Olenko ainoa tällänen? Musta tuntuu etten tajua mistään mitään, vaikka olenkin koulutettu!
Oon siis N29, mulla on yo ja amk koulutus. Oon töissä julkisella asiantuntijatehtävissä ja tykkään kait periaatteesa työstäni. Mun ongelma on vaan se, etten tajuu yhtään mistään mitään. Tuntuu et elämän varrelta tai koulusta ei oo jäänyt päähän mitään. Kun pitäis osata tehdä tai sanoa jotain alan vaan kikattaa hermostuneesti ja räplätä hiuksia ja kiemurrella. Miehet sanoo et oon kivan tyttömäinen ja tekee sit mun puolesta tai kertoo mitä pitäis tehdä. Mulla ei oikeesti ole käsitystä oikein mistään enkä ymmärrä monia sanoja niinkuin itsenäisyys, eläketurva, uhanalainen tms. Tai kun joku sanoi et kansanedustajien työ on säätää lakeja en tiennyt enkä kässännyt sitä. Sit vaan istun hiljaa ja räplään hiuksiani.
Onko ketään muuta tällästä?
Kommentit (44)
Minä. Korkeasti koulutettu humanistimaisteri. Nykyään keski-ikäinen. Minä en ymmärrä enää vaikeita sanoja. Käsitteitä. Enkä jaksa olla kiinnostunut oikein mistään. Epäilen, että minulla on dementian oireita jo nyt. Lisäksi olen alkanut änkyttää. Sekä toistan sanomaani. Yleisin vastaukseni kaikkeen on "en tiijä".
Sinä sentään olet töissä. Minä en vuosikausiin. Koska oman alani paikkoja ei ole. Tiedostan, että kotonaoleminen (yksinäisyys) heikentää aivotoimintaa: puheen tuottamista ja ymmärtämistä. Etenkin vähävaraisuus (=miten saan rahat riittämään) vie ajatusenergiaa. Luen paljon, mutta jään lukemaan samaa kohtaa pitkään. Niin se dementia...
Vaikutat mun eräältä ystävältä, yo-koulutus, hieno (harjoittelu)työpaikka, mutta oikeasti tyhmä kuin saapas (ei osaa kuunnella muita, perustelee tieteellisiä asioita epätieteellisesti "kun musta tuntuu siltä", ei ole kiinnostunut yhteiskunnasta, juoruileva). Yliopistolla ja älyllä harvemmin on tekemistä keskenään, riittää kun on ahkera ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan (ja toki tuntee oikeat ihmiset).
Vierailija kirjoitti:
Oon siis N29, mulla on yo ja amk koulutus. Oon töissä julkisella asiantuntijatehtävissä ja tykkään kait periaatteesa työstäni. Mun ongelma on vaan se, etten tajuu yhtään mistään mitään. Tuntuu et elämän varrelta tai koulusta ei oo jäänyt päähän mitään. Kun pitäis osata tehdä tai sanoa jotain alan vaan kikattaa hermostuneesti ja räplätä hiuksia ja kiemurrella. Miehet sanoo et oon kivan tyttömäinen ja tekee sit mun puolesta tai kertoo mitä pitäis tehdä. Mulla ei oikeesti ole käsitystä oikein mistään enkä ymmärrä monia sanoja niinkuin itsenäisyys, eläketurva, uhanalainen tms. Tai kun joku sanoi et kansanedustajien työ on säätää lakeja en tiennyt enkä kässännyt sitä. Sit vaan istun hiljaa ja räplään hiuksiani.
Kauppatieteiden maisteri täällä, myös asiantuntijatehtävissä. En tajuu mistään mitään, mut ei se tunnu haittaavan. Pääasia on, että raha liikkuu ja kuplauunot maksaa.
No ei ihan tuossa mittakaavassa.
Mutta yleensä ottaen työelämässä tuntuu, että suurin osa on aikalailla ulapalla siitä, missä, miksi ja mitä varten he työskentelevät. Toiset on kyllä parempia huijaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Korkeasti koulutettu humanistimaisteri. Nykyään keski-ikäinen. Minä en ymmärrä enää vaikeita sanoja. Käsitteitä. Enkä jaksa olla kiinnostunut oikein mistään. Epäilen, että minulla on dementian oireita jo nyt. Lisäksi olen alkanut änkyttää. Sekä toistan sanomaani. Yleisin vastaukseni kaikkeen on "en tiijä".
Sinä sentään olet töissä. Minä en vuosikausiin. Koska oman alani paikkoja ei ole. Tiedostan, että kotonaoleminen (yksinäisyys) heikentää aivotoimintaa: puheen tuottamista ja ymmärtämistä. Etenkin vähävaraisuus (=miten saan rahat riittämään) vie ajatusenergiaa. Luen paljon, mutta jään lukemaan samaa kohtaa pitkään. Niin se dementia...
Mulla on samaa, ja olen vasta alle neljäkymmentä. Pidin itseäni joskus suhteellisen älykkäänä ja hyvämuistisena, koulunkäynti ja opinnot olivat helppoja, mutta nykyään.. en tajua enää mistään mitään. En pysty lukemaan edes dekkareita, kun en vaan tajua. Ennen mulla oli mielipiteitä, nykyään en viitsi enää suutani avata, kun tavallisetkin sanat unohtuu.
Tätäkö se köyhyys ja vaikea-asteinen masennus teettää? Oon varjo entisestäni.
Vierailija kirjoitti:
Blondi, isot tissit ja kevyt mieli?
Kiitti vastauksista 2 & 3!!! Mä olen alkanut miettiä oisko mulla autismi tai joku? Siis koulut meni hyvin ja muistan paljon oppimaani, mut millään ei ole mitään tekemistä mun työn kanssa. (Vaikka oonkin omalla alallani.) tai ei tunnu olevan.
Oon aina ollut parempi matikassa ja osaan kaikki laskut ym muttei niitä tarvita töissä kun pitäisi osata kaikkea muuta. Ap
N29, maisteri. Oma ala on hyvin hallussa, mut muuten mulla on heikko yleissivistys enkä kykene esim. loogiseen ajatteluun juuri lainkaan. Osasyynä varmaankin nuorempana n. 15v kestäneet mt-ongelmat, jotka vaikuttivat ehkä ihan pysyvästikin esim. muistiin ja sitten siihen, että ainakin lukiossa ja yliopistossa energia meni oman pään kanssa selviytymiseen sen sijaan että olisin panostanut opintoihin. Toinen syy on varmasti siinä, että en yksinkertaisesti vain ole niin välkky kuin mitä tutkintoni voi antaa ymmärtää. Sitkeydellä se tutkinto on tehty, ei älyllä.
Ihan uteliaisuudesta, kun kiinnostaa kovasti. Miten voi olla kässäämättä käsitteitä itsenäisyys, uhanalainen, eläketurva? Etkö tiedä mitä ne tarkoittavat vai että miten ovat syntynwet tai toimivat? Mitä olit ajatellut, että kansanedustajat tekevät? Oletko äänestänyt vasleissa, millä perusteella olet valinnut ehdokkaan?
Mitä opiskelit amk:ssa ja mitä työtä teet? Mitä harrastuksia sinulla on? Voisiko tuo johtua asenteesta, että odotat ohjausta ulkopuolelta eli miehiltä etkä edes yritä ajatella itse? Onko sinut opeyettu toimimaan niin? Millainen koulutus ja roolijako äidilläsi ja isälläsi oli, tasa-arvoinen vai sovinistinen? Luettiinko lapsuudenkotonasi kirjoja säännöllisesti?
Työelämässä ongelma opiskeluihin verrattuna on myös se, että töissä asiat saattavat tulla nopeallakin aikataululla eteen, yhtäkkiä pitäisi omaksua uutta ja soveltaa sitä käytäntöön. Asiat kulkevat myös limittäin ja lomittain eikä siten, että nyt syvennytään talousmatikkaan iltapäiväksi. Mä en oikeastaan tajunnut tätä opiskellessa, että työelämä on tällaista multitaskausta.
Alan epäillä olevani aivoiltani poikkeava tai sitten olen vääränlaisessa työssä.
Hei,
Jos tuntuu siltä, että ennen on ehkä ymmärtänyt/muistanut/pystynyt henkisesti parempiin suorituksiin ja nykyään näissä on haasteita, kannattaa hakeutua lääkärin tutkimuksiin. Ei ole normaalia nuorella ihmisellä tuollainen.
Muistin huononemista, vaikeutta ymmärtää asioita, hitautta ja henkistä kapasiteettia voi laskea mm. masennus, burn out, unettomuus (myös uniapnea), työikäisen muistisairaudet tai esimerkiksi päähän kohdistunut isku ja siitä aiheutunut aivovamma! Älkää jääkö ihmettelemään oireita yksin kotiin vaan hakekaa syy oireisiin!
Lasket leikkiä...
Jos et ymmärrä, mitä itsenäisyys tarkoittaa. Et voi olla AMK:n käynyt. Provo.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vastauksista 2 & 3!!! Mä olen alkanut miettiä oisko mulla autismi tai joku? Siis koulut meni hyvin ja muistan paljon oppimaani, mut millään ei ole mitään tekemistä mun työn kanssa. (Vaikka oonkin omalla alallani.) tai ei tunnu olevan.
Oon aina ollut parempi matikassa ja osaan kaikki laskut ym muttei niitä tarvita töissä kun pitäisi osata kaikkea muuta. Ap
Mitä autismin oireita sinulla on? Et ole missään viesteissäsi vielä ottanut sellaisia puheeksi.
Vai oliko niin, että myös "autismi" kuuluu niihin sanoihin, joita et ymmärrä?
Huoh!!! Näitä on niin vaikea selvittää. Osaan tietenkin sanoa, että Suomi on ollut itsenäinen 100v. Tai että naisten pitäisi olla itsenäisiä. Mutta jos joku kysyy mitä se itsenäisyys on, en osaa sanoa. Joo, niin et muut ei määrää tai päätä sun tekemisistä. Mutta vaikka sanotaan et joku ihminen on itsenäinen, ei se silti voi tehdä ihan mitä vaan. Tai ehkä voi, mut sitten toiset suuttuu tai voi joutuu vankilaan. Ja kun puhutaan eläketurvasta, niin ymmärrän kyllä mikä eläke on. Maksan eläkemaksuja ja mun isä on jo eläkkeellä. Mut kun kysytään eläketurvasta, niin olen ihan öööö??!!!
Ja näitä on siis monia.
Ja mä luulin et kansanedustajat edustaa kansalaisia eduskunnassa. Käy kokouksissa, neuvottelee ja päättää meidän yhteisistä asioista. Mut kun joku sanoi et ehei, niiden ainoa työ on tehdä lakeja, olin ihan et mitä!!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huoh!!! Näitä on niin vaikea selvittää. Osaan tietenkin sanoa, että Suomi on ollut itsenäinen 100v. Tai että naisten pitäisi olla itsenäisiä. Mutta jos joku kysyy mitä se itsenäisyys on, en osaa sanoa. Joo, niin et muut ei määrää tai päätä sun tekemisistä. Mutta vaikka sanotaan et joku ihminen on itsenäinen, ei se silti voi tehdä ihan mitä vaan. Tai ehkä voi, mut sitten toiset suuttuu tai voi joutuu vankilaan. Ja kun puhutaan eläketurvasta, niin ymmärrän kyllä mikä eläke on. Maksan eläkemaksuja ja mun isä on jo eläkkeellä. Mut kun kysytään eläketurvasta, niin olen ihan öööö??!!!
Ja näitä on siis monia.Ja mä luulin et kansanedustajat edustaa kansalaisia eduskunnassa. Käy kokouksissa, neuvottelee ja päättää meidän yhteisistä asioista. Mut kun joku sanoi et ehei, niiden ainoa työ on tehdä lakeja, olin ihan et mitä!!!
Ap
Sun käsitys kansanedustajan työstä oli oikeampi. Itse asiassa naulan kantaan. Juuri sellaista se on. Lakeja tuosta kokoustamisesta ja yleisestä notkumisesta ja säätämisestä syntyy aika harvakseltaan. Eivätkä kansanedustajat niitä itse valmistele tietenkään vaan ministeriöissä virkamiehet. Kansanedustajat ainoastaan keskustelevat ja neivottelevat niistä ja lopulta muodollisesti päättävät.
Siihen voi lisätä vielä, että juoksevat vapaa-ajallaan kaikenmaailman yhdistysten tilaisuuksissa pitämässä puheita ja ottavat vastaan vierasryhmiä, joille pitävät puheita.
T. Ex kansanedustajan avustaja
Mulla sama. Olen 37, Yo ja AMK. Koulussa olin välkky, vielä ennen lapsia olin hoksaavainen, älykäs ja asiat jäi mieleen. Luin paljon, kirjoitin ja suunnittelin. 10 vuotta valvomista lasten kanssa ja aivot on aivan tohjona. Mitään en tajua, jaksa enkä muista. Samat asiat saa kysyä 10 kertaa. Usein en muista mitä tapahtui edellisenä päivänä, saati edellisellä viikolla. Jotenkuten vielä pärjään työssäni mutta en tiedä miten kauan. Ihmettelen minua paljon nuorempia ihmisiä jotka pärjää politiikassa tai muissa vaativissa hommissa. Ensin olin liian nuori ja nyt olen liian tyhmä. :(
Olen vassu hieman vihreekin, enkä ole koskaan ymmärtänyt mistään mitään, silti puhun usein kaikki tutut litaniat mitä olen vaalikampanjoissa kuullut. Oikeasti, en edes tiedä miksi vaaleja pidetään, ai niin, edellisessä hallituksessa meidän porukka puhui koko ajan ja saatiin pari päätöstäkin, mutta me peruimme ne varmuuden vuoks, koska emme tienneet mitä sit ois tapahtunut.
Nyt kampanjoimme seuraaviin vaaleihin ja isommille pojille tulee kokoajan mukavasti meriittejä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701162200054171_uu.shtml
No et ole, muut on poikkeuksia! On paljon parempaa olla rehellisesti tietämätön ja - jopa ymmärtämätön - kuin olla tietävinään olemattomin perustein.
Täällä myös yksi huuhendaali, opiskelut meni loistavasti, mutta käytäntöön en osaa kunnolla soveltaa.
Tietoa on muttei taitoa. Näköjään pärjää näinkin.
Emmäkään tiennyt tota lakijuttua :0