan halunnut laittaa ruokaa, vaikka me vanhemmat tykkäämme kokkaamisesta. Kotitaloustuntien harjoitukset tehtiin kotona, mutta siihen jäi. Yksi on opetellut nyt opiskeluaikanaan, kaksi lämmittelevät ja tekevät voileipää...

Uskon, että oppivat, jos oikeaa tarvetta ilmenee. En itsekään tehnyt koskaan ruokaa kotona, kun äiti oli kova kokkaaja. Sen sijaan leipominen innosti, ja aloin jo 11-vuotiaana kokeilla reseptejä. Meit on moneks.

Vierailija
14/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteellahan alkaa kotitataloustunnit seiskaluokalla, joten luulisi että viimeistään siellä oppisi ruokaa laittamaan.

Itse osasin lapsena tehdä ruokaa siinä iässä, kun olin kyllin vanha jäämään koulun loma-ajoiksi ilman hoitajaa. Ehkä noin kolmannella luokalla oltiin jo kesät veljien kanssa keskenämme päivät kotona kun vanhemmat olivat töissä. Tehtiin ruuat, tiskattiin, pyykättiin ja silitettiin vaikka ainoa mitä piti tehdä oli oma ruoka silloin tällöin. Oli kiva tehdä enemmänkin, niin vanhemmilla oli iltapäivisin aikaa pelata lautapelejä.

Oletan, että omatkin lapset oppivat tekemään ruokaa jo ennen kuin sitä koulussa opetetaan. Osallistuvathan he kotona siihenkin kotityöhön niin eiköhän siinä väkisinkin opi. Ei se kokkaus mitään rakettitiedettä sentään (kotikeittiössä) ole.

Vierailija
15/15 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osasin perusasiat yläasteella, kuten jauhelihan ja kanan paistaminen, riisin ja makaronin keitto, jotkut helpot muffinsit osaisin tekaista. En paljoa, eikä minua laitettu koko perheen ateriaa ikinä valmistamaan. 16-vuotiaana omaan asuntoon ja kapusta vähän paremmin käteen - hyvin on pärjätty kun oli opeteltava enemmän. Minulla oli ystävä joka jo ala-asteella keitti perunat ja teki kastikkeet jotta vanhemmat pääsi ruokapöytään kun tulivat myöhään töistä, reipas tyttö. Kuitenkaan tuon ikäisen homma ei mielestäni ole ruuan laitto kaikille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme