Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvostatko insinööriä enemmän kuin hoitajaa?

Vierailija
17.01.2017 |

Palkassa on ainakin eroa.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajalsi pääsee empatiakyvyillä insinööri tarvii älyä. Huono verrata

Vierailija
42/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pitää olla joko tai? Minä ainakin arvostan molempia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisenä arvostan hoitajaa enemmän. Inssin kanssa en viitsisi esim. istua iltaa yhdessä.

Tää on kyllä paha, jos pitää näistä valita seuraa iltaa istumaan. Hoitaja katsoo lempeästi hymyillen muita nenän varttaan pitkin ja inssi on inssi.

Hei, täällä röntgenhoitaja. Enkä todellakaan hymyile lempeästi, ja ikävä kyllä samaa voi sanoa suuresta osasta kollegoitani. Moni on suorastaan rasittavan insinöörimäinen. Työpaikan kahvipöydässä keskustellaan vaan koneista ja niiden säädöistä.

Vierailija
44/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajalsi pääsee empatiakyvyillä insinööri tarvii älyä. Huono verrata

Ikävä rikkoa kuplasi, mutta esim. Tampereelle pääsi viime vuonna terveydenhoitajaopintoihin 92/100 hakupisteellä, mikä tarkoittaa monen tapauksessa laudaturin papereita.

Vierailija
45/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katsoin uteliasuuttani sairaanhoitajaksi hakeneiden ja hyväksyttyjen määriä tilastoista: parhaimmillaan (tai pahimmillaan) 1000 hakijaa ja 100 hyväksytty opiskelemaan. Tämä siis vain yhden oppilaitoksen kohdalla.

Siitä vain hakemaan jos on helppo työ, kuka vaan pääsee alalle ja palkkakin järjettömän suuri.

Vierailija
46/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisenä arvostan hoitajaa enemmän. Inssin kanssa en viitsisi esim. istua iltaa yhdessä.

Tää on kyllä paha, jos pitää näistä valita seuraa iltaa istumaan. Hoitaja katsoo lempeästi hymyillen muita nenän varttaan pitkin ja inssi on inssi.

Hei, täällä röntgenhoitaja. Enkä todellakaan hymyile lempeästi, ja ikävä kyllä samaa voi sanoa suuresta osasta kollegoitani. Moni on suorastaan rasittavan insinöörimäinen. Työpaikan kahvipöydässä keskustellaan vaan koneista ja niiden säädöistä.

No röntgenhoitajat on juuri tuollaisia. Tavalliset sairaanhoitajat on niitä perinteisiä hoitajatyyppisiä ihmisiä yleensä ja sitten osa erikoistuu johonkin ja ne eivät välttämättä niinkään ole. Esim. röntgenhoitaja, ensihoitaja, instrumenttihoitaja, anestesiahoitaja, kätilö mitä näitä nyt on, jotka tekee jotain tiettyä toimen kuvaa vaikka nimessä on "hoitaja" niin eivät sinällään hoida potilaita.

Osa näistä on enemmän teknisempiä ja yksityiskohtiin keskittyviä, voi verrata esim kirurgi vs yleislääkäri. Ei joku saksien ojentelija tai tietokoneen naputtelija mitään varsinaista hoitoa siellä tee. 

Vierailija
47/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko hoitsulla kestää opettaa omat hommansa insinöörille? Luulen, ettei viikkoa kauempaa.

Kauanko jollain Nokian insinöörillä kestäisi opettaa omat hommansa hoitsulle? Luulen, ettei hoitsu oppisi niitä hommia ikinä.

Siksi insinöörille kuuluu maksaa enemmän kuin hoitsulle. Inssin hommat on vaativampia ja työn vativuudesta maksetaan.

Vierailija
48/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko hoitsulla kestää opettaa omat hommansa insinöörille? Luulen, ettei viikkoa kauempaa.

Kauanko jollain Nokian insinöörillä kestäisi opettaa omat hommansa hoitsulle? Luulen, ettei hoitsu oppisi niitä hommia ikinä.

Siksi insinöörille kuuluu maksaa enemmän kuin hoitsulle. Inssin hommat on vaativampia ja työn vativuudesta maksetaan.

Jep, haluan synnytykseeni viikon perehdytyksen läpikäyneen insinöörin kätilöksi.

Vierailija
49/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän arvostan hoitajia, ei minusta olisi asiakastyöhön.  Enkä usko saavani sairaanhoitajaa enemmän. T. suunnitteluinsinööri, kokemusta 6 vuotta. Mulla ei ole mitään etuja eikä lisiä, istun vaan firmassa ja palkka on alle kolmen tonnin. 

Vierailija
50/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, haluan synnytykseeni viikon perehdytyksen läpikäyneen insinöörin kätilöksi.

Kätilönä on kyllä toiminut hätätilanteessa ensikertalaisiakin. Lapsia on syntynyt myös ilman kätilöitä vuosisadat. Mutta lääkelaskut on insinööreille helppoja, jos eivät osaa, ei pitäisi insinööri olla. Eikä niihin tartte koulutusta, yksiköt, suhteet ja peruslaskutoimitukset on osattava insinöörinkin ja niillä niissä pärjää. Mutta noin muuten arvostan hoitajia enemmän, vaikka itse olenkin insinööri. Olen jonkin verran netistä löytämiäni lääkelaskuja ratkonut, enkä ymmärrä miksi niitä pidetään vaikeimpina asioina. Mielestäni hoitotyössä kaikki muu on vaikeampaa sivusta seurattuna. 

Vierailija
51/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitajan töitä varmaan ihan viikossa opi kukaan, mutta useimmat hoitajatkin oppisivat ne puolessa siitä ajasta, joka koulutukseen on varattu. Hoitoalallakin on vallalla sama byrokratia ja pilkunhaljonta kuin monella muullakin alalla, ja koulutuskin on pitkälti sitä, että opetellaan lässyttämään potilaille ja pitämään kanylointia maailman hankalimpana hommana.

Vierailija
52/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole inssi ja vaimoni sairaanhoitaja/terveydenhoitaja. Suoraan sanottuna hänen työnsä on kyllä huomattavasti raskaampaa ja vaativampaa kuin omani, etenkin henkisen kuormituksen osalta. Hän kohtaa työssään joka päivä todella raskaita asioita, usein ihmishenki kyseessä. Itse taas ikään kuin leikin ja harrastan. Toki tehtävät ovat vaativia ja kuormitus kova, ylitöitä teen paljon (ei niistä mitään makseta). Mutta siitä huolimatta tämä työ ei syö samalla tavalla kun ihmisten ongelmien setviminen. Palkkani on aina ollut vähintäänkin kaksinkertainen vaimon palkkaan nähden, usein paljon enemmänkin, ja sen myötä myös eläkkeissä on huikea ero.

Arvosta todella vaimon ja kollegojensa tekemää työtä. Kyllä he isomman palkan ansaitsisivat.

Usein sanotaan, että vain me vientiteollisuudessa töitä tekevät teemme tuottavaa työtä, muut vain loisivat tuottamattomissa suojatyöpaikoissa. Mutta tosiasia on, että ilman lastentarhojen väkeä, opettajia, sairaanhoitajia ja vahusten hoitajia me emme pysty keskittymään omiin hommiimme. Sama pätee useisiin muihin "tuottamattomniin" julkisen sektorin töihin. Jos ei infra toimi, niin ei täällä onnistu vientituotteiden tekokaan. Kaikkia meitä tarvitaan tekemään töitä niiden vientitulojen eteen. Oma palkkani on täysin ylimitoitettu suhteessa monen muun, kuten vaimoni, työtehtäviin ja palkkaan nähden.

Vierailija
53/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ole inssi ja vaimoni sairaanhoitaja/terveydenhoitaja. Suoraan sanottuna hänen työnsä on kyllä huomattavasti raskaampaa ja vaativampaa kuin omani, etenkin henkisen kuormituksen osalta. Hän kohtaa työssään joka päivä todella raskaita asioita, usein ihmishenki kyseessä. Itse taas ikään kuin leikin ja harrastan. Toki tehtävät ovat vaativia ja kuormitus kova, ylitöitä teen paljon (ei niistä mitään makseta). Mutta siitä huolimatta tämä työ ei syö samalla tavalla kun ihmisten ongelmien setviminen. Palkkani on aina ollut vähintäänkin kaksinkertainen vaimon palkkaan nähden, usein paljon enemmänkin, ja sen myötä myös eläkkeissä on huikea ero.

