Pikaisesti apua (vatajan makkarasta) allergisten äideiltä
Nälkä on niin että päätä huimaa... Voinko syödä vatajan makkaraa, ei siis maitoa, viljoja, eikä edes soijaa, mutta mitä on stabilointiaine E450 ja hapettumisenestoaine E316, ovatko ne " turvallisia" käyttää, annatteko sitä allergisille lapsillenne. Tässä tapauksessa söisin sitä siis itse.
Kommentit (5)
Kiitos tiedosta, mun mielestä noiden pitäisi olla nitriitittömiä myöskin, mutten ole aivan varma. Tuota 316 juttua en löytänyt luettelosta, tuo 450 oli jotain natrium ja kaliumfosfaatteja. Mutta luulisin ettei ne ole mitään vaarallisia kuitenkaan, mulla on niin KAMALA nälkä, että taidan painua suoraan makkaran kimppuun.
Ilmeisesti sinä tarkoitat Vatajan allergiaystävällisiä tuotteita,
erikseen on sitten vielä lisäaineettomat ja nitriitittömät, joissa ei
noita stabilointi- ja säilöntäaineita ole.
katso http://www.maalaistuotevataja.fi/
Ja se missä ei ole mitään muuta kuin possua, suolaa ja nitriittiä on se jossa on allergia- ja astmaliiton logo. Löytyy niin nakkina kuin grillimakkarana.
Meille ei ikävä kyllä tuo kasvisuute käynyt, joten poika syö nitriittinakkia pari kertaa viikossa :-(
Olen antanut lapselle Vatajan nakkeja/makkaraa siitä asti, kun possu alkoi sopia. Allergialääkärikin suositteli miitä.
en muista mikä tuo stabilointiaine on, mutta e-koodiluettelo löytyy netistä ihan sillä nimellä hakemalla. Tuo toinen aine taitaa olla se nitriitti. Meidän " kaikelle allerginen" tyttö on syönyt noita Vatajan mausteettomia nakkeja 1v lähtien hyvällä menestyksellä. Yleensä ostan niitä missä ei ole myöskään nitriittiä, jos niitä on saatavilla. Niissä on sen tilalla salapereistä kasvisuutetta, jonka aineksia eivät suostu kertomaan, mutta sekin on meillä sopinut.