Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärtynyt suoli ja töissä käynti

ripuli
16.01.2017 |

Mulla on ainakin kerran, joskus useammin kuukaudessa sellainen että illalla nukkumaan mentäessä alkaa polttamaan maha. Yön aikana polte siirtyy alavatsaan ja aamuyöllä saakin sitten alkaa ravata vessassa. Välillä alavatsa kramppaa ja tuotos on kuin tabaskoa. Näinä aamuina ei töhin lähtö onnistu. Matkaan menee tunti ja kuljen kahdella eri bussilla. Lisäksi kun koko yön vatsa vaivaa ei siinä tule nukuttua ollenkaan. Töistä saa olla kolmisen päivää poissa omalla ilmoituksella. Olen ollut tuolla töissä vasta puolisen vuotta mutta ollut poissa varmaan 10 kertaa näiden vatsavaivojen takia. Sanon aina vaan että olen kipeänä, vatsapöpö tai kuume. En kehtaa sanoa että moro en tule on taas ripuli, varsinkin kun pomo mies. Tänään taas jouduin jäämään kotiin kun ei voi lähteä ovesta ulos kun tavarat voi tulla housuun hetkenä minä hyvänsä ja vatsaa vääntää. Tänään syyksi sanoin että olin vkl kuumeessa vaikka tosiasiassa kierinyt koko yön mahapoltteissa ja aamun istunut vessassa. Jotenkin tulee syyllinen olo tuosta valehtelusta muttei totuuttakaan kehtaa sanoa. Lisäksi yksi työkaveri viime poissaolon yhteydessä ihmetteli ääneen että miten voi olla noin usein kipeä ja vain yhden päivän. Ei mun sairaspoissaolot muille kuulu mutta jotenkin tuntuu inhottavalta. Kyllä mäkin ihmettelisin jos joku olisi samalla tavalla pois kun minä.

En ole keksinyt mitään miten saisin helpotusta vaivaan. Söin nytkin samaa ruokaa lauantaina ja eilen. Silti la ja su välisenä yönä ollut mitään. Olen lääkärissä käynyt, kaikki testit otettu. Ei ole keliakiaa, laktoosia, loisia, crohnin tautia, eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ärtyvä suoli. Näiden kohtausten lisäksi mulla on usein maha muutenkin sekaisin ja imodiumia kuluu 2-4 kpl viikossa. Olen kokeillut maitohappoja, vähentänyt vijatuotteiden käyttöä ym.

Onko kellään täällä muilla diagnosoitu ärtyvää suolta? onko mikään auttanut?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oireet on pahoja, kannattaa aloittaa FODMAP niin, että jätät kaikki listatut ruoka-aineet pois ainakin kahdeksi viikoksi tai kuukaudeksi, ja katsot, paraneeko tilanne. Jos paranee, voit alkaa yksitellen pikkuhiljaa kokeilemaan eri ruoka-aineita ja katsoa, mitä sinun elimistösi sietää ja mitä ei. Sillä tavalla saat pikkuhiljaa luotua sen juuri sinulle sopivan ruokavalion. Se kun on hyvin yksilöllistä, mikä ruoka-aine kenenkin suolisto ärsyttää.

Vierailija
22/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi? Plus tuo ärtyvä suoli. Mahdatko myös stressata tuota vatsaasi, joten sekin voi pahentaa oireita. Ja jos olet laktoosiherkkä ja vedät rahkaa ja pinaattikeittoa, joka ei ole laktoositonta niin avot...varpuset lentää. Myös suosittelen avointa linjaa töissä. Ettei aleta ihmetellä noita yhden päivän poissaoloja vaikka krapuloiksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minulla diadnosoitiin äskettäin ärtyneen suolen oireyhtymä ja lääkärini suositteli Visiblin valmistetta vaivaan, sekä ruokavalion yksinkertaistamista. Kokeilemalla selviää mikä itselle oireita aiheuttaa. Visiblin on apteekista ilman reseptiä saatava kuitulisä, ja itselläni oireet alkoivat helpottaa lähes samantien kun aloitin tuon valmisteen käytön.

