Minä olen niin kyllästynyt olemaan aina maksaja
Mutta olen niin hiiri, etten kehtaa vaatia muita maksamaan! Ärsyttää oma ja muiden käytös tässä asiassa.
Olipa kyse sitten ihan vaan kavereista tai parisuhteesta, niin aina minä löydän itseni sieltä maksajan paikalta. En tykkää itse jäädä velkaa ja ihmisille harvoin käy se, että maksetaan erikseen kaikki omamme. No tästä tietysti seuraa se, että minä maksan aina niidenkin ostokset, joille ei ole mikään ongelma jäädä velkaa muille. Esimerkkinä vaikka baarissa porukan juomien ostaminen tai ruoan tilaaminen kotiin kaveriporukan tai kumppanin kanssa. Usein he kyllä lupaavat maksavansa takaisin, mutta ikinä eivät maksa ja minä en KEHTAA montaa kertaa kysellä heitä maksamaan velkojaan takaisin. Miestenkin kohdalla tilanne lipsahtaa aina äkkiä siihen, että minä joudun käymään kaupassa ja toki maksamaan.
Niin miesystävät kuin kaveritkin aina sanovat maksavansa takaisin ruoista tai muista viihdykkeistä, joita olen maksanut heille. Ja jos he joskus sattuvatkin ostamaan itse joskus jotakin minulle, niin muistavat kyllä sanoa kyseessä olevan LAINA, vaikka minä olen tavallaan pakotettuna joutunut tarjoamaan heille monta kertaa aiemmin.
Olen nyt sinkkuna ja mietin jo miten saisin seuraavaan parisuhteeseeni edes jonkinlaisen rahallisen tasa-arvon, etten se olisi aina minä, joka maksan ihan leijonanosan kaikesta. Mutta millä minä tämän varmistan? Johan minua katsotaan kuin sekopäätä jos alan omin nokkineni yhteisiä ruokaostoksia erottelemaan kapulalla sun-mun-tyyliin.
Kohtalotovereita? Ovatko kaikki ihmiset oikeasti näin törkeitä, että täytyy vaan oppia vaatimaan kunnolla niitä velkoja takaisin vai onko otsassani jokin mystinen "minua saa käyttää rahallisesti hyväkseen"-leima?
Kommentit (47)
Tuossahan sen näkee kätevästi sitten samalla, ketkä olivat niitä oikeita ystäviä, ja ketkä vain pummeja.
Minulla on yksi kaveri, joka on vuosia valittanut, miten ihmiset ja kaverit käyttävät häntä vain hyväksi. Koska tunnen hänet hyvin niin, olen sanonut suoraan mielipiteeni. Huono itsetunto ja halu miellyttää yhdistettynä on huono yhtälö hakea hyväksyntää. Eivät ihmiset sitä arvosta. Näkevät vain luuserin, mitä kupata eri tilanteissa. Onneksi on saanut nyt vähän ryhdistäydyttyä ja osaa jo sanoa ei, kun olen tiukasti antanut ohjeita.
lompakko_levällään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa piireissä oikein hengailet? Kuulostaa todella omituiselta :D
No sitä minäkin ihmettelen. Ihan tavallisia opiskelijoita pääasiassa ollaan, toiset ystävät ja miesystävät ovat toki olleet työssäkäyviäkin. Siksi tällaisen avauksen teinkin, kun tahtoisin tietää, onko tuollainen käytös yleistä, että täytyy vaan oppia vaatimaan tiukkaan sävyyn velkoja takaisin vai onko koko asetelma jo kummallinen alun perin?
ap
Ei velkoja takaisin vaan katsot ettei sitä velkaa synny.
Sinusta itsestä se on kiinni.
Älä käy kavereiden kanssa kaupassa.
Miehen jos löydät niin sama juttu.
Huh, muistui yksi mies, joka olisi ollut aina käsi lompakolla milloin mistäkin syystä. Totesin heti alkuun, että jos joku maksaa, se on mies. Ei nainen. Olisi saanut lompakkoloisijan rahaa imemään muuten heti. Sen sortin loinen, että piti olla harvinaisen tiukkana. Voin hyvin kuvitella, että heikompi rakastunut olisi katsonut ties mitkä rahasummat sormien läpi.
