alkoholin käytön kokonaan lopettaminen?
Onko täällä muita jotka harkitsevat tai ovat jo lopettaneet alkoholin käytön kokonaan?
Olen nyt tipattomalla ja välillä on mennyt alkon juominen ihan överiksi, siis viime vuonna, hirveät krapulat jne.
Toisaalta tunnen itseni todella tylsäksi jos lopetan kokonaan, enkä tiedä edes pystyisinkö.
Kommentit (42)
Olen ollut tipattomalla jo lokakuusta 1998 asti enkä tunne itseäni sen tähden sen tylsemmäksi kuin ennenkään. Olen myös lopettanut tupakanpolton kesällä 2009. Siinä avitti raju kurkkutulehdus, jonka jälkeen päätin katsoa, mitä tapahtuu, jos en avaakaan uutta askia, kun kurkku viikossa parani. Ilman muita apukeinoja tupakointi päättyi siihen eikä vieroitusoireita ilmaantunut, vaikka olin polttanut pitkään ja ajoittain runsaastikin. Alkoholia olinkin aina käyttänyt niin minimaalisia määriä, että tiesin, ettei lopettaminen ole minulle ongelma, muutamille muille se sitä kyllä oli.
En ole koskaan juonut paljon alkoholia, mutta olen vuosia ollut juomatta, enkä kyllä ole yhtään tylsä. En usko siihen että oikeasti tylsästä ihmisestä tulee vähemmän tylsä kännissä, hän vain itse luulee niin kännipäissään. Humala on myrkytystila, ei siinä ole mitään hyvää.
Jos säännölliset hirveät krapulat on sellaista, joita ilman elämä tuntuu tylsältä, ei kannata lopettaa viinanjuontia.
Itse olen lopettanut alkoholin käytön muutama vuosi sitten ilman sen kummempaa päätöstä. Ei vaan enää huvittanut eikä maistunut.
Kaverini piti tipatonta, mutta repsahti käyttämään alkoholia, ja perusteli sitä sillä, että "oli niin tylsää". En ikinä ymmärrä, miten selvinpäin voi olla tylsää. Selvänä voi olla yhtä kivaa tai tylsää kuin humalassa, mutta lisäksi humalasta seuraa krapula, ja krapulapäivä on jopa onnistunut, jos se on vain tylsä. Yleensä krapulapäivä on karmea, inhottava, ahdistava, täysin hukkaanheitetty. Vaakakuppi jää näin ollen kallelleen selvinpäin olemiseen.
Itse käytän alkoholia ainoastaan häissä, koska en pysty olemaan humalaisten sukulaisten keskuudessa selvänä.
Kiitos tsempeistä ☺ Alkaa todellakin näitä lukiessa tuntua siltä että juominen voisi olla minun osalta ohi. Olispa vaan vielä sellasia kavereita, jotka samoilla linjoilla. Kun nykyään se hengailu lipsahtaa aina niin helposti siihen ryyppäämiseen.
Joo, tiedän, pitäisi hankkia uusia kavereita mut mulle se on todella vaikeaa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viime vuosina lipsunut juominen yhä useampaan päivään viikossa. Lomalla saa tehdä töitä, että on edes toisinaan täysin selvä päivä. Eikä ne överikännitkään ole täysin jääneet historiaan.
Nyt ollaan ainakin pari viikkoa tipattomalla ja sen jälkeen ajateltiin juoda vain, kun siihen on oikeasti hyvä syy. Niin kuin synttärit tai vieraita, ei koska on perjantai, saunailta tai huono päivä töissä.
Toivottavasti tämä toimii. Tavallaan houkuttelee lopettaa kokonaan, mutta en jaksaisi säätää aina juhlissa ja muissa tilanteissa. Ja humalassa on kivaa.
Ketkä "me"? Kaikki tajuat, että viestisi on jo nyt täynnä alkoholisteille tyypillistä selittelyä ja tulevien retkahduksien petausta? Vaihtoehtonasi on kohta ainoastaan tuo kokonaan lopettaminen, tai juominen. Ei tule toimimaan.
Meille tarkoitan minua ja miestä, jota voisi jo kutsua alkoholistiksi. Juo useammin ja huomattavasti enemmän kuin minä. Tyypilliseen alkoholistitapaan rakennetaan kuplaa, jossa meidän käytös on normaalia.
Itse vilpittömästi uskon voivani tasapainoilla, miehestä en oikein tiedä.
Itse otan muutaman alkoholiannoksen 2-3 kertaa viikossa. Lähinnä ruokien kanssa. Ei ole ollut mitään ongelmaa. Treenaan 4-5 kertaa viikossa ja olen täysin terve. M42
Alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla joten yleispätevää ohjetta ei taida olla.
Käytin alkoholia todella reippaasti melkein kolmekymppiseksi, kunnes kyllästyin rahanmenoon ja kamaliin krapulapäiviin, ja pistin korkin kokonaan kiinni. Yksi elämäni parhaista päätöksistä, sain yllättävän paljon lisää sellasta laadukasta vapaa-aikaa kun ei makaa darrassa :) humalaista kaveriseuraa jaksaa kyllä toisinaan, kunhan tyypit on suhtkoht fiksuja ja mukavia, mutta ei todellakaan joka viikonloppu.
