Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuvat ihmiset

Vierailija
13.01.2017 |

Pidättekö kuinka paljon ruokaa jääkaapissa? "Hävettääkö" teitä koskaan jos jääkaappinne on tyhjillään?

Minulla on vähän se ongelma, että jotenkin koen että minulla pitäisi olla jääkaapissa hirveästi tavaraa, ja hävettää että jos joku näkisi sen niin luulisi minua joksikin köyhäksi jolla ei ole rahaa ruokaan tai alkoholistiksi tms. Mutta kun arkisinkin syön kunnollisen lämpimän ruuan työpaikalla ruokalassa ja illalla en enää toista lämmintä ruokaa laita.

En siis tarvitse paljon kylmäsäilytettävää ruokaa mutta koen tarpeelliseksi ostaa sitä kuitenkin liikaa ettei kukaan pääsisi näkemään että minulla on jääkaappi tyhjä. Sitten vaan käy niin, että paljon tavaraa kerkeää mennä vanhaksi ennenkuin ehdin niitä syömään ja se harmittaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kaapissa sen verran mitä tarvitsen. Olen aikuinen ihminen enkä mieti mitä muut miettivät kaappini sisällöstä.

Vierailija
2/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yleistäkin mennä tutkimaan muiden jääkaappeja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinne sun jääkaappiin kurkistelee?

Vierailija
4/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän kaapissa sen verran mitä tarvitsen. Olen aikuinen ihminen enkä mieti mitä muut miettivät kaappini sisällöstä.

Miten toimisit tilanteessa jos sinulla olisi jääkaappi käytännössä lähes tyhjä, mutta ruokaa yhdeksi illaksi ja ajattelisit seuraavana päivänä käydä kaupassa. Ja sitten esimerkiksi jokin kaverisi tai vastaava haluaisi tulla käymään?

Ap

Vierailija
5/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinne sun jääkaappiin kurkistelee?

Ei kukaan, mutta ajattelen tilannetta että jos haluaisin tuoda jonkun asunnolleni tai joku pyytäisi päästä luokseni käymään ja siinä tilanteessa asia paljastuisi.

Ap

Vierailija
6/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen ongelma. Minä ajattelisin toisen tyhjänpuoleisesta jääkaapista, että hän on hyvä kuluttaja; syö minkä ostaa, ei turhaa.

Vierailija
7/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän hävettää se jos jääkaappi on täysi. Joku ajattelee "vittu mikä läski", toinen (ja minä itse) miettii vain sitä kuinka paljon siitä ruuasta lentää roskiin.

Jääkaapissa on sen verran kuin tarvitsen seuraavien päivien aikana + joitain perustuotteita kuten soijakastiketta ja sinappia (siis yhteensä näitä puteleita ehkä 5). Yritän pitää ruokahävikin pienenä ja yleensä syön kaiken mitä ostankin.

Vierailija
8/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pienempi jääkaappi, jos noin ahdistaa.

Vierailija
9/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimisit tilanteessa jos sinulla olisi jääkaappi käytännössä lähes tyhjä, mutta ruokaa yhdeksi illaksi ja ajattelisit seuraavana päivänä käydä kaupassa. Ja sitten esimerkiksi jokin kaverisi tai vastaava haluaisi tulla käymään?

Ap

Onko kaverisi köyhä koditon, jolla ei ole varaa ostaa omaa ruokaa? Jos kokkaatte yhdessä niin sitten käytte kaupassa.

En todellakaan osta ylimääräistä kaappiin homehtumaan.

Vierailija
10/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteen. Itse syömishäiriöstä kärsivänä on ollut tilanteita jolloin samat ihmiset ovat usean kerran viikossa vierailleet luonani jääkaapin ollessa aina tyhjä rasvatonta maitoa ja ketsuppia lukuunottamatta.

On myös edelleen olemassa ihmisiä jotka eivät koskaan luonani vierailessa ole nähneet ruoan murustakaan.

Ei minulla ole varaa ostaa kulissi elintarvikkeita

Käytän usein tekosyynä sitä että olen ostanut pakasteita ja ne ovat sisareni luona joka asuu kivenheiton päässä. Itse en omista pakastinta.

Ja kyllä - hävettää minua että jääkaappi ammottaa joka kerta tyhjyyttään sillä näkeehän se vieras sinne jos vaikka otan maitoa sieltä kahvia varten.

Mutta toisaalta taas ajattelen että se on minun jääkaappini minun elämäni ja minun rahani eikä siihen ole kenelläkään puuttumista.

Vierailija
11/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmiset ostavat paljon ruokaa esim kuiva aineina joita ei säilytetä jääkaapissa. Esim leivontatarpeet yms. Tai voihan jollakin olla koko ravinto pakkasessa esim iso makaroonilaatikko tehtynä ja pakastettuna. Ei se jääkaappi kerro mitään.

Vierailija
12/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappi saattaa olla tyhjä, tai onhan siellä valo. Pakkasessa on aina jotain tarjottavaa, niistä saa mikrossa ja/ tai uunissa lämmitettyä nopeasti tarjottavaa.