Arvosta todella vaimon ja kollegojensa tekemää työtä. Kyllä he isomman palkan ansaitsisivat.

Usein sanotaan, että vain me vientiteollisuudessa töitä tekevät teemme tuottavaa työtä, muut vain loisivat tuottamattomissa suojatyöpaikoissa. Mutta tosiasia on, että ilman lastentarhojen väkeä, opettajia, sairaanhoitajia ja vahusten hoitajia me emme pysty keskittymään omiin hommiimme. Sama pätee useisiin muihin "tuottamattomniin" julkisen sektorin töihin. Jos ei infra toimi, niin ei täällä onnistu vientituotteiden tekokaan. Kaikkia meitä tarvitaan tekemään töitä niiden vientitulojen eteen. Oma palkkani on täysin ylimitoitettu suhteessa monen muun, kuten vaimoni, työtehtäviin ja palkkaan nähden.

Hoitajan ei kannattaisi ottaa henkilökohtaisesti potilaiden ongelmia tai kuolemia. Kai siitä raskasta itselleen saa jos suree viikon jokaista kuollutta ja voivottelee kaksi iltaa jos joltain meni jalka poikki. 

Vierailija
54/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No röntgenhoitajat on juuri tuollaisia. Tavalliset sairaanhoitajat on niitä perinteisiä hoitajatyyppisiä ihmisiä yleensä ja sitten osa erikoistuu johonkin ja ne eivät välttämättä niinkään ole. Esim. röntgenhoitaja, ensihoitaja, instrumenttihoitaja, anestesiahoitaja, kätilö mitä näitä nyt on, jotka tekee jotain tiettyä toimen kuvaa vaikka nimessä on "hoitaja" niin eivät sinällään hoida potilaita.

Osa näistä on enemmän teknisempiä ja yksityiskohtiin keskittyviä, voi verrata esim kirurgi vs yleislääkäri. Ei joku saksien ojentelija tai tietokoneen naputtelija mitään varsinaista hoitoa siellä tee. 

Minä olen kysynyt yli 20 eri-ikäiseltä röntgenhoitajalta, mikä sai heidät sille alalle. Ylivoimaisesti suurin osa vastasi, ettei oikeastaan tiennyt, mitä muutakaan olisi halunnut tehdä. Ja jokaikinen sanoi, että on etu, että potilaskontakti jää lyhyeksi (vrt sairaanhoitaja). Eipä silti, ymmärrän täysin jälkimmäisen, ja se oli minullakin suurimpia syitä hankkiutua röntgenosastolle töihin...

Vierailija
55/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitajan töitä varmaan ihan viikossa opi kukaan, mutta useimmat hoitajatkin oppisivat ne puolessa siitä ajasta, joka koulutukseen on varattu. Hoitoalallakin on vallalla sama byrokratia ja pilkunhaljonta kuin monella muullakin alalla, ja koulutuskin on pitkälti sitä, että opetellaan lässyttämään potilaille ja pitämään kanylointia maailman hankalimpana hommana.

Aika pitkälti se Nokian inssinkin työ on tylsää rutiinia ja toistoa. Paljon se vaatii nippelitietoa ja joskus luovaa ajatteluakin. Ja erittäin paljon työssäoppimista. Ei niitä asioita koulussa opi, siellä opiskellaan 90% sellaisia asioita, joita ei ikinä tarvitse työssään.

Mutta yhtä lailla sairaanhoitaja opettelee koulussa tuntemaan ihmisen anatomiaa ja sen kremppoja. Paljon turhaa, jota ei jossain tietyssä työtehtävässä tarvita. Mutta ennen kaikkea sairaanhoitajan/kätilön/terkkarin työssä merkitsee kokemus, töissä oppiminen. 20 vuotta alalla ollut hoitaja tietää usein potilaan kohdalla enemmän kuin vasta valmistunut lääkäri, joka tietää huippuälykkäänä kaiken teoriassa.