30 jatkaa: voisin periaatteessa juoda silloin tällöin muutaman, mutta yöunet kärsii nykyään jo tosi pienistä määristä, ei ole mulle sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla joten yleispätevää ohjetta ei taida olla.
On yksi ja se on tämä: alkoholi on myrkyllistä ihmisen elimistölle. Myös se pieni määrä. Hyödyt ovat niin mitättömät, ettei ne kumoa haittoja. Pelkkä pieni kulaus polttaa ja tuhoaa samalla suun, nielun ja ruokatorven soluja (kyllä) ja jatkaa samaa vatsalaukussa. Maksa ja muut elimet joutuvat tekemään ylimääräistä työtä poistaaksen myrkyn kehosta. Krapula-sana pitäisi kieltää, sillä oikeasti se on myrkytystila.
Kuinka moni ostaisi kaupasta alkoholia, jos siinä lukisi "myrkkyä" ja joisi sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yksi ja se on tämä: alkoholi on myrkyllistä ihmisen elimistölle. Myös se pieni määrä. Hyödyt ovat niin mitättömät, ettei ne kumoa haittoja. Pelkkä pieni kulaus polttaa ja tuhoaa samalla suun, nielun ja ruokatorven soluja (kyllä) ja jatkaa samaa vatsalaukussa. Maksa ja muut elimet joutuvat tekemään ylimääräistä työtä poistaaksen myrkyn kehosta. Krapula-sana pitäisi kieltää, sillä oikeasti se on myrkytystila.
Kuinka moni ostaisi kaupasta alkoholia, jos siinä lukisi "myrkkyä" ja joisi sitä?
Myrkytystila krapula on juomisen vaarallisin vaihe. Miksei siihen saa toimivia lääkkeitä? Tarkemmin ajatellen miksei sallita vähemmän haitallisia päihteitä? Ihmisillä kun on luontainen halu päihtyä niin tarjolle vaihtoehtoja joilla ei ole niin suuria haittoja kuin alkoholilla.
Jos alkoholi on ongelma, niin sen käyttö kannattaa lopettaa. On sitten ihan kiinni riippuvuudesta ja ongelman tasosta, että pitääkö lopettaa kokonaan vai riittääkö, ettei juo toista annosta. Eli totaalikieltäytyminen rajoittaa esim. sosiaalista elämää, niin on ihan ok juoda lasillinen viiniä ruualla jos pystyy jättämään sen siihen. Jos taas ensimmäinen tippa johtaa kännäämiseen, niin parempi olla juomatta yhtään.
Ne jotka sanovat olevan tylsää selvinpäin,alkoholi vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin.Ei kaikilla ole kännissä paljon hauskempaa ja rennompaa,joillakin jopa päinvastoin.Koomikot Spede Pasanen ja Petelius olivat lähes absolutisteja.
Vierailija kirjoitti:
30 jatkaa: voisin periaatteessa juoda silloin tällöin muutaman, mutta yöunet kärsii nykyään jo tosi pienistä määristä, ei ole mulle sen arvoista.
Olen tänä talvena valvonut suurimman osan su-ma öistä. Krapula oire joka vituttaa älyttömästi. Alkoholi on valitettavasti ainoa laillinen päihde. Paremmalla päihteellä ei tarvisi kärsiä jälkioloista.
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/taysraittiuden-vaihtoehtona-voi-…
Tuolla lääkkeellä on saatu hyviä tuloksia. Toivon, että piankin sitä voisi saada ilman reseptiä ja marketeista niin kuin nikotiinikorvaustuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla lääkkeellä on saatu hyviä tuloksia. Toivon, että piankin sitä voisi saada ilman reseptiä ja marketeista niin kuin nikotiinikorvaustuotteita.
Epäilemättä tuokin sallitaan ennemmin kuin alkoholille miedompi vaihtoehto päihteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä tuokin sallitaan ennemmin kuin alkoholille miedompi vaihtoehto päihteenä.
Vaikka molemmat minun puolestani. Tuon lääkkeen saaminen on niin ison kiven takan, ettei sitä ihan pienestä hupokesta viitsi lähteä hakemaan. Joissain kunnissa ei määrätä lainkaan. Joka paikassa kuitenkin pitää olla vakava ongelma, jolloin aloittelevat suurkuluttajat jäävät lääkehoitoa vaille. Kuka haluaa papereihinsa alkoholistileiman ja lähtee katkaisuun tms. jos ongelma on vasta ihan alussa? Jos lääkettä saisi reseptittä, niin sitä voisi helposti kokeilla helposti, häpäisemättä itseään esim. työpaikkaterveydenhuollossa tai saamatta leimaa oma.kantajärjestelmään.
Itse tapasin ottaa yhden annoksen alkoholia iltaisin 3-4 kertaa viikossa. Kun lopetin, huomaan olevani todella paljon nälkäisempi. Pitänee katsoa syömisiään, ettei ala kertyä kiloja. Joskus näinkin päin.