Äitini on 72 v, ja hänen mielestään minun ei saisi tehdä yhtään mitään.
Olen 47 vuotias n. Ja äitini on puuttunut oikeastaan ihan kaikkeen Aina. Ei varmaan ole yllätys, että olen lapseton, en ole ikinä ollut kihloissa, naimisissa. Asunut olen kyllä miehen kanssa, ja äitini nälvi asiasta kokoajan. Ilkeili, ja teki inhottavaa pilaa miehestä kokoajan. Keksi hänestä jopa inhottavia juoruja, joita minulle sitten kertoi. Ne kerrat kun olimme saman katon alla kaikki, niin ilkeili ja nälvi minua äänekkäästi. Miehelle tietenkin esitti olevansa aivan muuta. No erohan siitä tuli sitten. Sen jälkeen olin pitkään yksin. Äitini nimitteli minua vanhaksi piiaksi, ja ties miksi. Kerran sitten suutuspäissäni kerroin, että minulla on miesystävä, joka siis piti paikkansa. Äitini on siitä asti puhunut minulle, että olen joko elätti, tai mies on joku toivoton tapaus. Puhuu inhottavasti henkilöstä, jota ei ole edes tavannut, tai olettaa täysin kuviteltuja totena. Ei tulisi mieleenkään, että nämä kaksi kohtaisivat joskus. Olen kärsinyt henkisesti äidistäni lapsesta saakka. Olisi kiva tietää onko hän hullu, vai kuka on. Toivon usein, että hän kuolisi äkisti pois. Ajatuskin, että pitäisi mennä katsomaan ja kuuntelemaan, mikä pettymys olen ollut, kun ei edes perhettä ole. En kestäisi inhottavia puheita jossain sairaalassa, tai vastaavassa laitoksessa.
Välien poikkilaittamisesta voi olla seurauksena useita viranomaisilmoituksia, yhteydenottoja työnantajaan tai saatetaan vaikkapa postit kääntää tietämättäsi äidin osoitteeseen. Eivät nämä ole mitään tuosta vaan tehtäviä asioita, vaan uhrin pitäisi vähintään muuttaa maasta jotta tuossa onnistuisi. Sellaisia osoitteensalausmenetelmiä ei olekaan että tässä maassa pystyisi työssäkäyvä ihminen pysymään piilossa henkilöltä joka kuitenkin jo tietää sotusi.