Psykiatrin apua kaivataan!! Mitä ihmettä??
Hieman oikoen kerron..eli siis olen pitkään kärsinyt kroonisesta unettomuudesta, siihen on lääkkeitäkin ollut. Melatoniini, tee, luontaistuotteet, liikunta, ruokavalio- kaikkia näitä kokeiltu, mutta ilman apua. Olen siis ns.hard core-uneton ja nukkunut esim. Viikon sisään kolme tuntia.
No, uudehko psykiatri halusi minun a) aloittavan mielialalääkityksen, koska " olen masentunut mutten vain itse tiedä sitä." En muuten ole ( siitäkin kokemusta), stressaantunut ja ahdistunut kyllä, lähellä on kaikenlaista pulmaa. Unettomuus tietenkin pahentaa/pahenee..
B) syövän Imovanea säännöllisesti joka_ilta, elimistö kuulemma tottuu. Ennen olen sinnitellyt ja valvonut, ottanut sitten kun on pakko nukkua eikä enää jaksa. Tästä ei kuulemma saa lipsua. Wtf?
C)väsymykseni ja ärtyisyyteni ovat kuulemma vieroitusoireita nukahtamislääkkeistä, ja siksi syötävä sitä Imovanea, siis JOKA ilta! Vieroitusoireita ei ole, olenpa vaan pikkuisen väsynyt 😞.
Meniköhän nyt ihan oikein?? En tarvitse mielialalääkettä enkä sitä syö. Nukkumiseen aion ottaa lääkkeen kun pakko, enhän muuten jaksa muutakaan!
Mielipiteitä, auttakaa nyt naista mäessä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja sanoi viime käynnillä muuten, että " et sinä kyllä masentunut ole". Että näin. Ap
Ja se käynti oli ennen vai jälkeen psykiatrin tapaamisen? Mitä mieltä hoitaja on siitä masennuslääkityksen kokeilemisesta?
Masennuslääkitystä (SSRI) käytetään myös ahdistushäiriön hoitoon.
Ennen lääkäriä. Ssrit ovat tuttuja kyllä. Hoitaja sanoi ettei ota kantaa lääkityksiin, mutta että masentunut en ole, ap
Vierailija kirjoitti:
Ja nimenomaan Imovanea on ohjeistettu nyt syömään pitkään, jotta pääsen kuulemma vieroitusoireista. Mistä vieroitysoireista?? Kun ei ole mitään mistä vieroittua. Lisäksi tuo ko.mielialalääke jota halusi määrätä, on tunnettu siitä että on erittäin hankala lopettaa. Ap
Kerroit tuolla, että kuukauden ajan, jonka jälkeen katsotaan tilanne. Se on ihan ok kuuri, tosin ei saisi sen pidempään jatkuakaan.
Mistä masennuslääkkeestä tarkalleen oli kyse? Laitoin tuohon sulle linkin Duodecimin artikkeliin. Ahdistuksen hoidossa käytetään nykyään aika yleisesti masennuslääkkeitä.
Imovaneen vielä..tämä jokailta- kokeilu on ollut jo 2 viikkoa. Jatkuu siis ainakin kuukauden. Kerroin etten nuku, mitään vaihtoehtoista ei tarjonnut. Ap
Venlaflaxinia käytetään aivan yleisesti ahdistuksen hoitoon, mikä siinä sinua niin ihmetyttää?
Ko. lääkkeen selosteessakin se sanotaan:"Venlafaxin Orion on masennuslääke, joka kuuluu serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjien (SNRI-lääkkeiden) lääkeryhmään. Näitä lääkkeitä käytetään masennuksen ja muiden sairauksien, esimerkiksi ahdistuneisuushäiriöiden hoitoon"
Ja mitä tulee Imovaneen, niin noin pitkään (6 vk) sitä ei kyllä yleensä määrätä. Kysyisin siihen vaikka sähköpostissa vielä perusteluja lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Imovaneen vielä..tämä jokailta- kokeilu on ollut jo 2 viikkoa. Jatkuu siis ainakin kuukauden. Kerroin etten nuku, mitään vaihtoehtoista ei tarjonnut. Ap
No mulle tulee sellainen kuva tästä, ettei tuo lääkäri usko sua. Siis, että kolme tuntia vain unta viikossa... Monethan sanoo vaikka mitä saadakseen bentsoja (mitä zopikloni ei ole, vaikka joku niin väittikin).
Illalla psyk.päivystykseen, ja sanot, ettet ole nukkunut viikkoon, ja nyt et enää kestä. Jos ulkoinen olemuksesi vastaa tuota, niin eiköhän ne sut tainnuta tukevilla lääkkeillä. Tämä ensiavuksi.
Ihme porukkaa täällä: käypä hoidossa kerrotaan selvästi, että unettomuuden hoitoon ei pidä käyttää lääkitystä, vaan terapiaa. Miten hulluja te oikein olette, jos kuvittelette ongelman korjaantuvan lääkkeillä?
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tulee Imovaneen, niin noin pitkään (6 vk) sitä ei kyllä yleensä määrätä. Kysyisin siihen vaikka sähköpostissa vielä perusteluja lääkäriltä.
Etenkin, kun lääkkeitä ei pitäisi käyttää krooniseen unettomuuteen. Epikriisistä pitäisi näkyä perustelut. Kanta.fi ne paljastaa.
mmmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle tulee sellainen kuva tästä, ettei tuo lääkäri usko sua. Siis, että kolme tuntia vain unta viikossa... Monethan sanoo vaikka mitä saadakseen bentsoja (mitä zopikloni ei ole, vaikka joku niin väittikin).
Illalla psyk.päivystykseen, ja sanot, ettet ole nukkunut viikkoon, ja nyt et enää kestä. Jos ulkoinen olemuksesi vastaa tuota, niin eiköhän ne sut tainnuta tukevilla lääkkeillä. Tämä ensiavuksi.
Tämä. Tyypillistä NÄYTELLÄ sairasta, vaikka ei ole oikeasti noin sairas. Monikohan hakee masennusdiagnoosin näyttelemällä?
3h unta viikossa niin ihminen todennäköisesti kuolisi. Joku tässä ei nyt täsmää.
Ap, tässä ahdistushäiriön lääkityksestä:
"Masennuslääkkeiden käyttö ahdistuneisuushäiriön hoidossa on viime vuosina yleistynyt. Niitä pidetäänkin nykyään pidempään jatkuvien ahdistuneisuushäiriöiden ensisijaisena lääkkeenä. Tässä suhteessa eniten käytettyjä masennuslääkkeitä ovat SSRI ja SNRI-lääkkeet sekä moklobemidi.
Masennuslääkkeet eivät buspironin tavoin lievitä ahdistuneisuutta ja pelko-oireita heti, vaan lievittävä vaikutus ilmenee asteittain 1–4 viikon kuluessa. Tämän vuoksi masennuslääkkeitä ei voi käyttää äkillisen tai tilannekohtaisen ahdistuneisuuden tai pelkoreaktion hoidossa. Masennuslääkkeitä pitää käyttää ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa säännöllisesti."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00…
Eli minusta vaikuttaa hyvinkin siltä, että voisit nyt kokeilla psykiatrin ehdottamaa lääkitystä kuurina. Unettomuus voi johtua ahdistushäiriöstä tai aiheuttaa sitä, sitä on aika mahdoton sanoa - mutta kuukauden kokeilullahan selviäisi jo paljon.