Minä olen niin kyllästynyt olemaan aina maksaja
Mutta olen niin hiiri, etten kehtaa vaatia muita maksamaan! Ärsyttää oma ja muiden käytös tässä asiassa.
Olipa kyse sitten ihan vaan kavereista tai parisuhteesta, niin aina minä löydän itseni sieltä maksajan paikalta. En tykkää itse jäädä velkaa ja ihmisille harvoin käy se, että maksetaan erikseen kaikki omamme. No tästä tietysti seuraa se, että minä maksan aina niidenkin ostokset, joille ei ole mikään ongelma jäädä velkaa muille. Esimerkkinä vaikka baarissa porukan juomien ostaminen tai ruoan tilaaminen kotiin kaveriporukan tai kumppanin kanssa. Usein he kyllä lupaavat maksavansa takaisin, mutta ikinä eivät maksa ja minä en KEHTAA montaa kertaa kysellä heitä maksamaan velkojaan takaisin. Miestenkin kohdalla tilanne lipsahtaa aina äkkiä siihen, että minä joudun käymään kaupassa ja toki maksamaan.
Niin miesystävät kuin kaveritkin aina sanovat maksavansa takaisin ruoista tai muista viihdykkeistä, joita olen maksanut heille. Ja jos he joskus sattuvatkin ostamaan itse joskus jotakin minulle, niin muistavat kyllä sanoa kyseessä olevan LAINA, vaikka minä olen tavallaan pakotettuna joutunut tarjoamaan heille monta kertaa aiemmin.
Olen nyt sinkkuna ja mietin jo miten saisin seuraavaan parisuhteeseeni edes jonkinlaisen rahallisen tasa-arvon, etten se olisi aina minä, joka maksan ihan leijonanosan kaikesta. Mutta millä minä tämän varmistan? Johan minua katsotaan kuin sekopäätä jos alan omin nokkineni yhteisiä ruokaostoksia erottelemaan kapulalla sun-mun-tyyliin.
Kohtalotovereita? Ovatko kaikki ihmiset oikeasti näin törkeitä, että täytyy vaan oppia vaatimaan kunnolla niitä velkoja takaisin vai onko otsassani jokin mystinen "minua saa käyttää rahallisesti hyväkseen"-leima?
Kommentit (47)
Terveessä parisuhteessa kulut jaetaan ilman sen kummempia temppuiluja. "Minä kävin kaupassa viimeksi, sinun vuorosi on nyt", jos ei itse ymmärrä osallistua. Fiksu ihminen ymmärtää tuon sanomattakin eikä maksata toisella kaikkea. Eri asia sitten jos toinen haluaa tarjota (esimerkiksi; "Mennään ulos syömään, minä maksan")
Kavereille sama juttu. "Minä maksoin viimeksi juomat, nyt on jonkun muun vuoro" Ruokaravintolassa tarjoilijat yleensä kysyvätkin että samasta vai erikseen. Siihen vain vastaukseksi erikseen. Tarjoilijan vaivaamiseen on turha vedota, sillä hän tekee työtään eikä laskun eritteleminen edes ole hankalaa.
Kukaan oikea ystävä tai aidosti parisuhteessa mukana oleva ei velvoita toista maksamaan kaikkea. Lompakkoloiset ovat juttu erikseen, mutta heidän seuraansa ei kannata kaipailla ellei itse halua olla maksajan roolissa.
Kuulostaa oudolta, että lähipiirissäsi on noin paljon hyväksikäyttäjiä. Usein jonkun kaverin kanssa esim. baarissa maksetaan samasta, mutta jos minä olen maksanut ensimmäiset juomat, on itsestäänselvää, että kaveri maksaa toiset.
Yksi kaveri kysyi useamman epäonnistuneen parisuhteen ja eron jälkeen, lukeeko hänen otsassaan "pummimagneetti". Olin rehellinen ja totesin, että valitettavasti käytöksensä vetää juuri niitä puoleensa, mitä viihtelläkin yhdessä nähtiin. Minut jätettiin rauhaan noiden osilta. Kunnolliset miehet taas tykkäsivät. Itsetunto ja ryhtikysymyksiä. Ne jotenkin vaistoavat, kuka on se potentiaalinen hyväksikäytettävä ymmärtäjiä.
Sinua käytetään hyväksi. Ei ole normaalia, että kavereilta lainataan tai pummitaan tuolla tavalla. Korjaa omaa käytöstäsi jatkossa ja unohda menneet, myös velat.
Ravintolalasku on helpoin. Tilaa vain itsellesi. Älä jaa mitään pulloja tai isompia annoksia vaan tilaa omasi. Maksa aina vain oma osasi. Kun kuka tahansa pyytää sinua maksamaan puolestaan, älä suostu. Vaikka kaverilla ei olisi rahaa, niin lainatkoon joltain muulta tai selvittäköön tarjoilijan kanssa. Pyydä oma lasku ja vältä jakamasta laskua kavereiden kanssa. Jos on pakko jakaa, maksa tarjoilijalle oma osasi pyöreästi ja jätä loput muuden puitavaksi.
Aluksi voit tarvita selitystä. "On vähän tiukkaa." Pidä varmuudeksi käyttötili lähes tyhjänä ja käteistä mukana vain itseäsi varten. Jos tämä ei toimi niin vaihda seuraa.
Baarissa hae omat juomasi ja juo muutenkin vähemmän, jotta pysyt tolkuissasi. Älä kaada toisten pullosta, niin ei tule sinun vuoroa tarjota. Ota vain sopivasti käteistä mukaaan ja lähde kotiin kun se loppuu.
Treffit on eri tilanne. Tarjoa aluksi, jos et muuta osaa. Kun seurustelu etenee, kerro ongelmasta kaverien kanssa ja pyydä daamia jakamaan laskut reilulla tavalla. Sitten näet, onko hän reilu vai ei. Jos haluat tarjota esim. merkkipäivänä tai kutsuttuasi toisen, kerro se etukäteen eikä vasta laskun aikaan. Ota tuloerot huomioon arvioidessasi, mikä on reilua.
minkälaisia sun mieskaveris oikein on ja on olleet? hyväksikäyttäjiä ilmeisesti, kyllä normaali ihminen maksaa puolet ostoksista tai maksaa seuraavalla kertaa, vaikuttaa myöskin, että olet liian hyväluontoinen, niin kaverisikin käyttävät sinua hyväkseen, koveta ittes ja lopeta siipeilijöiden kanssa kaveeraaminen
Hei,
Täällä kohtalotoveri, joka ajautuu aina maksajaksi: tarjoan kavereideille taksit, ruuat, kahvit ym. Parisuhteessa maksan ravintolareissut, matkat ja remontit. Olen jopa ostanut puolisoni vanhemmille asunnon. Olen hyvätuloinen, ja ehkä sen takia koen velvollisuutenani olla maksaja. Mutta useimmiten joudun myös yhtä hyvätuloisten kaverien porukassa maksajan rooliin. Ehkä olen liian kiltti tai yritän miellyttää, en tiedä.
Opettelet sanomaan: "Maksa sinä nyt, koska minä maksoin viime kerralla".