Miten saada taapero nukkumaan parhaiten?
Useimmiten ns. tissitainnutus toimii ja saa nostaa pienen nukkuvana sänkyynsä.
Mutta joinakin iltoina taapero on rauhattomalla tuulella. Kuten eilen. Eilen laitoin pienen - poikkeuksellisesti yhdeksän maissa - nukkumaan. Kun ei vaikuttanut sitä ennen unisen oloiselta. Tavallisesti laitan pienen nukkumaan kahdeksan - puoli yhdeksän maissa ja on ollut jo hieman ennen nukkumaanmenon aikaa unisen oloinen.
Vaan eilen illalla annoin ensin maitoa ja sitten vielä hieman pullostakin lisää maitoa. Eikä vaikuttanut yhtään uniselta. Sitten laitoin sänkyynsä, että etsi unesi itse ja jäin omaan sänkyyni kirjaa lukemaan, ettei tarvitsisi hänen yksin olla. Huuto vain yltyi yltymistään, eikä tietoakaan rauhoittumisesta ja että aletaan nukkumaan. Otin uudestaan viereeni ja annoin jälleen maitoa, ei vieläkään tietoa rauhoittumisesta. Uudestaan sänkyyn ja uusi itkukonsertti. Kapaloin muksun ja tuudittelin, että josko nyt uni voittaisi. Ei edelleenkään tietoa unesta.
Lopulta laitoin lapsen sänkyynsä ja lähdin huoneesta kokonaan veks', aikansa huutoa huoneesta kuului ja sitten uni voitti.
Kommentit (4)
Liian pitkä ei jaksanu lukee. Tsemppii.
Meillä tissitainnutus toimii vain mieheeni :(
Yliväsynyt selkeesti. Laita aiemmin, kun näät merkkejä on jo tavallaan myöhästä.
Neljän äiti
Meillä on toiminut silittely. Eli lapsi omaan sänkyynsä ja rauhallisesti hierot selkää. Jos lapsi yrittää nousta tai jutella sinulle, niin hyssyttelet vain ja sanot että nyt nukutaan. Hengittelet itse rauhallisesti, niin kuin nukkuisit. Meillä ei koskaan ole tarvinnut 15 minuuttia kauempaa nukuttaa. Toki lapset on erilaisia, eikä tämäkään varmasti kaikille toimi. Ja tiedän että jotkut sanoo että lapsen täytyisi opetella nukahtamaan yksin ja että kamalaa kun vanhempien ilta-aika menee nukuttamiseen. No, minä ainakin mieluummin käytän sen 15 min (jopa 30 minuuttiakin käyttäisin jos tarvis) siihen nukuttamiseen, kun monta tuntia väsytystaisteluun ja yleiseen nukahtamishulabaloon. Tietysti myös ns. iltaan laskeutuminen on tärkeää, eli ei riehumisleikkejä enää iltapuolella, ei kovaäänistä touhuamista vaan rauhallista oleilua.