Ala käyttämään käteistä baarissa tai ravintolassa muutamina kertoina. Katso paikan ruokalista etukäteen ja mieti mitä tilaat, eli paljonko maksaa. Varaa käteisellä tasaraha omasta osuudestasi ja lyö laskun yhteydessä pöytään että tässäpä on oma osuutesi. Vaikka siis olisivatkin samalla laskulla. Muut sitten miettivät miten maksavat loput.
Kyllä ravintolat ottavat vastaan sekä käteistä että korttimaksuja.
Toinen on että ilmoitat heti kaikille siinä vaiheessa vaikka kun teette tilausta, kysyen että kuka maksaa, niin ko.henkilö voi antaa tilinumeronsa sinulle niin maksat sitten hänelle osuutesi. Siinä jokainen sitten tietää miettiä tilaamisvaiheessa mihin itse kullakin on varaa sillä hetkellä. Jos kukaan ei ilmoittaudu niin laitat sitten käteisellä/kortilla oman summasi laskuun.
Tilaa baaritiskillä vain oma juomasi. Mene tilaamaan ilmoittamatta muille samalla kun "käyt vessassa".
Sitten vaan porukkaan takaisin että hei, tää on hyvä drinkki..!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi kaveri, joka on vuosia valittanut, miten ihmiset ja kaverit käyttävät häntä vain hyväksi. Koska tunnen hänet hyvin niin, olen sanonut suoraan mielipiteeni. Huono itsetunto ja halu miellyttää yhdistettynä on huono yhtälö hakea hyväksyntää. Eivät ihmiset sitä arvosta. Näkevät vain luuserin, mitä kupata eri tilanteissa. Onneksi on saanut nyt vähän ryhdistäydyttyä ja osaa jo sanoa ei, kun olen tiukasti antanut ohjeita.
Niin, tämä se on ehkä sitten ollut minunkin kohdallani syynä. Lapsena jo minulle opetettiin, että rahasta puhuminen ja velkojen takaisin pyytäminen on häpeällistä, eikä koskaan pidä jäädä velkaa kenellekään. Minä siis en mitenkään tarjoudu maksamaan muiden ostoksia, olen vaan valmistautunut maksamaan omani, jolloin muut ehdottavat:"Jossu, sähän voit maksaa minunkin/meidänkin osuuden, minä/me maksetaan sitten takaisin myöhemmin. Helpompaa kato niin, ei tarvitse viedä myyjän aikaa enempää jakamalla lasku/jokaisen käydä laskemaan rahojaan tässä." Tai tosiaan lupaavat siirtää rahaa tilille, niin ikinä eivät siirrä, vaikka annan tilinumeronkin, niin aina lykkäävät ja lykkäävät.
Kai sitten en ole itse tahtonut tehdä siitä maksutilanteesta nolompaa alkamalla sanomaan vastaan, vaan olen vaan suostunut. Tähän on tultava muutos. Välillä kun olen kehdannut sanoa vastaan, niin sitten joku muu ottaa laskun maksaakseen, mutta muistuttaa monta kertaa kyseessä olevan laina ja vaatii maksua takaisin, vaikka olisin hänellekin maksellut vaikka mitä aiemmin. Ihan Suomessa asumme, kun joku sitä kysyi.
Pakko vaan alkaa tosiaan miettimään, että ne ystävät tai uudet miesystävät, jotka laskun puolittamisesta hermostuvat, eivät välitä minusta oikeasti, vaan pitävät pelkkänä rahapussina.
ap
Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka osaavat hyödyntää toisten rahat.
Seuraavan kerran kun menet kavereiden kanssa syömään, niin käy maksamassa kassalla on osuutesi aiemmin. Ja kun lasku tulee pöytään, voila!
