Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatrin apua kaivataan!! Mitä ihmettä??

Vierailija
16.01.2017 |

Hieman oikoen kerron..eli siis olen pitkään kärsinyt kroonisesta unettomuudesta, siihen on lääkkeitäkin ollut. Melatoniini, tee, luontaistuotteet, liikunta, ruokavalio- kaikkia näitä kokeiltu, mutta ilman apua. Olen siis ns.hard core-uneton ja nukkunut esim. Viikon sisään kolme tuntia.
No, uudehko psykiatri halusi minun a) aloittavan mielialalääkityksen, koska " olen masentunut mutten vain itse tiedä sitä." En muuten ole ( siitäkin kokemusta), stressaantunut ja ahdistunut kyllä, lähellä on kaikenlaista pulmaa. Unettomuus tietenkin pahentaa/pahenee..
B) syövän Imovanea säännöllisesti joka_ilta, elimistö kuulemma tottuu. Ennen olen sinnitellyt ja valvonut, ottanut sitten kun on pakko nukkua eikä enää jaksa. Tästä ei kuulemma saa lipsua. Wtf?
C)väsymykseni ja ärtyisyyteni ovat kuulemma vieroitusoireita nukahtamislääkkeistä, ja siksi syötävä sitä Imovanea, siis JOKA ilta! Vieroitusoireita ei ole, olenpa vaan pikkuisen väsynyt 😞.
Meniköhän nyt ihan oikein?? En tarvitse mielialalääkettä enkä sitä syö. Nukkumiseen aion ottaa lääkkeen kun pakko, enhän muuten jaksa muutakaan!
Mielipiteitä, auttakaa nyt naista mäessä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mielialalääkkeiden tuputus joka vaivaan on nykyään niin yleistä, huoh. Ketipinor on antipsykootti ja todella voimakas lääke, en suosittele jos ei ole pakko. Mirtazapiini taas pistää sellaisen kooman päälle,että itse ainakin olisin ollut täysin työkyvytön. Olisin vaan nukkunut 3 päivää putkeen. Edes tavarat ei pysyneet kädessä eikä jaksanut puhua pariin päivään, aivan hirveä lääke.

Vierailija
22/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor ja Mirtakin joskus kokeiltu, eivät nukuttaneet pätkääkään, tekivät zombie- olon.

Hoitosuunnitelma on lääkärin päässä, en ole sitä nähnyt. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lääkärini komensi syömään yhden Imovanen joka ilta, riippumatta vaikuttaako se. Ei saa jättää väliin, eikä ottaa esim. Kahta. Eivät ne noin minua auta, eivät siis nukuta- silti pitäisi säännöllisesti syödä. Olen nukkunut hyviä unia 1,5-2:lla Imovanella tähän asti ja pitänyt välipäiviä, niinkuin ohjeissakin sanotaan..mutta ei kuulemma saa pitää välipäiviä vaan se 1 nappi naamaan ja valvomaan. Ap

Täysin väärin se on. Katso mitä kanta.fi sanoo ja ota siitä kopio talteen. Sitten alat etsiä uutta lääkäriä ja narautat kyseisen lääkärin ja haet korvausta.

Vierailija
24/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä usko. Et sitten ole kokenut vaikeaa unettomuutta. Onnea.

Käyn lääkärillä ( joka on siis vaihtunut hiljattain), koska se kuuluu hoitosuhteeseen, käyn terapiassa hoitajan luona.

Jos et ole yhtään tietoinen näistä lääkkeistä/ joutunut itse käyttämään, ei tarvitse kommentoida. Minä tiedän niitä syöneenä haitat ja hyödyt omassa kropassa. Halusin tietoa siihen onko tämmöinen lääkeohjeistus ihan ok. Ap

Ei ole ok. Imovanen suhteen kokeile Stillnottia, geneerisenä substituutiona Stella jne. Käytä max. 3 päivää  ja mikäli se ei auta, niin sitten unitutkimuksiin. Käypä hoito suositus.

Kiitos. Ei taida vaan lääkäriin lukea käypä hoitoa. Ap

Mikäli ei lue, tulee hänellä on erittäin hyvät perusteet olla lukematta. Pelkästään tuon Imovanen pitkäaikainen syöttäminen narauttaa hänet, eli jos hän on uusinut reseptiä, ei ole tehnyt seurantaa ja hoitosuunnitelmaa, niin saat hänet kiinni mokasta. Mikäli toimintakykysi on siitä heikentynyt, voit hakea potilasvahinkolautakunnalta korvausta.

Mitä helv..tiä...

Olet todella aggressiivinen nyt. Rauhoitu.

Ap on vasta NYT saanut ohjeen kokeilla jatkuvaa Imovane-lääkitystä, tähän astihan hän on syönyt sitä vain satunnaisesti. Hän sitä paitsi on jatkuvassa seurannassa, koska käy terapiassa psyk.sairaanhoitajan kanssa, joka voi suorittaa lääkeseurannan. Aika harva julkisella puolella käy viikottain psykiatrilla, sellaisella käydään muutaman kk välein, mutta lääkityksen seuranta hoidetaan hoitajan toimesta terapiatapaamisten yhteydessä.

Hoitosuunnitelma toki tehtiin tuossa tapaamisessa, jossa ap kävi. Siitä juurikin nuo ohjeet.

Silti on vastoin Käypä Hoitoa ja väärä ohjeistus. Lääkäri on oikeasti kusessa, jos on mennyt kirjaamaan potilaskertomukseen tarpeen käyttää Imovanea pitkään ja on esittänyt masennuslääkitystä ilman tarvittavia testejä. Tällaiset lääkärit pitää saada pois hommistaan ja se ei tapahdu, ellei tehdä valituksia.

Vierailija
25/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen superguru täällä vastailee :D Kunnon tykitystä! :D

Vierailija
26/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin väärin se on. Katso mitä kanta.fi sanoo ja ota siitä kopio talteen. Sitten alat etsiä uutta lääkäriä ja narautat kyseisen lääkärin ja haet korvausta.[/quote]

Oliko tässä kyse kapinadta ns auktoriteetteja kohtaan vai siitä onko lääkäri ohjeistanut oikein ja kenties saada apua unettomuuteen? Jos pääasia narauttaminen niin täytyisi varmaan hakea hoitoa jonkin sortin persoonallisuushäiriöönkin.

Vierailija
27/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tässä kyse kapinadta ns auktoriteetteja kohtaan vai siitä onko lääkäri ohjeistanut oikein ja kenties saada apua unettomuuteen? Jos pääasia narauttaminen niin täytyisi varmaan hakea hoitoa jonkin sortin persoonallisuushäiriöönkin.[/quote]

Kapinasta

Vierailija
28/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää tuo jokailtainen- ohje..en vaan tajua. Sanoin käynnillä että olen niin väsynyt valvomaan etten suoriudu mistään, pulssi hakkaa jne. Tämä sanoi että on vaan oltava sitkeä. Myöskin masennuslääkityksen tuputtaminen on outoa. Tiedän että ovat monella apuna unenkin korjaamisessa mutta en ole millään tavalla masentunut, vain todella puhki ja stressistä ylikierroksilla enkä siis nukahda. Mikä norsunukutus tähänkin auttaa..ap

Vierailija
29/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ja juuri tuo 3 tuntia unta /viikko voisi olla totta. Mutta pidempään jatkuneena, ei. Jos et nyt unijoogan harrastaja ole. Eli höpsis, ap. Jos jalat vielä kantaa, voit olla aika varma, että olet vähän enemmän oikeasti nukkunut. Kasvuhormoni, IGF-1-synteesi...

En mä sitä epäile, että valvot. Itse sain avun valvomiskierteeseen psyk.päivystysosastolta. Tehtiin sopimus, että voin tarvittaessa mennä sinne nukkumaan. Sain sitten niin paljon lääkkeitä, että todellakin nukuin. Jossain vaiheessa alkoi helpottaa.

Vierailija
30/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä minulla ole mitään narauttamis-haluja, en vaan käsitä tuota ohjetta. Tyyliin ' katsotaan kuukauden päästä ja syö mielialalääkkeet". Ap

Vierailija
31/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanteluun laitat seuraavaa:

Lääkäri x on oheisen potilaskertomuksen mukaisesti valinnut kroonisoituneen unettomuuteni hoitolinjaksi masennuslääkityksen. Samalla hän on kehoittanut käyttämään Imovanea pitkäkestoisesti.

En koe olevani masentunut. Minulle ei ole ennen diagnoosin antamista tehty Käypä hoidossa mainittuja masennustestejä. 