Vierailija
13/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika tyhjä jääkaappi. Olen huomannut, että jos siellä on paljon ruokaa, osa vanhenee ja täytyy heittää pois. Niukkuus on siten kätevää. Asun suurten markettien läheisyydessä ja voin käydä milloin tahansa täydentämässä ruokavarastoja. 

Mutta tuosta tyhjän jääkaapin nolostelusta. Joskus on käynyt niin, etten ole halunnut esim. jonkun treffailukaverin menevän jääkaapille. En oikein tiedä miksi niin. Ehkä juuri siksi, ettei ajattelisi että minulla ei ole rahaa ruokaan. 

Vierailija
14/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin päivän ruuat ja kaljalla täytetty loput hyllyt.

Vierailija
15/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jääkaapissa tasan juusto, maitolitra, ruokaöljyä ja pari siideriä. Kuiva-ainekaapissa on sokeria, suolaa, kahvia, keksejä, leipäpaketti, jotain vanhoja popcorn-jyviä ja d-vitamiinipurkki. 

Syön päivittäin ulkona ja enimmäkseen käyn kotona vain nukkumassa. Vieraita käy noin kerran viikossa. Koskaan ei ole tullut puheeksi ruokavarastojeni tilanne millään lailla. Enkä ole edes tajunnut hävetä.

Vierailija
16/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko kaverisi köyhä koditon, jolla ei ole varaa ostaa omaa ruokaa? Jos kokkaatte yhdessä niin sitten käytte kaupassa.

Ei, mutta minulle tulee siitäkin olo että nyt se arvaa että peittelen jotain jos joka kerta minun pitää käydä kaupassa kun joku ihminen tulee kylään. Minulla vanhentuu tavaraa käytännössä viikoittain, mitkä heitän sitten pois. Vasta heitin kaksi pakettia leikkeleitä pois kun huomasin että ne olivat menneet vanhaksi jo aikoja sitten.

Ajattelin kysyä onko muilla vastaavaa, ilmeisesti ei kovinkaan paljon. Lapsuudenkodissani äidillä oli/on tapana pitää kaappi aivan pullollaan tavaraa, niin että voisi vaikka suvun ruokkia ja tämä on hänelle kunnia-asia. Sekin vähän ehkä ahdistaa, että mitä jos äitini tulisi joku päivän yllättäen vierailulle ja minulla ei kaapissa juuri mitään.

Ap

Vierailija
17/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy pari 6-päkkiä. maksalaatikkoo. tai jotain muuta einestä.

Vierailija
18/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jääkaapissa on tällä hetkellä paljon tavaraa: maitopurkki, fisushotti, porkkanoita, suolakurkkuja, kananmunia, soijakastiketta.

Vaikka siellä on alkoholin lisäksi vain 5 tarviketta, syön monipuolista ruokaa päivittäin. Ei se jääkaappi kerro ruokavaliosta mitään. Tässä normit ruokailut:

Aamulla paistettu muna, hedelmä, kahvia

Lounas työpaikalla

Illalla esim linssikeittoa tai jotain kasviswokkia. Jälkimmäiseen tulee sitä soijakastiketta jääkaapista, muuten nämä on täysin lämpimässä säilytettävistä aineista tehtyjä.

Iltapalaksi vielä kaurapuuroa pakastemarjoilla.

Jos opettelisin juomaan kahvini mustana voisin luopua jääkaapista

Vierailija
19/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oo ikinä asiaa aatellu. Äkkiseltään sanoen oisko siä normaalisti 4-10 tuotetta. En käytä kylmässä säilytettäviä "maustekastikkeita", ketsuppia tai sinappia enkä myöskään hilloja tai etikkasäilykkeitä.

Ei mua kiinnosta mitä ihmiset ajattelee mun jääkaapista. Aika harvassa on ne kyläpaikat joissa oon jääkaappiin nähny saati ite menny kurkkiin.

Vierailija
20/25 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei, mutta minulle tulee siitäkin olo että nyt se arvaa että peittelen jotain jos joka kerta minun pitää käydä kaupassa kun joku ihminen tulee kylään. Minulla vanhentuu tavaraa käytännössä viikoittain, mitkä heitän sitten pois. Vasta heitin kaksi pakettia leikkeleitä pois kun huomasin että ne olivat menneet vanhaksi jo aikoja sitten.

Ajattelin kysyä onko muilla vastaavaa, ilmeisesti ei kovinkaan paljon. Lapsuudenkodissani äidillä oli/on tapana pitää kaappi aivan pullollaan tavaraa, niin että voisi vaikka suvun ruokkia ja tämä on hänelle kunnia-asia. Sekin vähän ehkä ahdistaa, että mitä jos äitini tulisi joku päivän yllättäen vierailulle ja minulla ei kaapissa juuri mitään.

Ap

Ennemmin sinun pitäisi hävetä sitä että heität ruokaa roskiin.

Minäkin lähinnä katson kammoten niitä täysiä kaappeja, kokemusta on muutamastakin hamstraajasta joilla ruoka märkänee kaappiin.