Ap, sun pitää opetella sitten keskustelemaan rahasta ja kustannuksista ihan ääneen. On muuten ihan pakollista, mikäli saman katon alla asuu. Mistä maksetaan vakuutus, miten mahdolliset lainat, onko luottotiedot kunnossa toisella, miten ruokalasku ja asumiskulut jaetaan, palkat, verot jne. Siinä sulle uusi haaste!
Tai baaritiskillä jos olette porukassa tilaamassa niin annat muiden tilata ja maksaa ensin, kun sä "mietit vielä". Sitten tilaat oman juomasi sen jälkeen kun he ovat tilanneet ja maksaneet. Tai sitten jäät istumaan pöytään ja sanot että jäät pitämään paikkaa kun muut menee hakemaan juomaa.
Varsinkin parisuhteen osalta, se henkilö on väärä sulle pidemmän päälle jos ette voi puhua rahan käytöstä ja tai käyttö ei jakaudu tasaisesti vaikka sitä arvostat. Kyllä on olemassa samanhenkisiä ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen asia oikeasti. Älä maksa. Älä vain maksa. Älä mene joka kerta kauppaan uudessa suhteessa. Menkää yhdessä, pyydä toista tuomaan tullessaan ruokajuttuja. Kassalla voit todeta, että hei mä maksoin viimeksi, maksa sinä nyt. Ihan uudessa suhteessa voi kyllä myös pyytää toista maksamaan puolet. Baarissa tai ravintolassa et tarjoudu maksamaan. Sanot, että kukaan ei ole maksanut sinulle ikinä velkojaan takaisin, joten et enää ikinä maksa.
Juuri näin. Aika itse tehdyltä kuulostaa ap:n ongelma. En usko että hän tulee hyväksymään mitään parannusehdotuksia. Kun ei vaan käy. Ei sitten millään.
No alan olla niin kyllästynyt tähän maksumiehen rooliin, että pakko alkaa noudattamaan näitä teidän antamianne ohjeita. Ei yksinkertaisesti rahat kohta edes riitä tällaiseen.
Jotenkin olen vaan ajatellut, että normaali ihminen tahtoisi itse maksaa omat ostoksensa ja parisuhteessakin pyrkisi rahalliseen tasa-arvoon etenkin kun molempien tulotaso on sama. Olen myös kuvitellut, että normaali ihminen muistaisi mahdolliset velkansa ja myös maksaisi ne, mutta ei näköjään.
Eli teistäkin se on enemmän normi, että parisuhteessa täytyy joutua temppuilemaan, jotta kumppanin saa maksamaan puolet ostoksista ja kavereilta täytyy monta kertaa tiukkaan sävyyn vaatia velkoja takaisin, sekä ikävästi joutua sanomaan "on teidän vuoro maksaa, kun minä olen maksanut niin monta kertaa aiemmin"?
ap
Ei. Ei mitään ihmeempiä temppuiluja, vaan suora ja rehti kysymys: "maksatko sinä nyt, mä maksoin viimeksi?" Mikä siinä on sinusta tiukkaa, ikävää tai temppuilua? Ongelma on sun päässä. Ihan vain siellä. Ihan samalla tavalla ne voisivat ajatella sua kohtaan, mutta eivät ajattele, kun ovat niin tottuneita siihen, että sinä maksat kiltisti. Lopeta se. Heti. Elä maksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Huh, muistui yksi mies, joka olisi ollut aina käsi lompakolla milloin mistäkin syystä. Totesin heti alkuun, että jos joku maksaa, se on mies. Ei nainen. Olisi saanut lompakkoloisijan rahaa imemään muuten heti. Sen sortin loinen, että piti olla harvinaisen tiukkana. Voin hyvin kuvitella, että heikompi rakastunut olisi katsonut ties mitkä rahasummat sormien läpi.
