Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärtynyt suoli ja töissä käynti

ripuli
16.01.2017 |

Mulla on ainakin kerran, joskus useammin kuukaudessa sellainen että illalla nukkumaan mentäessä alkaa polttamaan maha. Yön aikana polte siirtyy alavatsaan ja aamuyöllä saakin sitten alkaa ravata vessassa. Välillä alavatsa kramppaa ja tuotos on kuin tabaskoa. Näinä aamuina ei töhin lähtö onnistu. Matkaan menee tunti ja kuljen kahdella eri bussilla. Lisäksi kun koko yön vatsa vaivaa ei siinä tule nukuttua ollenkaan. Töistä saa olla kolmisen päivää poissa omalla ilmoituksella. Olen ollut tuolla töissä vasta puolisen vuotta mutta ollut poissa varmaan 10 kertaa näiden vatsavaivojen takia. Sanon aina vaan että olen kipeänä, vatsapöpö tai kuume. En kehtaa sanoa että moro en tule on taas ripuli, varsinkin kun pomo mies. Tänään taas jouduin jäämään kotiin kun ei voi lähteä ovesta ulos kun tavarat voi tulla housuun hetkenä minä hyvänsä ja vatsaa vääntää. Tänään syyksi sanoin että olin vkl kuumeessa vaikka tosiasiassa kierinyt koko yön mahapoltteissa ja aamun istunut vessassa. Jotenkin tulee syyllinen olo tuosta valehtelusta muttei totuuttakaan kehtaa sanoa. Lisäksi yksi työkaveri viime poissaolon yhteydessä ihmetteli ääneen että miten voi olla noin usein kipeä ja vain yhden päivän. Ei mun sairaspoissaolot muille kuulu mutta jotenkin tuntuu inhottavalta. Kyllä mäkin ihmettelisin jos joku olisi samalla tavalla pois kun minä.

En ole keksinyt mitään miten saisin helpotusta vaivaan. Söin nytkin samaa ruokaa lauantaina ja eilen. Silti la ja su välisenä yönä ollut mitään. Olen lääkärissä käynyt, kaikki testit otettu. Ei ole keliakiaa, laktoosia, loisia, crohnin tautia, eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ärtyvä suoli. Näiden kohtausten lisäksi mulla on usein maha muutenkin sekaisin ja imodiumia kuluu 2-4 kpl viikossa. Olen kokeillut maitohappoja, vähentänyt vijatuotteiden käyttöä ym.

Onko kellään täällä muilla diagnosoitu ärtyvää suolta? onko mikään auttanut?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla työterveyshuolto? Kävisin siellä juttelemassa asiasta ja noista poissaoloista ja siitä, miten niiden suhteen tulisi toimia.

Pystytkö ruokavaliolla helpottamaan tilannetta?

Ja älä häpeile asiaa. Ymmärrän toki, että miespomolle ei halua yksityiskohtia kertoa, mutta et todellakaan ole ainoa tällaisesta vaivasta kärsivä. Tämä on tosi yleistä nykypäivänä. Harkitsisin myös totuuden kertomista, koska yleensä ihmiset ymmärtävät, kun tietävät syyt taustalla.

Vierailija
2/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aikanaan ärtyvän suolen pois, mutta aika paljon sai jättää pois. Olin siihen valmis, koska kivut olivat niin pahat ja halusin niistä eroon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa kertoa totuus. Pelkkä viljojen vähentäminen ei taida riittää sun tapauksessa. Eikö lääkäri ole todellakaan ehdottanut ärtyvälle suolelle sopivaa ruokavaliota? Siinähän rajoitetaan paljon muutakin kuin gluteeniviljojen syöntiä.

Vierailija
4/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistovaivaisena henkilönä kehotan myös käymään erikoislääkärillä yksityisesti (jos et ole sitä jo tehnyt). Älä jää terkkarin yleislääkärin varaan. Oletko kuullut FODMAP dieetistä?

