Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan telkkarit vs Vanhanajan putkitöllöttimet

Vierailija
13.01.2017 |

Muistatteko vielä vanhan putkitelkkariajan, kun vanhemmat kielsi katsomasta telkkaria läheltä ruutua, ettei silmät mene pilalle? Tai jos olet itse ollut vanhempi, joka on sanonut lapselleen, ettei voi katsoa liian lähellä ruutua? Muistan itse, kun olin silloin lapsi ja peloteltiin, että joudun hankkimaan paksut silmälasit kun menee näkö, koska aina katsoin piirrettyjä lattialla lähellä teeveetä. :)

Mutta entäs nämä nykyajan littanat jättitöllöttimet sitten? Hämärässä usein tulee katteltua ja suuresta ruudusta ja oma lapseni herättää minussa vanhoja nostalgisia muistoja, kun komennan häntä kauemmas tv:n ääreltä lattialta.. :)

Itselläni ei silmät ole pilalle lapsena menneet silloin aikoinaan, mutta mietin onko siinä perää oikeasti. Ja jos on, niin onko putkiteeveet pahempia kuin nykytelkkareiden ruudut?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/6 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vissiin boring alotus ku kukaa ei ottanu kantaa... :( Mua kiinnostais oikeasti, onko tuossa perää. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Ei putkitöllöissä muuta vaaraa ollut mutta ihan ruudun pinnassa on hivenen röntgensäteilyä.

Todennäköisesti kakaroita komennettiin taaemmas että muutkin näkisi jotain siitä 12" reijästä.

Vierailija
4/6 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Ei putkitöllöissä muuta vaaraa ollut mutta ihan ruudun pinnassa on hivenen röntgensäteilyä.

Todennäköisesti kakaroita komennettiin taaemmas että muutkin näkisi jotain siitä 12" reijästä.

Röntgeniä? Tuota en tiennytkään.

Vierailija
5/6 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on röntgeniä? Meillä on vielä kuvaputkitöllö ja 2v sitä välillä käy hiplaileen kuvaa. :-/

Vierailija
6/6 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä ympärillä jonkinlainen sähkökenttä, tuskin röntgensäteilyä sentään. Muistan kun 90-luvulla alettiin rajoittaa tietokoneen monitoreiden sähkömagneettista säteilyä.

Likinäköisyys on yleistynyt sen takia että ihmiset katsovat paljon lähelle esim. lukiessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä