Lapsen menettänyt ja sijoitus synnyttäneiden osastolle
Sisareni lapsi menehtyi hyvin pian synnytyksen jälkeen. Onko kovinkin normaali käytäntö, että lapsensa juuri menettänyt sijoitetaan synnyttäneiden osastolle? Samassa huoneessa useampi vauva. Sisko on aivan murheen murtama, todella kipeä ja lopen uupunut menetyksensä keskellä. Vieraillessa sanoin asiasta hoitajalle, joka totesi melko ykskantaan että käytäntö on tällainen, tilaa ei ole enempää. Väliverhon voi kuulemma vetää kiinni.
Kaiken lisäksi huonekavereissa on yksi täysi törppö, joka ajatteli siskoni voivan katsoa hetken aikaa hänen lastaan kun käy syömässä ja ulkoilemassa. Nosti metelin, kun siskoni ilmoitti ettei siihen kykene... :( No, ei tässä ole kuin pari päivää kestettävänä ennen kuin voi lähteä kotiin, mutta kuitenkin.
Kommentit (16)
Ikävä kyllä käytäntönä laittaa synnyttäneiden osastolle, koska vaikka lapsi menehtynyt niin osastolla kuitenkin henkilökunta joka osaa hoitaa&tarkkailla vasta synnyttäneitä (jota siis siskosi tietysti myös on). Usein pyritään kuitenkin sijoittamaan huoneeseen jossa saisi olla yksin/vain yksin huonetoveri, tämä kuitenkin nykyään aika harvoin pääsee toteutumaan koska ei yksinkertaisesti ole tiloja mihin laittaa😐
Osaanotot siskolle
Ei helvetti mikä kusipää toi huonekaveri
TAYS? Siellähän ei koskaan haluta laittaa ketään yksin huoneeseen, tehdään säästöä.
Ainakin NKL:lla mut sijoitettiin naistentautien osastolle. Huonekavereina oli 60v ja 85v rouvat.
TAYSilta sama kokemus kun menetin lapseni 5 vuotta sitten. Todella tympeinä totesivat ettei kuulu talon tapoihin, kun omaiseni kysyi sijoittamisesta yksityishuoneeseen. Käytävillä käyskennellessäni hoitaja kysyi hyvin tiukkaan sävyyn, etten kai vaan ole jättänyt lastani yksin huoneeseen kun tuskin minulla on ketään käymässäkään (viikon aikana minulla kävi tasan yksi omainen kerran katsomassa). Oli unohtanut, että lapseni menehtyi. Kun sanoin asiasta, hoitaja mutisi että ai niin ja purjehti pois mitään sanomatta.
Naistenklinikalla äitini laitettiin naistentautien osastolle. Emme edes erikseen pyytäneet, mutta näin oli hyvin ajateltu. Oli samassa huoneessa herttaisen vanhan rouvan kanssa. On todella julmaa laittaa vauvan menettänyt vauvojen kanssa samaan huoneeseen :( :(.
Riippuu varmaan sairaalasta.
Täällä pienemmässä sairaalassa(Oulaskangas) lapsen menettänyt saa aina yksityishuoneen jos mahdollista. Samoin keisarileikatut.
Itsekin ensimmäistä lasta synnyttäessa sain olla yksin kahden hengen huoneessa :)
Olen todella kiitollinen että Oulaskangas saa jatkaa toimintaa entisellään, jos vaikka vielä joskus tulee tarvis synnytyssairaalalle...
On kyllä julmaa.
Ja valitettavasti usein tapahtuu. Yksityishuoneita ei ole, mutta pitäisi kyllä nyt hemmetti soikoon rakentaa edes yksi kylmähuone ja lepohuone synnäreihin, isoihin varsinkin. Lapsensa menettäneitä nyt kuitenkin tulee vastaan aina silloin tällöin, pakkoko heille on väkipakolla aiheuttaa vielä lisä-traumoja.
Ja valitettavan usein synnyttäneitä naisia kohdellaan kuin pohjasakkaa. Ei mitään väliä tunteista, hormonaalisia kun vaan ovat ja niin ärsyttäviä kun pyytävät apua tavallisiin asioihin. Tälläistä asennetta näkyy jatkuvasti synnäreillä. Empatiakyky on monilla hukassa :(
Voi helvetti tuo huonekaveri!! :( Pistää vihaksi.
Mä en jotenkin nyt hoksaa, miksi se sisko ei olisi voinut sitä lasta hetkeä vahtia?
Vierailija kirjoitti:
Mä en jotenkin nyt hoksaa, miksi se sisko ei olisi voinut sitä lasta hetkeä vahtia?
Oot joko asperger, psykopaatti tai ihan vaan tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyky HÖLMÖ!
Tuskin sen olisi tarvinnut lasta pitää edes sylissä, lähinnä vaan katsoa että pysyy vuoteessaan eikä tapahdu suurempia. Ei ne vauvat niin kovin liikkuvaisia ole, nukkuvatkin paljon.
Kätilöopistolla minulle annettiin oma huone päivystysosastolta. Synnytin kohtuun kuolleen vauvan.
Tosin siellä nämä tapaukset ovat yleisiä, joten niihin on varauduttu omalla huoneella. Synnytin maaliskuussa, ja olin sen vuoden tapaus nro 16.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sen olisi tarvinnut lasta pitää edes sylissä, lähinnä vaan katsoa että pysyy vuoteessaan eikä tapahdu suurempia. Ei ne vauvat niin kovin liikkuvaisia ole, nukkuvatkin paljon.
Minä en pystynyt yli puoleen vuoteen edes katsomaan vauvoja saati heti synnytyksen jälkeen.
Oli paljon vaadittu.
Vastaaja #5 (foetus mortus 39+5)
Ainakin täkäläisessä sairaalassa pyritään järjestämään yksityishuone. Mutta toki jos tilaa ei ole niin ei ole, ei kai sille sitten mitään mahda. Ikävä tilanne.