Markku Partinen, suositusryhmän puheenjohtaja, professori, neurologian erikoislääkäri, Helsingin Uniklinikka, kertoo julkisessa unettomuuden käypähoitosuosituksessa kroonistuneen unettomuuden hoitolinjauksen muuttuneen vuonna 2015. Unettomuutta ei tulisi hoitaa lääkkein.

Minulle ei ole tehty koskaan hoitosuunnitelmaa unettomuuden hoidosta ja näin ollen sitä ei ole koskaan seurattu. Katson, että Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, 17.8.1992/785, 2 luku, 6§ ei ole kohdallani toteutunut. Sekä minun kuulemiseni että hoitolinjaus on vastoin lakia.

Päätöksenne saatuani ilmoitan liittäväni päätöksenne potilasvahinkolautakunnalle tehtävään kanteluun.

Lähde: https://www.avi.fi/web/avi/kantelut1

Vierailija
32/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin väärin se on. Katso mitä kanta.fi sanoo ja ota siitä kopio talteen. Sitten alat etsiä uutta lääkäriä ja narautat kyseisen lääkärin ja haet korvausta.

Oliko tässä kyse kapinadta ns auktoriteetteja kohtaan vai siitä onko lääkäri ohjeistanut oikein ja kenties saada apua unettomuuteen? Jos pääasia narauttaminen niin täytyisi varmaan hakea hoitoa jonkin sortin persoonallisuushäiriöönkin.

Mikä tässä nyt on vaikeaa tajuta? Lääkäri on tehnyt mokan, potilas on joutunut vaaraan. Ketä te haluatte suojella?

Vierailija
33/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä minulla ole mitään narauttamis-haluja, en vaan käsitä tuota ohjetta. Tyyliin ' katsotaan kuukauden päästä ja syö mielialalääkkeet". Ap

Tästä syystä sinun pitää tehdä se valitus. Silloin asia tutkitaan ja saat sen jälkeen asiallista hoitoa. Valitus ei maksa sinulle mitään. Hoito ei sen seurauksena voi ainakaan huonontua.

Vierailija
34/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä sinun pitää tehdä se valitus. Silloin asia tutkitaan ja saat sen jälkeen asiallista hoitoa. Valitus ei maksa sinulle mitään. Hoito ei sen seurauksena voi ainakaan huonontua.

Mene nyt pois. Kerroit jo asiasi. Valitus tuskin auttaa ap:ta nukkumaan. Et auta nyt yhtään.

Hae apua, tai taidatkin olla jo tukevasti hoidon piirissä.

Vierailija
35/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä nyt on vaikeaa tajuta? Lääkäri on tehnyt mokan, potilas on joutunut vaaraan. Ketä te haluatte suojella?

Huh....jolta kulta on tosissaan jääny nyt lääkkeet ottamatta.

Vierailija
36/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä usko. Et sitten ole kokenut vaikeaa unettomuutta. Onnea.

Käyn lääkärillä ( joka on siis vaihtunut hiljattain), koska se kuuluu hoitosuhteeseen, käyn terapiassa hoitajan luona.

Jos et ole yhtään tietoinen näistä lääkkeistä/ joutunut itse käyttämään, ei tarvitse kommentoida. Minä tiedän niitä syöneenä haitat ja hyödyt omassa kropassa. Halusin tietoa siihen onko tämmöinen lääkeohjeistus ihan ok. Ap

Ei ole ok. Imovanen suhteen kokeile Stillnottia, geneerisenä substituutiona Stella jne. Käytä max. 3 päivää  ja mikäli se ei auta, niin sitten unitutkimuksiin. Käypä hoito suositus.

Kiitos. Ei taida vaan lääkäriin lukea käypä hoitoa. Ap

Mikäli ei lue, tulee hänellä on erittäin hyvät perusteet olla lukematta. Pelkästään tuon Imovanen pitkäaikainen syöttäminen narauttaa hänet, eli jos hän on uusinut reseptiä, ei ole tehnyt seurantaa ja hoitosuunnitelmaa, niin saat hänet kiinni mokasta. Mikäli toimintakykysi on siitä heikentynyt, voit hakea potilasvahinkolautakunnalta korvausta.

Mitä helv..tiä...

Olet todella aggressiivinen nyt. Rauhoitu.

Ap on vasta NYT saanut ohjeen kokeilla jatkuvaa Imovane-lääkitystä, tähän astihan hän on syönyt sitä vain satunnaisesti. Hän sitä paitsi on jatkuvassa seurannassa, koska käy terapiassa psyk.sairaanhoitajan kanssa, joka voi suorittaa lääkeseurannan. Aika harva julkisella puolella käy viikottain psykiatrilla, sellaisella käydään muutaman kk välein, mutta lääkityksen seuranta hoidetaan hoitajan toimesta terapiatapaamisten yhteydessä.

Hoitosuunnitelma toki tehtiin tuossa tapaamisessa, jossa ap kävi. Siitä juurikin nuo ohjeet.

Silti on vastoin Käypä Hoitoa ja väärä ohjeistus. Lääkäri on oikeasti kusessa, jos on mennyt kirjaamaan potilaskertomukseen tarpeen käyttää Imovanea pitkään ja on esittänyt masennuslääkitystä ilman tarvittavia testejä. Tällaiset lääkärit pitää saada pois hommistaan ja se ei tapahdu, ellei tehdä valituksia.

Mistä sait päähäsi, että kyse pitkään jatkuvasta käytöstä? Ei ap siitä mitään sanonut. Vaan että sitä nyt otetaan kuuriluontoisesti joka ilta.

Masennuslääkitykseen riittää se, että ap on kertonut oireistaan sille terapiaa antavalle sairaanhoitajalle, kartoitus muutenkin tehdään yleensä sairaanhoitajan toimesta, ei psykiatrit niitä tee - toki omalla vastaanottoajallaan vielä tarkistaa tulkinnat.

Masennuslääkitystä käytetään aivan yleisesti myös ahdistusoireiden hoitoon.

Vierailija
37/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja sanoi viime käynnillä muuten, että " et sinä kyllä masentunut ole". Että näin. Ap

Vierailija
38/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanteluun laitat seuraavaa:

Lääkäri x on oheisen potilaskertomuksen mukaisesti valinnut kroonisoituneen unettomuuteni hoitolinjaksi masennuslääkityksen. Samalla hän on kehoittanut käyttämään Imovanea pitkäkestoisesti.

En koe olevani masentunut. Minulle ei ole ennen diagnoosin antamista tehty Käypä hoidossa mainittuja masennustestejä. 

Markku Partinen, suositusryhmän puheenjohtaja, professori, neurologian erikoislääkäri, Helsingin Uniklinikka, kertoo julkisessa unettomuuden käypähoitosuosituksessa kroonistuneen unettomuuden hoitolinjauksen muuttuneen vuonna 2015. Unettomuutta ei tulisi hoitaa lääkkein.

Minulle ei ole tehty koskaan hoitosuunnitelmaa unettomuuden hoidosta ja näin ollen sitä ei ole koskaan seurattu. Katson, että Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, 17.8.1992/785, 2 luku, 6§ ei ole kohdallani toteutunut. Sekä minun kuulemiseni että hoitolinjaus on vastoin lakia.

Päätöksenne saatuani ilmoitan liittäväni päätöksenne potilasvahinkolautakunnalle tehtävään kanteluun.

Lähde: https://www.avi.fi/web/avi/kantelut1

Ap ei ole hoidossa pelkän unettomuuden takia. Hänellä on ahdistushäiriö, sekä ollut ainakin aiemmin masennusta, jonka takia on ilmeisesti jo pitkään ollut terapiassa. Ota nyt meuhkaaja silmälasit päähäsi ja LUE, mitä ap kertoo. Hän EI ole siellä hoidossa ekaa kertaa, hänellä vain nyt vaihtui psykiatri.

Ja hänelle määrättiin säännöllinen Imovane KUUKAUDEN kuurina, kertoo tuossa, että tilanne tarkistetaan kuukauden päästä.

Jeesus sun kanssasi, toivottavasti kaltaisiasi ei ole julkisen terveydenhuollon piinanan enempää.

Vierailija
39/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja sanoi viime käynnillä muuten, että " et sinä kyllä masentunut ole". Että näin. Ap

Ja se käynti oli ennen vai jälkeen psykiatrin tapaamisen? Mitä mieltä hoitaja on siitä masennuslääkityksen kokeilemisesta?

Masennuslääkitystä (SSRI) käytetään myös ahdistushäiriön hoitoon.

Vierailija
40/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nimenomaan Imovanea on ohjeistettu nyt syömään pitkään, jotta pääsen kuulemma vieroitusoireista. Mistä vieroitysoireista?? Kun ei ole mitään mistä vieroittua. Lisäksi tuo ko.mielialalääke jota halusi määrätä, on tunnettu siitä että on erittäin hankala lopettaa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän