Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi elää masentuneen puolison kanssa, joka kieltäytyy avusta masennukseen?

Vierailija
15.03.2006 |

Sen syy ei ole koskaan masennus itse, vain jokin seikka elämässä jonka pitää muuttua. Tietenkin asioiden pitää joskus oikeasti muuttuakin, kuten vaikka perheen talous, mutta itse masennus kuitenkin löytää aina eri muodon.

En jaksa enää uhkia itsemurhasta, valitusta siitä että en rakasta puolisoani, kun ainoa mitä haluan olisi se että hän olisi onnellinen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

i ajatellut perhettään, että oli järjestänyt edes taloudellisen toimeentulon heille, menemällä mm. naimisiin piitkäaikaisen avopuolisonsa kanssa. Kun sitten ampui itsensä kodin vaatehuoneeseen ja asiat alkoivat avutua, löytyivät lääkepurkit käyttämättöminä kaapeista =(. Voimia teille kaikille tämän asian kanssa kamppaileville!

Vierailija
2/11 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso ei näe / ei myönnä että kaikki ei ole kunnossa.

Tosi turhauttavaa ja nakertaa jo minunkin jaksamista.

Voiko ketään pakottaa hakemaan apua lievään masennukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Puoliso ei näe / ei myönnä että kaikki ei ole kunnossa.

Tosi turhauttavaa ja nakertaa jo minunkin jaksamista.

Voiko ketään pakottaa hakemaan apua lievään masennukseen?

No tavallaan... Jos antaa vaihtoehdot joko hakee apua tai sitten oman mielenterveyden takia muuttaa pois?

Kuulostaa karulle, mutta olen elänyt samanlaisessa parisuhteessa ja hyvä etten joutunut itsekin hoitoa hakemaan. Sitä sairastuu siinä itsekin, enemmän tai vähemmän.

Vierailija
4/11 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä muuten jaksa. Mun mies just tollanen ja lopulta kypsyin totaallisesti kuuntelemaan sen juttuja.

Kun valittaa jostain valitan enemmän, puhuu itsarista pyydän korottamaan henkivakuutus summaa, kun en rakasta kyseenalaistan hänen rakastamisen minua kohtaan jne.

Aluksi olin kuulemma vittumainen ja tunteeton akka, mutta kun kehotin ettimään mukavemman, loppu sekin kitinä.

Vierailija
5/11 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jatkuva negatiivinen ilmapiiri.

Harvoin puhutaan mistään " mukavista" asioista vaan yleensä jokin pielessä, jotain puuttuu joku on ollut inhottava jne.

Vierailija
6/11 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkitin vielä yhden hyvän lähdesivun ja sen takia koko teksti hylättiin.

En nyt millään ehdi kirjoittaa samaa uudelleen, mutta mene Ben Furmanin kotisivuille reteaming. com ja www eteen. Sieltä löytyy reteaming-prosessi, joka voisi olla avuksi.

Vierailija
7/11 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" on jatkuva negatiivinen ilmapiiri.

Harvoin puhutaan mistään " mukavista" asioista vaan yleensä jokin pielessä, jotain puuttuu joku on ollut inhottava jne."

Lasten takia yritän ylläpitää positiivisuutta, mutta pahasti rakoilee oma mielenikin, kun miehestä en löydä vastakaikua.

Tänään on synttärini, mutta mieheni onnistui masentamaan minut täysin yhteisellä lounaallamme kahden kesken. Kun vain kaikki on pielessä...

Vierailija
8/11 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos linkistä Furmanille!

Vierailija
9/11 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä selvä fakta saisi miehen motivoitumaan?

Vierailija
10/11 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

wwwpistetohtoripistefi sivuilla on masennustestejä, joita kannattais tehdä..

Vierailija
11/11 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan patistamalla hänet hoitoon. Kerro, että pelkäät, että pidemmän päälle et itse jaksa ja toivot että hän ajattelisi - jos ei itseään - niin sinua ja lapsianne ja hakisi apua. Viimeisenä keinona " uhkaa" , että teidän yhteiselostanne ei tule mitään, jos hän ei hae apua. Masentunut ihminen on usein hyvin aloitteeton ja kykenemätön hoitamaan pieniäkään käytännön järjestelyjä. Joten ota ohjat käsiisi ja etsi hänelle valmiiksi yhteystiedot, mitä kautta apua saa tai lähde jopa hänen kanssaan yhdessä apua saamaan (lääkäriin/terapeutille tms.), ensimmäisiin keskusteluihin mukaan. Joten suostuttele, " kiristä" , " uhkaa" , maanittele ja konkreettisesti auta häntä apua hakemaan.

Itselläni vakavaa masennusta sairastava mies. Onneksi ei aikoinaan vastustellut hoitoon hakeutumista, terapiassa ollut jo useamman vuoden, samoin lääkehoidossa on. Takana osastojaksojakin ja itsemurhayritys. Rankka on tämä tie ollut mutta nyt onneksi suunta on pitkällisen työn jälkeen parempaan - ja toipumiseen. PUolisona välillä on ollut todella raskastakin mutta vaikeina hetkinä olen muistutellut itseäni, että tuo sairaus saa hänet tuollaiseksi/tekemään/sanomaan noin. Siellä alla on edelleen se sama vanha ihana ihminen, johon aikoinani rakastuin ja hoidon ja tuen avulla hänet sieltä vielä kaivetaan esiin. Välillä se " oikea mies" on ollut täysin piilossa, välillä pilkahdellut ajoittain esiin ja nyt jo melko lailla esillä (ihanaa).

Eli parisuhteelle rankkaa mutta uskon ja koenkin jo nyt, että tällainenkin vakava sairaus lopulta lujittaa suhdettamme ja kasvattaa meitä molempia...

Lapsille tärkeää kertoa asioista niiden oikeilla nimillä. Isän/äidin sairaudesta ei saa tulla perheen tabua ja näin lapsille taakkaa kannettavaksi. Lasten oma syyllisyys ja ahdistus vähenee, kun heille selitetään, että isä on välillä surullinen/väsynyt/nukkuu vain/vähän ärtynyt tms. masennus- nimisen sairauden takia ja hän saa siihen hoitoa.