Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa tällänen? Musta tuntuu etten tajua mistään mitään, vaikka olenkin koulutettu!

Vierailija
16.01.2017 |

Oon siis N29, mulla on yo ja amk koulutus. Oon töissä julkisella asiantuntijatehtävissä ja tykkään kait periaatteesa työstäni. Mun ongelma on vaan se, etten tajuu yhtään mistään mitään. Tuntuu et elämän varrelta tai koulusta ei oo jäänyt päähän mitään. Kun pitäis osata tehdä tai sanoa jotain alan vaan kikattaa hermostuneesti ja räplätä hiuksia ja kiemurrella. Miehet sanoo et oon kivan tyttömäinen ja tekee sit mun puolesta tai kertoo mitä pitäis tehdä. Mulla ei oikeesti ole käsitystä oikein mistään enkä ymmärrä monia sanoja niinkuin itsenäisyys, eläketurva, uhanalainen tms. Tai kun joku sanoi et kansanedustajien työ on säätää lakeja en tiennyt enkä kässännyt sitä. Sit vaan istun hiljaa ja räplään hiuksiani.

Onko ketään muuta tällästä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa helpottavaa kuulla etten ole ainoa ;)

Hirvittää, kun en muista juuri mitään opinnoista!! Joku kirjanpidon kurssi käyty 2 vuotta sitten, enkä kyllä muista kuin ihan perus debet ja kredit jutut. Ihmiset olettaa että osaisin tuosta vaan hoitaa jonkun yrityksen kirjanpidon ja tilinpäätöksen. No kuulkaa en osaa! Oon myös miettinyt että onkohan mulla joku dementia, en myöskään hoksaa asioita aina, varsinkaan kovin nopeaa.

Vierailija
22/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa helpottavaa kuulla etten ole ainoa ;)

Hirvittää, kun en muista juuri mitään opinnoista!! Joku kirjanpidon kurssi käyty 2 vuotta sitten, enkä kyllä muista kuin ihan perus debet ja kredit jutut. Ihmiset olettaa että osaisin tuosta vaan hoitaa jonkun yrityksen kirjanpidon ja tilinpäätöksen. No kuulkaa en osaa! Oon myös miettinyt että onkohan mulla joku dementia, en myöskään hoksaa asioita aina, varsinkaan kovin nopeaa.

Kuten 18 osoitti, se ei kaikille ole mitenkään niin helppoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Olen pitkäaikaistyötön DI. 50-v.

Tuntuu, että putoan digiajasta täysin. En jaksa lukea pitkiä artikkeleita keakittyneesti ja kun käyn jokun asiantuntijan kanssa keskustelun, unohda oleellisia paloja.

Kävin yhden kurssin vuosi sitten ja en muista siitä juuri enää yhtään mitään.

Vierailija
24/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos tästä vastauksesta, oikeesti. Jus tuolla tavalla ihminen varmaan tuntee ja ajattelee, kun siitä tuntuu, ettei se tajua. Sähän tunnuit ymmärtävän asiat ihan hyvin, mutta sitten ne kysymykset ja epävarmuus osoittaa, että olet ihan hämmentynyt. 

Mä olin kai jo yli kymmenvuotias, kun keksin kysyä autossa istuessani, miksi autot ei muuten törmäile tiellä koko ajan. Aijjaa, että on siis olemassa jokin sääntö, että niiden pitää ajaa just oikealla puolella tietä, jos on 2-kaistainen tie kyseessä. 

Omista lapsistani huomaan, että yksi on yhtä kujalla asioista kuin minä, vaikka koulussa menestyykin keskitasoa paremmin. 

Vierailija
25/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että Suomi on tässä jamassa mitä se on, kun lukee teidän juttujanne. Tänä päivänä joka toinen on maisteri ja mitä siitä on hyötyä? Ei niin mitään. Ylimielistä, tyhmää paskasakkia maa täynnä. 

Vierailija
26/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, ja sitten näillä ihmisillä on oikeus äänestää ja kertoa mielipiteensä julkisesti. Ei ihme, että ollaan Ruotsin tiellä kun normaali päättelykyky häviää ihmisiltä.

Vierailija
27/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että Suomi on tässä jamassa mitä se on, kun lukee teidän juttujanne. Tänä päivänä joka toinen on maisteri ja mitä siitä on hyötyä? Ei niin mitään. Ylimielistä, tyhmää paskasakkia maa täynnä. 

Niimpä, ja tämä sama sakki haukkuu muita tyhmiksi ja ties miksi. Koulutus ei kasvata älykkyysosamäärää. Te luette mitä teidän halutaan lukevan, harva tajuaa kuviota. Muutama ihminen pystyy aivopesemään ison lauman ihmisiä hetkessä. Mm. Tampereen yliopisto on todiste.

Vierailija
28/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju! Olen miettinyt näennäistä kognitiivisten kykyjen puutetta itsessäni. On tullut laisser faire -asenne, ei jaksa omaksua uutta eikä oikein muista asioita. En ole yksin! Asiantuntijatehtävissä olen. Minun kohdallani kyse taitaa olla ylikuormituksesta kaikilla elämän osa-alueilla, ei pysty vastaanottamaan ja prosessoimaan tietoa, niin kuin ennen. Tunnen itseni aivan tyhmäksi ja pidän tärkeissä asiapitoisissa asioissa suuni kiinni, koska oletan, että en kuitenkaan ymmärrä pohjimmiltaan, mistä on kysymys ja mikä olisi toivottava kehityssuunta. Olisi ihanaa viettää kokonainen vuosi erakkona, ei mitään teoreettista tietoa mistään tuutista, pelkkää hermolepoa ja jonkin verran sosiaalisia kontakteja. Ihana unelma

Vierailija
29/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ens kerralla sitten muistat, ettei idioottikaan nykypäivänä spämmää viittä kysymysmerkkiä ja käytä tällaisella keskustelufoorumilla ilmaisuja tyyliin "olen ihan että öööööö"

Vierailija
30/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö että jos tänä päivänä haluaa tehdä jotain muutakin kuin puun ja palikan liimaamista tai siivoamista, niin sinulla täytyy olla vähintään amk-tason koulutusta? Helvetti meidän firmassa kaikki ovat maistereita ja jokainen tajuaa, että koulutus on työtehtäviin aivan yliammuttu. 

Vierailija
31/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kiitos tästä vastauksesta, oikeesti. Jus tuolla tavalla ihminen varmaan tuntee ja ajattelee, kun siitä tuntuu, ettei se tajua. Sähän tunnuit ymmärtävän asiat ihan hyvin, mutta sitten ne kysymykset ja epävarmuus osoittaa, että olet ihan hämmentynyt. 

Mä olin kai jo yli kymmenvuotias, kun keksin kysyä autossa istuessani, miksi autot ei muuten törmäile tiellä koko ajan. Aijjaa, että on siis olemassa jokin sääntö, että niiden pitää ajaa just oikealla puolella tietä, jos on 2-kaistainen tie kyseessä. 

Omista lapsistani huomaan, että yksi on yhtä kujalla asioista kuin minä, vaikka koulussa menestyykin keskitasoa paremmin. 

Haha, mä saatan miettiä ja joskus ääneenkin lipsauttaa jotain yhtä absurdia. :D Itse olen myös aina ollut hyvä koulussa.

Ehkä ongelma onkin siinä, että koulusta olen aina suoriutunut helposti hyvin arvosanoin, eikä ole oikeasti tarvinnut oppia ajattelemaan. Ennen pidin itseäni ihan fiksuna, mutta nykyään tunnen itseni välillä todella tyhmäksi. En vain tajua joitakin yksinkertaisiakan asioita.

Sanavarastoni on kuitenki suht laaja, samoin kuin yleistieto ja lisäksi luen melko paljon (esim wikipedia-artikkeleita tms) ja välillä saatan kuulostaa hyvinkin pätevältä, ilman että oikeasti tajuan mitään. :D

Vierailija
32/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etpä sinäkään taida lukemastasi mitään ymmärtää, sillä mitään ylimielisyyttä ei kommenteissa ollut ennen kuin sinä pääsit ääneen.

Vierailija
33/44 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samaa, ja olen vasta alle neljäkymmentä. Pidin itseäni joskus suhteellisen älykkäänä ja hyvämuistisena, koulunkäynti ja opinnot olivat helppoja, mutta nykyään.. en tajua enää mistään mitään. En pysty lukemaan edes dekkareita, kun en vaan tajua. Ennen mulla oli mielipiteitä, nykyään en viitsi enää suutani avata, kun tavallisetkin sanat unohtuu.

Tätäkö se köyhyys ja vaikea-asteinen masennus teettää? Oon varjo entisestäni.

Masennus nimenomaan teettää tuota. Itselläni oli masennuskausia opiskeluaikoina ja pahimmillaan en ymmärtänyt, mitä tenttikirjassa sanotaan. Terveenä ollessani olin ihan välkky.

Vierailija
34/44 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään mitään tajua, koska en jaksa välittää edes. Ja joo, masis vaivaa myös.

Vierailija
35/44 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tiennyt nuo kaikki ja hain samaa työtä, mutta jostain syystä sinut palkattiin. Väärä valinta heillä.

Vierailija
36/44 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koulutus ei sinänsä merkitse paljon. Ihminenhän jopa puoliväkisin pusketaan maisteriputkesta läpi, koska rahoitus. Toisaalta ironisesti ymmärrät ehkä enemmän kun useimmat, kun ymmärrät, ettet ymmärrä.

Vierailija
37/44 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ilkeä provo. Mutta kai tuollaisiakin on.

Vierailija
38/44 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. Korkeasti koulutettu humanistimaisteri. Nykyään keski-ikäinen. Minä en ymmärrä enää vaikeita sanoja. Käsitteitä. Enkä jaksa olla kiinnostunut oikein mistään. Epäilen, että minulla on dementian oireita jo nyt. Lisäksi olen alkanut änkyttää. Sekä toistan sanomaani. Yleisin vastaukseni kaikkeen on "en tiijä".

Sinä sentään olet töissä. Minä en vuosikausiin. Koska oman alani paikkoja ei ole. Tiedostan, että kotonaoleminen (yksinäisyys) heikentää aivotoimintaa: puheen tuottamista ja ymmärtämistä. Etenkin vähävaraisuus (=miten saan rahat riittämään) vie ajatusenergiaa. Luen paljon, mutta jään lukemaan samaa kohtaa pitkään. Niin se dementia...

Mulla on samaa, ja olen vasta alle neljäkymmentä. Pidin itseäni joskus suhteellisen älykkäänä ja hyvämuistisena, koulunkäynti ja opinnot olivat helppoja, mutta nykyään.. en tajua enää mistään

Vaikea-asteinen masennus sotkee aivotoiminnan, mutta sillä on mahdollisuus kohentua! Ja lääkkeet voivat sekä parantaa että huonontaa tilannetta ja vaikuttaa myös puheen tuottamiseen. 

Täällä toinen kohtalontoveri, joka ei ole tyhmentynyt, mutta sanoo nykyään joskus vääriä sanoja ja keskittymiskyky on mennyttä sekä uusien asioiden omaksuminen tai mikään tavoitteellinen tekeminen.

Vierailija
39/44 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativan alan(erikois) asiantuntijana sanoisin että olet ihan normi duunari.

Vierailija
40/44 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tehtävä on antaa lapselle yleissivistystä ja opettaa lasta liikkumaan liikenteessä sekä ikätasoisesti ympäröivästä maailmasta. 

No, sun lapsi varmaan jää paitsi sivistämistä, jos itsekin olet kujalla. 

Joskus muinoin oli liikennepuistoja, joissa pyöräiltiin ja opeteltiin liikennemerkkejä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän