Ahdistus ja ulkoilu. Ulkoilu ei auta :((
Kärsin siis ahdistuksesta ja päätin tänään kokeilla rauhallista kävelyä joten lähdin lähellä sijaitsevalle hautausmaalle kävelemään. Tunnin verran olin kaikenkaikkiaan ulkona.
Kun pääsin kotiin olin väsynyt ja hetken päästä alkoi ahdistamaan kahta kauheammin ja se vaan jatkuu ja jatkuu.
Suihkukaan ei auttanut...
Mä niin VIHAAAAAAN tätä. Vai että ulkoilu auttaa, ja paskat...
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Avaa vähän, että mikä ahdistaa?
Dg on yleistynyt ahdistuneisyyshäiriö. Ahdistuksen syillä ei tässä ole merkitystä.
Ap
Hautausmaalle? No ei ihme, että ahistaa
Syö jotain. Verensokeri on varmasti alhaalla liikunnan jälkeen ja myös se voi ahdistaa. Koita keskittää ajatuksesi johonkin mistä pidät mm. musiikin kuuntelu, kirjan luku, elokuva. Tiedät että ahdistus ei ole vaarallista ja se menee ohi, vaikka tuntuukin nyt pahalle. Jatkossa kannattaa olla yhteydessä lääkäriin jos näitä kohtauksia tulee usein. Älä pelkää luota itseesi olet ennenkin selvinnyt kohtauksen yli ja selviät nytten.
Kokeile magnesium? Auttaa ahdistuksee, mies kertoi ton ,aluks en uskonu mut kokeilin niin kyllä muute auttoi!:) ei ahdistuksest tietookaa.
Ja teit tämän päätelmän yhden kerran perusteella? Mites se ulkoilun säännöllisyys? Liikutko niin että sydän alkaa pumppaamaan tehokkaammin ja hengästyt?
Söin välipalaa ennen lähtöä ja heti kotiin tultua ruokaa. Silti vaan jatkuu. Syömisellä/syömättömyydellä ei merkitystä.
Magneesiumia en voi vatsan takia syödä.
Nää ei ole kohtauksia, vaan jatkuu heräämisestä nukahtamiseen. Intensiteetti voi vaihdella päivän mittaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja teit tämän päätelmän yhden kerran perusteella? Mites se ulkoilun säännöllisyys? Liikutko niin että sydän alkaa pumppaamaan tehokkaammin ja hengästyt?
Se vasta huonon olon tekee. Olen aiemminkin kokeillut ulkoilua, mutta en pääse säännöllisesti lasten takia.
Ap
Kyllä nimenomaan ahdistuksen syillä on merkitystä.
Asiat ja tunteet pitää selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa. Lisäksi: keskity ulkoillessa havainnoimaan luontoa. Miltä tuuli tuntuu poskilla? Miltä se kuulostaa? Tuoksut? Kylmän ilman tuntu vetäessäsi sitä henkeen? Jne. Rn kärsi ahdistuneisuushäiriöstä, mutta ajoittain työstressi on suurta, ja em. tuntemusten havainnointi auttaa pääsemään irti ahdistavista ajatuksista.
Ei kannata mennä hautausmaalle, jos jo valmiiksi ahdistaa. Seuraavalla kerralla kävele metsässä, pururadalla, rannalla, jäällä tms.
pari annosta alkoholia auttaa. Tämän opin silloin kun kärsin itse yleisestä ahdistuneisuudesta. En juopotellut koko ajan, mutta mulla oli viinakaapissa aina jotain väkevää, että sitten jos meni paha olo aivan överiksi, saatoin sen karmeimman terän katkaista parilla.
Ei siihen ahdistukseen muuten aina ole mitään syitä joita voisi selvittää. Ainakin itselläni on vaan ajoittain ollut ahdistusaikoja, iilman mitään syytä ulkoisessa elämässä, eikä ilmeisesti kauheasti sisäisessäkään koska ovat ihan itsestään menneet ohi ilman terapioita tms.
"keskity ulkoillessa havainnoimaan luontoa. Miltä tuuli tuntuu poskilla? Miltä se kuulostaa? Tuoksut? Kylmän ilman tuntu vetäessäsi sitä henkeen? Jne. Rn kärsi ahdistuneisuushäiriöstä, mutta ajoittain työstressi on suurta, ja em. tuntemusten havainnointi auttaa pääsemään irti ahdistavista ajatuksista."
Mulla ainakaan tuo ei ole koskaan toiminut, koska se ahdistus on niin intensiivinen, että ei pysty havainnoimaan. Jos yritää, niin se levottomuus koko ajan katkaisee aikomuksen havainnoida. Lopulta se pyrkimys havainnoida ulkoista on vain yksi vaatimus ja stressitekijä lisää, kun siihenkin täytyy itseään pakottaa vaikkei se edes onnistu.
Ah. Huomaa, ettei sakilla ole hajuakaan ahdistushäiriöstä. Yksi sekoittaa sen iloisesti paniikkihäiriöön, toinen taas luulee, että taustalla on aina jokin trauma tai tietty asia, kolmas kuvittelee, että se on hivenainepuutosta...
Ap, onko sinulla lääkitys tai terapiaa? Oletko jutellut terapeutillesi siitä, miten liikunta lisää ahdistusta?
Olet varmaan jo katsonutkin tätä, mutta jos et, niin tutustu. Siellä on ihan järkevää tekstiä ahdistuksen omahoidosta.
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
On aivan tyypillistä, että liikunta alussa saa ahdistuksen tuntumaan voimakkaampana, koska se nostaa sykettä - ja ahdistuksessa elimistösi on jo valmiiksi stressitilassa.
Silti kannattaisi yrittää lisätä liikuntaa vaikka puoliväkisin alussa, ota vaikka tavoitteeksi kolme puolen tunnin rauhallista kävelyä viikossa. Ja muista ehdottomasti rentoutusharjoitukset, koska niiden avulla voit yrittää purkaa sitä jännittyneisyyttä. Noita voi tehdä useamman kerran päivässä, myös ennen ja jälkeen kävelyllä käynnin.
Täällä on niitäkin, jos et ole jo jossain ohjauksessa:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Halaus, ahdistushäiriö on ikävä juttu, mutta ei mitenkään mahdoton asia, siitä voi hyvin toipua.
Ja paskat tommonen ns.yleinen ahdistushäiriö on taas uusi diagnoosi, kun lääketehtailta alkaa vanhat rahakkaat patentit raukeamaan.
Tämä helpotti jonkin verran, kun keskittyi:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat tommonen ns.yleinen ahdistushäiriö on taas uusi diagnoosi, kun lääketehtailta alkaa vanhat rahakkaat patentit raukeamaan.
Hmm, itse tästä nuorena kärsineenä ja siihen lääkkeitä (bentsoja) syöneenä, ihmettelen vaan että se diagnoosihan on olemassa siksi, että monet ihmiset kokevat sen niin suurena ongelmana että ilman apua eivät pystyisi normaaliin elämään, esim. opiskeluun tai työssäkäyntiin. Ei mua ainakaan mikään lääkemainostus lääkäriin ajanut vaan täysin sietämätön olo jota ensin yritin itselääkitä viinalla (toimi, mutta tajusin etten voi juoda joka päivä tai olen pian rappiolla), lopulta mietin jopa itsemurhaa.
Että kyllä minä ainakin olen kiitollinen että oli olemassa lääkkeitä joilla voi rauhoittua. Ilman niitä en olisi hengissä enää.
Vierailija kirjoitti:
Jaat useinkin tuollaisia perseestä revittyjä analyysejä?
Ahdistushäiriö on yleinen mielen häiriötila, joka voi liittyä jonkin muuhun, kuten paniikkihäiriöön tai masennukseen - tai esiintyä sellaisenaan. Ikivanha asia itse asiassa. Vähintään joka viides kärsii jossakin elämänsä vaiheessa ahdistuksesta, mutta yleisestä ahdistushäiriöstäkin noin 5% ihmisistä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Kannattaa lukea tuolta vähän oireista. Yleistyneessä ahdistushäiriössä ne ovat todellakin aika lailla voimakkaampia kuin ihan normissa stressissä.
Potilaita taitaa yhdistää täydellinen kyvyttömyys lukea oman päänsä ja kehonsa viestejä. Thats it.
Ei ole hoitokontaktia. Kävin lääkärissä, mutta hänen mielestä tilanne ei ole paha. Kuitenkin sain tuon dg:n. Hoidoksi ulkoilua ja lepoa.
Tutustun ajan kanssa noihin linkkeihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaalle? No ei ihme, että ahistaa
Höpöhöpö. Hautausmaihin reagoiminen riippuu ihmisestä. Tiedän masentuneen, joka useinkin kävelee hautausmaalla ja kokee sen todella rauhoittavaksi. On hiljaista, pimeällä vielä usein kynttilöitä jne. Ei ole ahdistava tai masentava paikka hänelle ollenkaan.
Avaa vähän, että mikä ahdistaa?