Nuo loiset onnistuvat löytämään tiensä minun luokseni. Täytyy jatkossa sanoa, etten tahdo mitään tarjoilukulttuuria kumpaankaan suuntaan, koska itselläni on siitä huonoja kokemuksia. Mainittakoon, että olen miestenkin kanssa aina vaatinut saada itse maksaa omani. Siitä se sitten on helposti lipsahtanut miehiltä siihen:"Maksa sä tällä kertaa molemmat, niin mä tarjoan seuraavalla kerralla.", eikä sitä seuraavaa kertaa ikinä tule, jolla mies maksaisi vastavuoroisesti minunkin osuuteni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten maksatte kaikki omanne, aina.
Minusta tämä olisi kaikista helpointa ja mukavinta, mutta ei tämä ikinä muille käy, kun on kuulemma niin hölmöä ja vaikeaa alkaa puolittamaan tai osittamaan laskua ja kaivelemaan jokaisen lompakoitaan.. Sama selitys kavereilta kuin miesystäviltäkin.
ap
En alkaisi miestä elättämään, hankkiudu eroon tuollaisista siipeilijöistä. Ystäväpiiri vaihtoon tai sitten maksat miestesi ja ystäviesi menot jos sinulla on ylimääräistä rahaa ja onhan se nyt typerää niuhottaa tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo loiset onnistuvat löytämään tiensä minun luokseni. Täytyy jatkossa sanoa, etten tahdo mitään tarjoilukulttuuria kumpaankaan suuntaan, koska itselläni on siitä huonoja kokemuksia. Mainittakoon, että olen miestenkin kanssa aina vaatinut saada itse maksaa omani. Siitä se sitten on helposti lipsahtanut miehiltä siihen:"Maksa sä tällä kertaa molemmat, niin mä tarjoan seuraavalla kerralla.", eikä sitä seuraavaa kertaa ikinä tule, jolla mies maksaisi vastavuoroisesti minunkin osuuteni.
ap
Pidän itseäni aika itsevarmana ja terveitsetuntoisena ihmisenä. Mutta jopa minut pääsi yllättämään nuo suorat pyynnöt ihan pokerinaamalla. En ollut tottunut moiseen. Voin kuvitella, että jos itse olet tottunut toisenlaiseen rahasta puhumisen politiikkaan perhepiirissä, on vielä vaikeampaa. Vaati itseltäkin melkoista suuttumista tyrmistyksen jälkeen, että mitä v*ttua? Takaisin ei ole tulemista samalla asenteella.
Tsemppiä! Ei sitä Roomaakaan päivässä rakennettu, mutta nyt loppui muiden sinun lompakolla eläminen. Opettele alkuun vaikka "en maksa kuin omani". Jos joku valittaa, että lainaa ja ei juuri nyt ole rahaa, niin "ei minullakaan".
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos maksat omasi ja mies sanoo että maksa molemmat sano että et periaatteesta maksa miesystäväsi menoja koska sinulla on kokemusta luuserimiehistä jotka eivät maksa velkojaan.
Joskus on joku käsi ojossa kaveri tullut vastaan. Vaikka olisi ollut rahaa maksaa sen velat ja menot, niin miksi? Olen aina levitellyt käsiä, ettei ole omiinkaan menoihin. Mitä minun raha-asiat toisille perheen ulkopuolisislle kuuluvat? Elävät yleensä aina siinä samassa kierteessä, joten toimisi lähinnä mahdollistajana, ei auttajana.
Mies joka vaatii naista maksamaan heti kättelyssä omat juomansa, on niin roskiskamaa. Ei jatkoon. Hyvä kun ongelmapesäke paljastui jo heti alkuun.
Voipi olla, että ap tarvitsee muillakin elämän alueilla sitä omien rajojen vetämistä, jos tämän kanssa on jo nyt niin vaikeaa. Meillä kaveriporukalla pyydetään aina lasku ravintolassa eriteltynä. Se on ihan normaali käytäntö ja helppo homma. Jos joku haluaa tarjota vaikka juoman, toinen ostaa seuraavan jne. Mikäli mies haluaa tarjota, varmistan, haluaako takaisin vai maksanko itse. Yleensä on ihan tarjottu. Mihin on parasta ollut todeta varmuuden vuoksi, että tällä ei sitten petiseuraa tipu.