Minulla oli sama juttu, että minnekään ei uskaltanut lähteä kun ei tiennyt milloin vessaan on päästävä, ja sinne oli päästävä ihan samalla sekunnilla tai... Joten tiedän miten kiusallinen ja rajoittava vaiva. Tsemppiä!

Vierailija
24/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla poissaoloilla tulee pian käytäväksi se varhaisen puuttumisen mallin neuvottelu työterveyden ja pomon kanssa. Viimeistään siinä kannattaa esimiestä valaista poissaolojen syistä.

Vierailija
25/31 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressivatsalta tuo kuulostaa ärtyneen suolen lisäksi. Mulla on ollut ärtyneen suolen oireita enemmän tai vähemmän muutaman viime vuoden ajan, välillä tilanne on ollut parempi ja välillä huonompi. Tätä nykyä kärsin tuosta aamuripulista, tosin yöllisiä vatsanväänteitä ei onneksi ole. Ilmeisesti se stressi on ottanut vallan nyt uusissa opinnoissa, koska joudun joka kouluaamu käymään vessassa ainakin viisi kertaa ennen lähtöä ja aina meinaan myöhästyä tämän takia. Silti menen vaan, niin epämukavaa kuin se onkin. Tietty tilanne on eri, jos pidättely ei oikeasti onnistu. Mustakin kyllä kotona tuntuu siltä, ettei onnistu, mutta sitä vaan lähtee kun on pakko lähteä, ja käy vielä yliopistolla vessassa jos ehtii.

Tiedän siis kyllä myös sen, mitä on, kun pidättämään ei pysty. Kerran jouduin lähtemään elokuvista kesken leffan ja vessassa tavaraa tuli sitten molemmista päistä. Pitää vaan selvittää, milloin kyse on akuutista hädästä ja milloin enemmän siitä stressitaipumuksesta.

Vierailija
26/31 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti? Pimität tuollaista vaivaa. Mitä noloa siinä on? Se tulee olemaan sullä koko loppuelämäsi ja vaikuttaa kaikkeen, mielialaan, ajatteluun ym. jos et hoida sitä!

Mulla myös ärtyvä suoli.

Ruokavalio on viljaton(paitsi kaura/tattaripuuro ok), en syö papuja, sipulia, ym, vaikeasti sulavaa. Rasvainen ja tulinen ruoka on no go. Tosin en herkkupäivinä kiellä sellaista itseltäni, mutta silloin kipulääkkeet on parhaita ystäviä.

Maitotuotteetkin kannattaa jättää pois.

Kahvi ja alkoholi vain pahentavat asiaa.

Kaikista pahinta on käydä jossain kahvilla ja jatkaa siitä vaikka shoppailemaan - yritäppä sen jälkeen pidättää sulkijalihasta kiinni samalla ku kävelet. Vaikeaa edes ajatella muuta ku joka sekuntti mieli on siellä rektumissa.

Nyt vaan rohkeasti muuttamaan ruokailutottumuksia!

Lääkäristä pääsee ilmaiseen ärtyvää suolta varten olevaan ravintoneuvontaan kun viitsisit vain mennä.

Litalginia ja triptyliä tuuleen. Avot. :)

Vierailija
27/31 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja siis ärtynyt suoli on välissä remissiovaiheessa, elikkäs saattaa toimia viikkoja, jopa kuukausiakin lähes normaalisti.

Se ei tarkoita ettäkö se ois jotenkin "parantunut", mutta niin se vain menee.

Ainoa hoitokeino on ruokavalion muutos sekä kipulääkkeet. Pitäisi vain malttaa syödä niitä ruokia mitä ärtynyt suoli kestää.

Yllättävän monella suomalaisella tämä on, eikä sitä tartte hävetä. Kansantauti taitaa olla tämänkin masennuksen ohella.

Vierailija
28/31 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää ap miettiä ruokavaliosi nyt vaan uusiksi, ja sitä kautta se töissä käyntikin helpottuu. Ehkä parasta olisi karsia ruoka nyt pariin kaurapuuropäivään, ja vähitellen lisäillä aineita. Lue lisää täältä: http://leenaputkonen.fi/fodmap-ruokavalion-tiivis-oppikurssi/

Minä jätin maitotuotteet pois 20-veenä eli siirryin hylaan ja laktoosittomiin. Mahavaivat, varsinkin ilmavaivat,  helpotti silloin, mutta ei loppuneet. Sitten tuossa 35-veenä alkoi olla vaivoja. Äidilläni todettiin samoja aikoja ärtyvä paksusuoli, ei keliakiaa ja serkkulikalla lapsena ensin laktoosi-intoleranssi ja sittemmin Crohnin tauti. Sen voi arvata mistä sukutapaamisissa puhuttiin......38-veenä vaivani pahentuivat ja aloin epäillä samaa vaivaa kuin äidilläni. Laihdutin lasten saannista jääneet kiloni karppaamalla, ja samalla mahavaivani paranivat. Äkkilähdöt vessaan loppuivat.

Lopputulos: minulle ei sovi viljat, varsinkaan vehnä ja ohra. Puhdas ruiskin on nou nou. Kaura käy. Laktoositon käy, erityisesti jogurtti ja rahka. Riisi käy, maissi käy. Kotimaiset marjat ja sitrushedelmät käyvät, eikä oireita tule myöskään esim. kiivistä tai passionhedelmistä. Sitä mikä käy ja mikä ei käy, pitää itse kokeilla.

Istumatyö ei asiaa paranna, eli ruokatunnilla lähden kävelylle. Samoin illalla kävelen töistä asemalle ja asemalta kotiin, arkiliikuntaa tulee vähintään yli tunnin edestä. Sen lisäksi koiran kanssa lenkit. Istuminen pahentaa vaivojani.

Vierailija
29/31 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä kokeiltiin kaikki mahdollinen ruokavalio. Ravattii lääkärissä, tehtiin tähystykset ja ultrat. Ainoa mikä auttoi ärtyneeseen suoleen oli kaikki maitotuotteet pois ei siis riitä että käyttää laktoositonta vaan esim. Soijamaito-tuotteita. Nyt pärjää vaivan kanssa hyvin mutta jos lipsuu syö vaikka juustoja nii ripuli lentää. Imodiumia on hyvä olla aina mukana, reseptin saa lääkäriltä niin ei maksakkaan paljoa.

Vierailija
30/31 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä ole nyt kamalan fiksusti toiminut.

Tuollaisella tahdilla poissaoloja olet varmasti jo seurannassa ja jossain vaiheessa joudut kolmikantakeskusteluun esimiehesi ja työterveyslääkärin kanssa. Kolmikantakeskustelussa puidaan runsaiden poissaolojen määrää sekä syytä niihin. Mietitään myös, mitä työpaikalla voitaisiin tehdä asian helpottamiseksi.

Siinä vaiheessa kun selviää että poissaolojesi syynä on krooninen sairaus ja olet käytännössä valehdellut sairauslomiesi syyt ja täten käyttänyt hyväksi kolmen päivän omailmoitusta, en usko että esimies kamalasti arvostaa.

Suosittelisin että varaat ajan työterveyslääkärillesi, pyydät sieltä todistuksen kroonisesta vaivastasi ja sen jälkeen pyydät esimiestäsi keskustelemaan tilanteestasi. Hänen tulee tietää jos sinulla on krooninen vaiva jonka vuoksi sinulle tulee normaalia enemmän satunnaisia poissaoloja. Tällä hetkellä olet saanut itsellesi vain saikuttajan leiman otsaasi työkavereiden ja ehkä jopa esimiehen silmissä ja tuo ei ole hyvä työhengen eikä luottamuksen kannalta.

Vierailija
31/31 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Clinical trial: Lactobacillus plantarum 299v (DSM 9843) improves symptoms of irritable bowel syndrome

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3419998/

At week 4, 78.1 % of the patients scored the L. plantarum 299v (DSM 9843) symptomatic effect as excellent or good vs only 8.1 % for placebo (P < 0.01).

Noita vain sitten tilailemaan. Suosittelen toki muitakin mahdollisimman monipuolisesti. Vitabalans: Lacto Seven löytyy joka toisesta kaupasta (sis. plantarum), iHerbistä pari viikkoa odottamalla edullisempia ja järeämpiä tuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän