Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun Kuurilan junaonnettomuus tspahtui 1957. Se on rauhanajan suurin junaonnettomuus Suomessa. Olin pikkutyttö ja muistan kun äitini kuunteli uutisia radiosta ja sieltä kuulin sen.
Kuolleita oli 26 ja loukkaantuneita 59.
Kaakkois-Aasian tsunami, kun olin yläasteikäinen, kosketti omaakin perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun Kuurilan junaonnettomuus tspahtui 1957. Se on rauhanajan suurin junaonnettomuus Suomessa. Olin pikkutyttö ja muistan kun äitini kuunteli uutisia radiosta ja sieltä kuulin sen.
Miksi alapeukku?
Vierailija kirjoitti:
Kaakkois-Aasian tsunami, kun olin yläasteikäinen, kosketti omaakin perhettä.
Ei suomessa
Vierailija kirjoitti:
No kun jo tajusin onnettomuuksista jotain ja tajusin kuinka kamalia ne on nii eka oli thaimaan tsunami. Koulussa opettaja kertoi tapauksesta ja olin hyvin järkyttynyt ja seurasin isän kanssa uutisissa tapahtumia.
Minulla sama. 9/11 olisi ensimmäinen, jos voisin olla varma siitä ovatko muistikuvani myöhemmin luotuja vai aitoja. Mutta tsunamista muistan selkeästi kyselleeni, kun samalta paikkakunnalta jäi niille teilleen ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
Muistan nyt vielä vuoden aikaisemman onnettomuuden. V 1956 tapahtui lossionnettomuus, jossa hukkui 15 ihmistä. Lehdessä oli paljon kuvia joita joku oli ottanut tapahtumapaikalla. Ihmiset kiipesivät ulos kattoluukusta. nehän olivat aika isoja silloin mutta kuitenkin vain yksi ihminen mahtui kerralla. Muistan erityisesti sen, että lapset laskettiin ensin ulos ja lehdessä oli kuva ikäisestäni tytöstä (9v) jota nostettiin ulos. Tapahtuma jäi senkin vuoksi erityisesti mieleen, että samana kesänä matkustin itse linja-autolla joka kulki lossilla pienen matkan Syrjäsalmessa. Tuossa onnettomuudessa olivat bussin jarrut pettäneet ja nyt pelkäsin, että sama toistuu. Jouduimme poistumaan kyllä aina bussista ennenkuin se ajoi lautalle.
Vierailija kirjoitti:
Hämärä muistikuva Biafrasta 1970, kun olin vielä hyvin pieni. Sota ja nälänhätä, siinä on kaksi vaikeaa asiaa pienen ja hyvinvoivan lapsen ymmärtää.
Muistan sen jutun, miten saadaan sata Biafralaista hissiin. Heitetään sinne leipäpala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun jo tajusin onnettomuuksista jotain ja tajusin kuinka kamalia ne on nii eka oli thaimaan tsunami. Koulussa opettaja kertoi tapauksesta ja olin hyvin järkyttynyt ja seurasin isän kanssa uutisissa tapahtumia.
Minulla sama. 9/11 olisi ensimmäinen, jos voisin olla varma siitä ovatko muistikuvani myöhemmin luotuja vai aitoja. Mutta tsunamista muistan selkeästi kyselleeni, kun samalta paikkakunnalta jäi niille teilleen ihmisiä...
Eihän se mikään Thaimaan tsunami ollut. Thaimaa oli pienessä sivuroolissa.
Lapsena Tsernobyl. Teini-iässä Estonia. Nuorena aikuisena kouluampumiset, Tsunami, Konginkangas jne.
Estonian uppoaminen. Olin kuusivuotias.
Kennedyn kuolema. Äitini herätti minut nähtyään uutisen teeveessä. Olin 8-vuotias. En oikein ymmärtänyt tapahtunutta silloin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JF Kennedyn ampuminen 22.11.1963. Olin ulkona, kun äiti tuli kertomaan radiouutisista kuulemansa. Olin ekaluokkalainen.
Äitini kertoi kuinka hänen äitinsä itki kun oli kuullut radiosta kun se amöriikkalainen hieno ja komea nuori mies tapettiin.
Maailmansotaa pelättiin silloin, kun luultiin että ampuja ehkä venäläinen... Olin 8-vuotias.
Vieläkin ihmettelen alapeukkuja kun kerroin Kuurilan junaonnettomuudesta ollessani noin 10- vuotias. Tästähän on netissä tarkkoja tietoja. Kuuntelin sitä äitini kanssa Salora-radiostamme. En sin tuli radiosta ilmoitus ylimääräisestä uutislähetyksestä ja silnä mainittiin että kyseessä oli junaonnettomuus. Äitini veli oli asemapällikkö ja äiti säikähti, että olisikohan onnettomuus tapahtunut hänen veljensä työpaikan alueella. Niinpä nauliiduimme radion ääreen odottamaan uutista. Äidin veli ei työskennellyt Kuurilan lähellä mutta kyllä se onnettomuus kosketti silti.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin ihmettelen alapeukkuja kun kerroin Kuurilan junaonnettomuudesta ollessani noin 10- vuotias. Tästähän on netissä tarkkoja tietoja. Kuuntelin sitä äitini kanssa Salora-radiostamme. En sin tuli radiosta ilmoitus ylimääräisestä uutislähetyksestä ja silnä mainittiin että kyseessä oli junaonnettomuus. Äitini veli oli asemapällikkö ja äiti säikähti, että olisikohan onnettomuus tapahtunut hänen veljensä työpaikan alueella. Niinpä nauliiduimme radion ääreen odottamaan uutista. Äidin veli ei työskennellyt Kuurilan lähellä mutta kyllä se onnettomuus kosketti silti.
Minä ihmettelin myös noita alapeukkuja. Mikä siinä onnettomuudessa oli sellaista?
Vietnamin sota ja Biafran nälänhätä