Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (496)
Vuodesta -86 mieleen ovat jääneet Kekkosen kuolema, josta kuulin autoradiosta sekä Palmen murha, josta näin tv-uutisista. Tshernobylin katastrofista on hämärämpiä muistikuvia. Olin tuolloin seitsemän.
Etiopian nälänhätäkriisi. Muistin että se olisi ollut Tshernobylin onnettomuuden jälkeen, mutta se oli vuotta aiemmin, joten se.
Nälänhätä oli Tshernobyliä helpompi ymmärtää. Afrikan lapsilla ei ollut ruokaa ja he kuolivat nälkään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Joku Afrikan aina vaan ja uudestaan taas kerran -nälänhätä. Tällä peloteltiin alle kymmenenvuotiasta lasta koulussa. Eipä ole avut auttaneet. Hyvin näkevät edelleenkin nälkää.
Vanhainkodin palo Virroilla. Tshernobylin räjähdys. Estonian uppoaminen. Koulusurmat Jokelassa ja Kauhajoella. WTC-iskut.
Nämä tulee äkkiseltään mieleen. Tuo Virrat on vanhin, -79.
Myyrmanni kauppakeskuksen räjähdys, olin silloin 7 v.
Muistan, kun lehdessä oli juttua tapahtuneesta ja kuvassa oli kaatunut tuoli ja siinä taisi jonkun jalat sojottaa.
Olen syntynyt -75. Bhopalin myrkky?onnettomuuden muistan hämärästi. Avaruussukkula Challengerin räjähdys jäi mieleen. Olof Palmen murhan ja Kekkosen kuoleman jotenkuten. Olof Palmen hautajaiset muistan sellaisesta hiukan kummallisesta syystä että hautajaispäivänä oli kaverini synttärit ja TV oli auki koko synttäreiden ajan ja hautajaisia näytettiin telkkarissa.
Tšernobylin muistan erinomaisen hyvin, asuttiin Loviisassa ja ydinvoimalapaikkakunnalla asia oli erityisen arka ja paljon puhuttava. Ja Mikkelin panttivankidraama. Vuonna -86 totisesti sattui ja tapahtui... sitten seuraava mieleen jäänyt katastrofi lie Persianlahden sota 90-91, erityisesti mieleen jäi Kuwaitin miehitys ja sen aikaiset hirmuteot jolloin esim. Kuwaitin sairaaloista vietiin tehohoitolaitteistot Irakiin ja jätettiin potilaat kuolemaan hoidon puutteeseen. Estonian uppoaminen olikin sitten The Katastrofi ja suuronnettomuus, sitä uutisointia seurattiin yötä päivää. Sitten tietty WTC-01, siihen liittyi paljon henkilökohtaista traagisuutta, äitini oli saattohoidossa silloin. Myyrmannin pommi-isku 2002, olin juuri saanut esikoiseni. Konginkankaan bussionnettomuus 2004. Tapaninpäivän Tsunami 2004, lapsi nro 2 oli silloin 2 vk vanha. Anna Lindhin murha 2003 oli myös aika kamala. Sitten tietty Jokelan ja Kauhajoen kouluampumiset.
Mutta siis varmuudella eka mikä oikein kunnolla mieleen on jäänyt oli tuo Tšernobyl.
Falklandin sodan uutisoinnin.
t. uutisnarkomaanin tytär vm. -75.
Taistelu ruskeasta talosta, 2019.
Muistan minäkin. Nuorten ohjelma, olikohan Kaleidoskooppi keskeytettiin ja kerrottiin Kennedyn ampumisesta. Olin 10 v.
Ei nyt suuronnettomuuksia, mutta
- sally albatrossin karilleajo
- maanjäristys los angelesissä
- joku afrikan nälänhätä
Nämä siis silloin kun olin alle 10 v.
Estoniasta muistan puhutun, olin 6-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tshernobyl 1986. Yhtäkkiä ei saatu mennä metsään ja piti syödä jotain tabletteja (jodia, ilmeisesti). Ikää silloin 5v.
Enmuista että minulle olisi koulussa tai kotona annettu mitään tabletteja tai kielletty ulkoilemasta :(
Ei meillekään annettu yhtikästä mitään, ja myöhemmin lähdettiin vaan Leningradiin luokkaretkelle.
Mikkelin panttivankidraama, olin 9v ja asuin Mikkelissä parin kilometrin päässä' torilta, koko perheemme heräsi siihen jysähdykseen. Naapurissa asunut mummini juoksi yöpuvussa meille ja huusi että sota on syttynyt !
Ja Estonian uppoamiseb, olin teini ja opettaja raahasi telkkarin luokkaan mistä katseltiin uutisia.
Thaimaan tsunami 2004. Olen syntynyt -98.
Kun kokoomuksesta tuli Suomen suurin puolue.
Lapuan muistan minäkin. En osaa sanoa, oliko sitä ennen katastrofeja joita muistaisin.
Kiva miten eri ikäisiä täällä on.