Enpä haluaisi olla muutaman kuukauden pikakoulutuksen saaman Nokian inssin hoidettavana. En osaamisen puolesta. Mutta en myöskään sen vuoksi, että nämä työt vaativat aivan erilaisen ihmistyypin, vaikka kumpikin ovat vaativia asiantuntija tehtäviä.

Vierailija
56/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälti se Nokian inssinkin työ on tylsää rutiinia ja toistoa. Paljon se vaatii nippelitietoa ja joskus luovaa ajatteluakin. Ja erittäin paljon työssäoppimista. Ei niitä asioita koulussa opi, siellä opiskellaan 90% sellaisia asioita, joita ei ikinä tarvitse työssään.

Mutta yhtä lailla sairaanhoitaja opettelee koulussa tuntemaan ihmisen anatomiaa ja sen kremppoja. Paljon turhaa, jota ei jossain tietyssä työtehtävässä tarvita. Mutta ennen kaikkea sairaanhoitajan/kätilön/terkkarin työssä merkitsee kokemus, töissä oppiminen. 20 vuotta alalla ollut hoitaja tietää usein potilaan kohdalla enemmän kuin vasta valmistunut lääkäri, joka tietää huippuälykkäänä kaiken teoriassa.

Enpä haluaisi olla muutaman kuukauden pikakoulutuksen saaman Nokian inssin hoidettavana. En osaamisen puolesta. Mutta en myöskään sen vuoksi, että nämä työt vaativat aivan erilaisen ihmistyypin, vaikka kumpikin ovat vaativia asiantuntija tehtäviä.

Niin. Inssillä on penis ja hoitsulla ei, lukuunottamatta joitakin poikkeuksia molemmissa leireissä.

Vierailija
57/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi voit kuitenkin työpäivän jälkeen netissä jutella Temptation Islandista ja muusta kiinnostavasta

Vierailija
58/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kysynyt yli 20 eri-ikäiseltä röntgenhoitajalta, mikä sai heidät sille alalle. Ylivoimaisesti suurin osa vastasi, ettei oikeastaan tiennyt, mitä muutakaan olisi halunnut tehdä. Ja jokaikinen sanoi, että on etu, että potilaskontakti jää lyhyeksi (vrt sairaanhoitaja). Eipä silti, ymmärrän täysin jälkimmäisen, ja se oli minullakin suurimpia syitä hankkiutua röntgenosastolle töihin...

Samoja huomioita. Ihmettelen myös sitä miten nihkeästi rtg-hoitajat haluavat oppia laitteiden toimintaan liittyviä ilmiöitä ts. fysiikkaa. Osataan vain se mitä työnantaja vaatii ja siinä kaikki. En ymmärrä miten silloin voisi olla kovin suurta intohimoa alaan

Vierailija
59/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hoitajasta puhut? Metsänhoitaja? Röntgenhoitaja? Eläintenhoitaja? Kirjastonhoitaja?

Vierailija
60/99 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan ei kannattaisi ottaa henkilökohtaisesti potilaiden ongelmia tai kuolemia. Kai siitä raskasta itselleen saa jos suree viikon jokaista kuollutta ja voivottelee kaksi iltaa jos joltain meni jalka poikki. 

Näinhän se on. Eikä sitä tee vaimonikaan. Kyllä hän osaa töistään irrottautua ja tietää, että jos joku haluaa tuhota elämänsä omalla toiminnallaan, niin se on hänen valintansa. Mutta siitä huolimatta se kuormittaa ihan vaan normi työpäivänä enemmän kuin se, miksi joku kone tai ohjelma ei toimi niin kuin pitäisi. Me inssit voimme aina mitata mitä tapahtuu. Ihmisen osalta jokainen on yksilö, pitää vain osata valita oikein, vaikka sinulla on mittaustulokset silmiesi edessä. Hoitajien ja etenkin lääkäreiden työ on todella sumeaa logiikkaa, jos tällainen termi sallitaan, meidän insinöörien työhön verrattuna, he kun käsittelevät uniikkikappaleita, me sarjatuotannon toistensa kaltaisia tuotteita. Monimutkaiset ohjelmistot alkavat kyllä tässä suhteessa muistuttaa ihmistä, mutta siltikin ne ovat vain koneita.  Toisaalta niidenkin toiminnasta ovat nykyään ihmishenget kiinni...