Ahdistaako teitä muotoilla sähköpostiviestiä tms. vähän etäisemmälle ihmiselle?
Minua ahdistaa. Esim. jos minun on lähetettävä sähköpostiviesti puolitutulle ihmiselle tai etäisehkölle sukulaiselle tms., niin se voi ahdistaa minua niin paljon, että viivyttelen viestin kirjoittamisen aloittamisessa, mutta viivyttely vaan pahentaa ahdistusta tietenkin.
Minua ahdistaa, että mitä jos käytän jotain sanaa tai muotoilua, jonka toinen voi tulkita väärin ja josta voi esim. loukkaantua tai pitää kummallisena. Pahinta on, jos joudun kieltäytymään jostain. Meinaan tulla hulluksi, kun yritän muotoilla viestiä. Kun olen lopulta saanut viestin lähetettyä, alan analysoida kaikkia "virheitä" ja tyhmyyksiä, joita siihen laitoin. Tunnen häpeää ja koen olevani maailman huonoin ihminen ja koen että minun on välteltävä tästä lähtien kuolemaan asti tuota toista ihmistä. Ei tämä ole tervettä.
Olen joskus onnistunut tilapäisesti olemaan suit sait -tyylinen viestiä kirjoittaessani. Eli olen ottanut saman tien itseäni ns. niskasta kiinni ja kirjoittanut napakan, suht lakonisen ja asiapitoisen viestin, ja pam, lähettänyt sen mitään ajattelematta. Kummallista kyllä, tunnen vähemmän häpeää tuolloin!
Ongelma vain on, etten pysty muuttamaan persoonaani suit sait -tyyliseksi pitkällä aikavälillä, vaan se edellyttää mentaalisia akrobatioita, itseni ylittämistä. Suorasukaisuus, häpeilemättömyys ja lakonisuus eivät vain ole luontaisia ominaisuuksia minulle, eikä kukaan voi jatkuvasti ylittää itseään ja vääntää luontaista persoonaansa toiseen muotoon.
Onko kellään toisella tätä ongelmaa? Ja onko neuvoja, miten parantua tästä? Tämä haittaa elämää.
Kommentit (6)
No tää on helppo ratkaista. Vetäse kännit ennen, kuin alat kirjottaan. Lähettämisen jälkeen poistat sen lähetetyt-kansiosta ja sitten juot lisää kunnes sammut.
Ei ahdista. Olen hyvä kirjoittamaan.
Vaikeampaa on soittaminen, eikä sekään kovin vaikeaa. Sitten on vaikeaa jos pyydän jotain tai kyselen työpaikasta, sitä joutuu miettimään ja muotoilemaan että mitä puhuu. Mutta sp-viestiin tulee suht hyvät tervehdykset ja sananmuodot ihan pakottomasti.
Jos yhtään lohduttaa, niin tuskin muut ihmiset jaksaa tehdä tekstianalyysejä sinun tai kenenkään muunkaan viesteistä. Kerran luetaan ja asia siinä. Vähän sama kun ihmiset muistelee jotain mokiaan ja häpeää niitä, todennäköisesti ei kukaan muu jää ajattelemaan :)
Miksi jollekin etäiselle ihmiselle edes pitää lähettää sähköpostia? Jos oikeesti jotain tärkeetä asiaa joka hoidettava, niin äkkiäkös sitä soittaa.
Kyllä, mutta ei ihan noin paljon. Välillä muotoilen puoli tuntia ihan lyhyttä viestiä. Siihen tottuu kun tarpeeksi kirjoittelee. Mun täytyy vielä usein viestitellä asiakkaille, joille ei voi kirjoittaa mitä vain. Tsemppiä!