Kysymys perimisestä, avopuoliso vs. lapsi, ei testamenttia...
Minä, avopuolisoni ja yhteinen lapsi asumme minun omistamassa asunnossa, joka kuitenkin vielä pääosin pankin eli asuntolainaa on. Henkivakuutuksessa puoliso on edunsaaja, mitoitettu vastaamaan jäljellä olevaa asuntolainasummaa. Meillä ei kuitenkaan ole keskinäistä testamenttia. Minulla ei siis ole juurikaan omaisuutta, kuin tämä toistaiseksi pääosin velkainen asunto. Kuinka kannattaisi toimia, jotta kuolematapauksessa mieheni ja lapseni saisivat jäädä tähän asumaan ja mieheni voisi maksaa lainaa pois henkivakuutusrahoillani?
Kommentit (43)
Monelle termit hallintaoikeus - ja omistusoikeustestamentti ja lakiosuus ovat vieraita.
Lakiosuutta pitää vaatia. Jos sitä ei vaadi tietyn ajan kuluessa, se raukeaa toisin kuin normaali perintöosuus.
Keskinäisiin testamentteihin lisätään usein lause: toivomme, että lapset eivät vaadi lakiosuuttaan.
Ja lakiosuushan on puolet siitä perinnöstä, jonka lapset saisivat ilman testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Avioliittoa olisin minäkin ehdottanut, mutta jos tarkoituksesi olisi että mies perii esim 50% asunnosta, ei ole muita vaihtoehtoja kuin testamentti. Aviopuolisohan ei varsinaisesti peri mitään. Toki avioliitossa leskwllä on ikuinen asumisoikeus asunnossa. Hänellä on myös oikeus tasinkoon, eli hän voi saada osan asunnon omistusoikeudesta, mutta se lasketaan eri tavalla kuin perintö.
Tasinko lasketaan niin, että molempien aviopuolisoiden omaisuudet lasketaan samaan tapaan kuin kuolinpesän arvo = kaikki omistukset ja omaisuus - velat.
Jos eloon jääneen omaisuus on pienempi kuin kuolleen, eloon jääneelle syntyy oikeus tasinkoon, joka on puolet siitä, mikä on puolisoiden omaisuuksien erotus. Eli lopputuloksena molemmille jää yhtä paljon omaisuutta.
Rintaperillinen perii loput, ellei testamenttia ole.
Miksi tätäkin joku alapeukuttaa?
Huomatkaa myös, että perintö ja lahjaverot pitää ottaa kuviossa huomioon. Joka kerta kun raha tai omaisuus siirtyy henkilöltä toiselle, menee veroa.