Vierailija
5/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös ärtyvä suoli ja monia ruoka-aineita pitää varoa, mutta kaikkein pahinta myrkkyä mun mahalle on glukoosi/fruktoosisiirappi. Niistä tulin todella kipeäksi, ripuloin ja oksentelin 2–3 päivää ja kipu ei ollut mitää "pikkukipua" vaan niin voimakasta, etten pystynyt edes kävelemään.

Vierailija
6/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viljojen vähentäminen riitä, ne pitää poistaa kokonaan.

Vierailija
7/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei pelkkien viljojen vähentäminen riitä, pitää karsia vaikka mitä muutakin. Mutta kyllä se kannattaa, jos sillä saa avun.

Vierailija
8/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut mitään ruokaohjeita muuta kuin että voi kokeilla viljatonta, laktoositonta ym. Ja terveyskeskus lääkärin diagnoosilla mennään, ja sekin tuli siitä että muut suljettiin testeillä pois. Kai tässä täytyy käydä jollain spesialistilla. En ole kuullu mistään ärtyvän suolen dieteistä.

ap

Vierailija
9/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut vauvanruokia (piltti yms.) Itse olen kerran rauhoittanut vatsani niillä. Niissä ei ole lisäaineita.😇

Vierailija
10/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on noin voimakkaat oireet, varaa aika gastro-enterologille. Googlaa FODMAP dieetti ja juttele siitä myös lääkärin kanssa. Tarvittaessa voit käydä myös ravitsemusterapeutilla. Jos sulla on työterveyshuolto ja toimiva sellainen, luulen, että voisit sieltä saada jonkun pysyvän luvan olla pois silloin, kun tilanne sen vaatii. Ja vaikka jonkun paperin esimiehelle toimitettavaksi. Tsemppiä!

Vierailija
11/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei pelkkien viljojen vähentäminen riitä, pitää karsia vaikka mitä muutakin. Mutta kyllä se kannattaa, jos sillä saa avun.

Ei tietenkään riitä, mutta ap sanoi vähentäneensä viljoja. Pelkkä ruoka-aineiden karsiminenkaan ei ole hyvä, vaan pitää tehdä muutoksia syömisiin.  Ts muuttaa laatua.

Näihin muutoksiin menee kauan ennen kuin tasapaino löytyy. Joku viikon kokeilu on kuin kärpäsen paska.

Vierailija
12/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ripuli kirjoitti:

En ole saanut mitään ruokaohjeita muuta kuin että voi kokeilla viljatonta, laktoositonta ym. Ja terveyskeskus lääkärin diagnoosilla mennään, ja sekin tuli siitä että muut suljettiin testeillä pois. Kai tässä täytyy käydä jollain spesialistilla. En ole kuullu mistään ärtyvän suolen dieteistä.

ap

Ihan hyvä nettisivu aiheesta:

http://www.fodmap-keittioni.fi/tietoa/fodmap-ruokavalio

Suosittelen kirjaa:

Reijo Laatikainen - Herkän vatsan valinnat. Minulla on muitakin aiheeseen liittyviä kirjoja, mutta tuo on paras. Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
13/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä vähennät viljoja niin se ei kerro mitään siitä auttaisiko viljaton dieetti. Sun pitää olla ilman viljoja vähintään  kaksi viikkoa (ehkä kuukausi) ennen kuin voit sanoa oliko siitä apua. Minäkin suositan erikoislääkärillä käymistä tai ravitsemusterapeutilla. Terkkarin lääkäri ei voi ihan kaikkea hallita ja sähän et ole oikeastaan kokeillut edes hänen vinkkejään.

Ja muuten tsemppiä tuohon tilanteeseen. Ei onneksi tapa, mutta ikävää on silti

Vierailija
14/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljaton, sokeriton ja laktoositon ruokavalio. Lisäksi runsaasti hyviä bakteereita sisältäviä ruokia: hapanmaitotuotteita, hapanvihanneksia, maitohappokäyneitä kasvismehuja, raakamaidosta valmistettua juustoa, graavikalaa, ja jos maha kestää, raakoja kasviksia. Ja runsaasti tarkoittaa, että ihan joka aterialla. Lisäksi vielä purkista maitohappobakteereja. Tää vaiva eri parane, jos tekee jotain vähän, pitää tehdä radikaali elämäntapamuutos ja heti. Kun suolisto voi huonosti, kohta voi koko keho huonosti. Muista juoda riittävästi vettä ja älä juo kahvia tai alkoholia, vältä kaikkia lisäaineita, suosi luomua. Tee ruuat itse ja mielellään luomua. Hylkää tarvittaessa myös peruna, riisi ja rajoita hiilareita reippaalla kädellä. Käytä vain luonnollisia rasvoja, kuten voita, kylmäpuristettua kookosta ja oliivia.

Lisäravinteista ainakin D-, C- ja B-viatamiineja sekä sinkkiä ja magnesiumia. Suosittelen myös vyöhyketerapiaa, vaikuttaa melko nopeasti.

Vierailija
15/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama vaiva ja jonkinlainen fodmap-sovellettu ruokavalio ja yllättävää kyllä MEDITAATIO ovat tuoneet helpotuksen. Olin todella skeptinen meditaation suhteen, mutta on myös tieteellisesti osoitettu sen auttavan jos jonkinlaiseen vaivaan. Kannattaa kokeilla vaikka vain aloittamalla tekemään syvähengitystä ja rentoutusharjoitusta varsinkin "kohtauksen" lähestyessä.

Vierailija
16/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Heikkilän dieettiä suosittelen, kokemuksesta!

Vierailija
17/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkeistä. Täytyy varmaan tota FODMAPPIA kokeilla. Näköjään netistäkin löytyy listat mitä saa ja ei saa syödä. Ei tästä muuten tule mittään. Onneksi olen suht hyvä kokki. 

ap

Vierailija
18/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omastani on jo aikaa, silloin ei ollut mitään gluteenittomia eikä karppauksia eikä mitään muutakaan, jotain yleisluontoisia ravinto-ohjeita annettiin. 

Muistan siitä, että puoleksi vuodeksi, vuodeksi jäi kahvi, tuoremehut, tee, maustetut ruuat, paistetut ruuat, grilli/mäkkiruuat, raa'at kasvikset ja marjat, jos söin leipää, se oli paahdettua kauraleipää (paahtaminenkin muuttaa leivän ärsyttävyyttä verrattuna tuoreeseen), kaalit, pavut, raskaat liharuuat jne. Silloin ei ollut vielä näin teollisia ruokia muutenkaan, ne olisi varmaan pitänyt myös jättää pois. 

Vierailija
19/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo poltteleva tunne johtuu? 

Itselläni suoli ärtyy kausittain, vaikka syön pääasiassa samoja ruokia kuukaudesta toiseen. En käytä mausteita, koska ne eivät sovi.

Eilen taas ihmettelin, miksi tuotos on kuin tabascoa, vaikka olin syönyt ennen sitä rahkaa, mansikoita ja pinaattikeittoa. Nuo ruoat ovat mielestäni kovin mietoja, joten miksi siitä kuitenkin tulee aivan helvetin polttavaa?? :D

Vierailija
20/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ripuli kirjoitti:

Kiitti vinkeistä. Täytyy varmaan tota FODMAPPIA kokeilla. Näköjään netistäkin löytyy listat mitä saa ja ei saa syödä. Ei tästä muuten tule mittään. Onneksi olen suht hyvä kokki. 

ap

Lähde liikkeelle sillä asenteella, että katkaiset kaikki rakkaussuhteet ruokaan, jotta voit kuunnella vatsaasi mahdollisimman herkällä korvalla. 

Myös tällainen voi auttaa

https://www.hyvinvoinnin.fi/food-detective-ruokayliherkkyystesti?gclid=…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi