Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako muita mennä vauvanvaunujen kanssa julkisissa? (ihmisten viha)

Vierailija
16.01.2017 |

Olen monta kertaa saanut ratikassa vihaista palautetta varsinkin vanhemmilta ihmisiltä että kaikki vaunujen kanssa matkustavat ovat loisia ja vie tilaa muilta matkustajilta yms. Annan kyllä vanhemmille ihmisille istumapaikan jos on tilaa antaa. Keskustaan on useampi kilometri ja nytkin pitäisi lähteä asioille ja punnitsen tosissani uskallanko hypätä julkisiin lapsen kanssa.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää jos vaunuissa on yli-ikäinen lapsi jottei äidin tarvitse maksaa lippua.

Vierailija
22/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on ihan hyvin, kunhan et tunge täpötäyteen aamu/iltaruuhkabussiin etkä muutenkaan kahden lyhyen pysäkinvälin takia, vaan kävelet sen pätkän.  Jos olet menossa cappuccinolle ystävä-äidin residenssiin, ei kannata mainostaa sitäkään kovin  isoon ääneen tai pitää virikehoitoon menevälle taaperolle esitelmää ruuhkabussin määritelmästä.    

Valitettavasti äitienkin täytyy usein mennä samaan aikaan töihin, kuin muidenkin ja viedä lapsi hoitoon. Silloin siihen täpötäyteen on pakko tunkea. Sama homma illalla. Kahvittelijat kulkee silloin kun tilaa on enemmän. Tämä on ihan selviö. Kukaan ei nauti ruuhkasta. Armoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää jos vaunuissa on yli-ikäinen lapsi jottei äidin tarvitse maksaa lippua.

Tämä ärsyttää, varsinkin pääkaupunkiseudulla näitä näkee paljon. Itsekkin kuljen vauvan kanssa julkisilla, mutten kyllä kehtais kuljettaa lasta enään rattaissa, joka pystyy kävelemään.

Vierailija
24/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää ne lapset vaunuissa, niin ette aiheuta ärtymystä ja vie ylimääräistä tilaa. Minua häiritsevät eniten mukelot, joiden annetaan kiipeillä penkeillä likaisissa kengissään, vaikka he voisivat istua niissä vaunuissaan, etenkin jos niitä laitetaan ruuhka-aikaan penkeille viemään istumatilaa.

Niimpä, hienot housusi likaantuvat kun olet menossa "töihisi".

Vierailija
25/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei onneksi ole mitään ikinä tullut sanomaan, mutta ilkeitä katseitä välillä tulee. Tätä palstaa luettuani olen huomannut miten paljon vaunujen kanssa julkisissa liikkuvia vihataan, nimenomaan äitejä, joten on se alkanut ahdistamaan. Tekisi mieli huudella että "mulla on kyllä lippu myös! Tulkaa vaikka katsomaan!" ja lopun aikaa teen kaikkeni etten minä tai lapset häiritse muita (parempia) matkustajia. Mielummin kävelen tai käytän junaa.

Älä suotta! Sulla on täysi oikeus kulkea julkisilla vaunuinesi. Mulkaise takaisin vaan jos joku vähä-älynen närkästyy. Ja jos lapsi itkee tai kitisee, so what. Jos ei siedä muita pitää pysyä kotona tai tilata taksi! Itse en aikoinaan edes muuta voinut kuin kulkea julkisilla kun ei ollut autoa ja olin yksin lapsen kanssa! Miten muka olisin voinut hoitaa asioita kun kaikki palvelut ei kuitenkaan kävelymatkan päässä ollut, kertokaa valopäät?! Ja anteeksi, mutta en jaksa enää ihmisiltä mitään ilkeää turhaa p*skaa koska sitä on tullut enemmän kuin yksi ihminen jaksaa kantaa eli ilmaisu on jo "melko" kärkästä, olen pahoillani...

Mutta juu, eikun rohkeasti kyytiin vaan kun peruskäytöstavat on hallussa niin siinä on kenenkään turha vinkua mitään. Ja siis ihan sama vaikka lapsi itkisi joskus, niin ne vaan tekee ja kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Tsemppiä mammat.

Vierailija
26/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä saa hieman viitteitä siitä, millaista on matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla vääränvärisen naaman kanssa. Aina on joku, jonka mielestä sinulla ei ole mitään asiaa sinne.

Vierailija
27/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvana minusta on aina mielenkiintoista käydä pk-seudulla ja kulkea julkisilla. Siellä on todella huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Äidit sentään ovat auttaneet toisiaan ja myös minua.

Ei se ruuhka tiuskimalla lopu ja jokaisella on oikeus käyttää avointa joukkoliikennettä. Voi kun ne kiukkupyllyt muuttaisivat tänne, niin rauhoittuisivat ja olis porukkaa sen verran, että saataisiin lopetettu bussivuoro takaisin :)

Vierailija
28/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun "vauvani" on jo 1,5v eikä vieläkään olla uskallettu bussiin vaikka aluksi ajattelin että sillähän me kätevästi päästään liikkumaan (ajokorttia ei ole). Ollaan sitten kuitenkin menty vaan kävellen. Onneksi esim keskustaan on vain noin 3km. Ja eläkkeellä oleva anoppi on tullut kyyditsemään jos ei olla mitenkään päästy kävellen. Täällä tosin bussi menee vain tunnin välein joten järkeä ei olisi sen varaan laskea jos on aikataulullinen meno, koska jos kyytiin ei mahdukaan. Mutta eipä ole rohkeutta löytynyt mennä silloinkaan kun ei ole ajasta kiinni.

Vierailija
29/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastako ei saa enää kuljettaa rattaissa sen jälkeen kun osaa kävellä 😂. Meinaatko että kun mukana on vuoden vanha tai kaksivuotias, hänen täytyy kävellä useita kilometrejä mukana.

Asun Helsingissä ja käytän päivittäin tuplarattaita julkisissa. Koskaan en ole kohdannut tämän vajaan kolmen vuoden aikana vihaa. Ikinä kukaan ei ole kommentoinut edes. Joskus lapsille tullaan juttelemaan ja pyydellään anteeksi ohittaessa.

Vierailija
30/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ärsyttää, varsinkin pääkaupunkiseudulla näitä näkee paljon. Itsekkin kuljen vauvan kanssa julkisilla, mutten kyllä kehtais kuljettaa lasta enään rattaissa, joka pystyy kävelemään.

Noh, entäpä jos on tarkoitus vaikkapa viettää päivä kaupungilla, käydä vaikka vielä puistossa ja piknikillä? Paljonko luulet 3-4 -vuotiaan jaksavan kävellä? Ai niin, äideillä ei ole oikeutta tällaiseen hupiin niinkö? Ja eikö tuo lienee jo ls-ilmon paikka kohta, että hui, miten lämmin ruoka klo 11 tai päikkärit jne.! Ei ei ei, kelvoton äiti ja tiellä juu. Ja on aika raflaavaa myönnän, mutta välillä tuntuu että jotkut on jo niin sekaisin että tämäkin olisi mahdollista...käyttäkää niitä aivojanne kun sellaiset on teille annettu!

Vierailija
31/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista. Mutta monesti talvipakkasilla olen ihmetellyt, että miksi jotkut jää odottamaan uutta bussia, jos vanha on jo täynnä vaunuja. Itse olen aina lähtenyt kävelemään eteenpäin ainakin pari pysäkinväliä, ettei kaikki aika mene seisoskellessa ja palellessa.

Mä lähtisin kävelemään taaksepäin, koska seuraavalla pysäkillä bussi on todennäköisesti vielä täydempi.

Vierailija
32/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa enemmänkin se, että ei mahdu ikinä mihinkään, koska ihmisiä on liikaa tai sitten muita vaunuja on jo liikaa.

Ehkä vaunuihmisten pitäisi ajatella myös muita vaunuihmisiä. Olen muutaman kerran nähnyt, kuinka äiti vaunuineen jää pysäkille tilanpuutteen vuoksi, mutta seuraavalla pysäkillä jo kyydissä olleet vaunuilijat lähtevät bussista pois. Jos heistä joku olisi ajatellut voivansa kävellä yhden pysäkinvälin, olisi tuo bussia odottanut äiti mahtunut mukaan.

Vierailija
33/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 jatkaa, että en tarkoita että täällä olisi parempitapaisia ihmisiä. Täällä vaan on niin vähän väkeä, että harvoin kohtaa mitään tuntemattoman äksyilyä.

Vierailija
34/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua muiden mielipiteet ahdista.

Enemmän ahdistaa odotella pysäkillä vaikka 10-15min bussia ja se on vielä 5min myöhässä, eikä kyytiin mahdukaan. Seuraava bussi tulee 30min päästä. Oikeasti olin lähes jännäkakat housuissa kun ruokakaupassa käydessä oli pakkanen kiristynyt -11 asteesta -18 asteeseen ja vauvan posket olivat jo pysäkille kävelystä aivan punaiset. Olisivat saattaneet paleltua jos koko 2km matka olisi pitänyt kotiin kävellä tai odotella vielä puolituntia toista bussia. Siellä vaunuissa olevaa pikkuista kun ei ainakaan minun kävelemiseni lämmitä vaikka kuinka kovaa tempoisin hangessa eteenpäin. Päinvastoin tuuli ja viima on vielä pahempi vaihtoehto kuin tuulen suojassa bussikatoksessa odottelu.

Miksi et ole suojannu lapsesi kasvoja??!! Miten sinne vaunuun menee isompaa viimaa suojan edestä?

Haloo! Kannattaisko varautua paremmim, kun ne vaunupaikat on todella rajalliset.

Vierailija
35/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua muiden mielipiteet ahdista.

Enemmän ahdistaa odotella pysäkillä vaikka 10-15min bussia ja se on vielä 5min myöhässä, eikä kyytiin mahdukaan. Seuraava bussi tulee 30min päästä. Oikeasti olin lähes jännäkakat housuissa kun ruokakaupassa käydessä oli pakkanen kiristynyt -11 asteesta -18 asteeseen ja vauvan posket olivat jo pysäkille kävelystä aivan punaiset. Olisivat saattaneet paleltua jos koko 2km matka olisi pitänyt kotiin kävellä tai odotella vielä puolituntia toista bussia. Siellä vaunuissa olevaa pikkuista kun ei ainakaan minun kävelemiseni lämmitä vaikka kuinka kovaa tempoisin hangessa eteenpäin. Päinvastoin tuuli ja viima on vielä pahempi vaihtoehto kuin tuulen suojassa bussikatoksessa odottelu.

Siinä tunnissa jonka olet nyt käyttänyt pysäkillä, olisit kävellyt sinne 2 km päähän ja takaisin. 

Vierailija
36/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään vaunujen kanssa matkustavia vastaan ja kannatan sitä että saavat matkustaa ilmaiseksi.

Välillä saatan kuitenkin miettiä että onko tuollakin nyt oikeasti jotain niin tärkeää menoa että pitää väen vängällä tulla vaunujen kanssa bussiin ruuhka-aikana. Varsinkin jos kyse on jostain Helsingin tupaten täyteen ahdetuista bussilinjoista (58, 39, 18 jne.) joissa saattaa jopa seisomapaikat loppua kesken ja matkustajia jäädä sen takia pysäkille. Mutta enhän mä voi tietää että mitä menoa sillä rattaiden kanssa matkustavalla (tai kellään muullakaan) on joten yritän olla ajattelematta koko asiaa.

Vierailija
37/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ahdisti. Pelotti jo etukäteen meneminen jollain julkisella. Minäkin yritin aina olla mahdollisimman vähän tiellä vaunuineni ja otin muut huomioon. En liikkunut koskaan ruuhka-aikoina. Jos vauva alkoi huutaa enkä saanut häntä hiljaiseksi, poistuin bussista pysäkille odottamaan seuraavaa.

Usein ne vanhat akat olivat tosi ilkeitä. Joku 80v. mummo sanoi kerran, että:"Silloin ennen kun oli lapsia, ei äidit liikkuneet vauvoineen kotoa mihinkään. Nyt pitää tunkea busseihinkin."

Olin sanaton ja vXXtti.

Olisit vastannut, että silloin ennen vanhat mummot kuuluivat maatiloille hommiin, eikä busseihin ulisemaan muille.

Vierailija
38/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taapero, ei enää ihan vauva, mutta vaunuikäinen. Meidänkin pitäisi päästä kulkemaan kaupungilla. Mutta taapero ei aina halua istua kiltisti vaunuissa. Hänestä saattaa jo lähteä ääntäkin. Olen todellakin vähentänyt julkisilla liikkumista koska koen, että tähän maahan ei lasten huuto tai venkoilu enää mahdu.

Vierailija
39/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on varmaan tuollainen yli-ikäinen, koska lapsiparka on illalla aina niin väsynyt kun päiväkodista hänet haen, ettei hän jaksa kävellä, enkä minä jaksa häntä sylissä kantaa.

Vierailija
40/74 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Koskaan kukaan ei ole mitään negatiivista sanonut, mummot hymyilee ja juttelee vauvalle. Vauva yleensä höpöttää kovaan ääneen, on myös itketty bussissa. Jos ei ääntä kestä niin se ei valitettavasti mun ongelma ole 😁 oon tosi yksinäinen nuori äiti, ja jos vielä ahdistuisin siitä, että kerran viikossa menen vauvan kanssa bussilla kaupungille niin pää hajoais täällä neljän seinän sisällä. Ihan sama oikeus äideillä vaunuineen on käyttää julkista liikennettä kuin muillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi