Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miesystävä painostaa minua lopettamaan lääkitykseni, jotta laihtuisin (seroquel)

Vierailija
13.01.2017 |

Olen lihonut 18 kiloa ja painan nyt lähemmäs 90kg (160cm) mutta ilman lääkettä pääni sekoaa. Viimeksi kokeilin lopettamista ja päädyin yrittämään itsemurhaa. Mitä tässä nyt voi tehdä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä hoitavaan lääkäriisi ja pyydä lääkkeen vaihtoa toiseen, lihottamattomaan. Noin kova painonnousu on terveydellinen peruste vaihdolle eikä mikään turha huoli.

Vierailija
2/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaako hän kovin rakastavalta ja hyvältä puolisolta? Pärjäisitkö ilman?

Tsemppiä lääkkeen kanssa <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda lääke ja mies

Vierailija
4/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ilmeisesti joku mielialalääke – anteeksi, en ole apteekkari, joten pelkkä lääkkeen nimi ei kerro minulle mistä lääkkeesta ja sairaudesta on kyse. 

Jos sairastat depressiota tai vast., käytkö myös terapiassa? Lääkkeethän vain auttavat oireisiin ja pitävät toimintakykyä yllä, mutta eivät paranna sairautta. Niin tai näin, et varmaan itsekään viihdy nykyisessä kropassasi. Onko mahdollista vaihtaa lääke sellaiseen, joka ei aiheuta noin reipasta painonnousua? Puhu lääkärisi kanssa, jois painonnousu vaivaa sinua.

Miehen toive ei ole syy lopettaa lääkitys. Suoraan sanoen miehesi vaikuttaa tyhmältä. Parisuhteeseen kuuluu se, että rinnalla seistään niin iloissa kuin suruissa ja huolissa. Miehesi ulkonäkökeskeisyys saattaa myös olla osasyynä siihen, että joudut syömään lääkkeitä. Mutta siis: älä lopeta lääkitystä ainakaan ilman lääkärin tukea. 

Vierailija
5/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikeissa haukkua miehen maan rakoon painosi arvostelusta, mutta lähes 20 kilon painonnousu ei kyllä ole enää leikin asia. Onko tuo siis oikeasti kaikki lääkkeestä johtuvaa, vai oletko alkanut lääkitä itseäsi myös ruoalla? Keskustelisin hoitavan tahon kanssa ongelmasta ja ehkä myös mahdollisuudesta vaihtaa lääkettä.

Vierailija
6/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

seroquel on vahva psykoosilääke - mihin vaivaan sitä käytät? Ei noita lääkkeitä kannatakkaan ilman lääkärin määräystä lopettaa, varsinkin kun tuo ei mikään perus mielialalääke ole, vaan ihan oikeasti turruttava, väsyttävä psykoosilääke.

Jos se auttaa sinua pitämään esimerkiksi hallusinoinnit poissa/muut vakavat mielenterveysongelmat loitolla, niin älä missään nimessä lopeta.

Vierailija
7/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen siis syön lääkettä ja käyn viikottain terapiassa, viime vuoden puolella oli osastojakso 3kk ja silloin aloin syödä tuota lääkettä. Ei annettu vaihtoehtojakaan ja nyt minun ei tietenkään olisi enää pakko niitä syödä, mutta sekoan ilman niitä.

Jos pyydän lääkäriltä toista lääkettä, onko mahdollista että minut lähetetään takaisin suljetulle?

Ap

Vierailija
8/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ihmeessä lääkkeen vaihtoa. Mulla kävi tuon lääkkeen kanssa päinvastoin, ruokahalu katosi ja laihduin.

Vierailija
9/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon itse mies vaikuttaa siihen, että tarvitset lääkettä? Minä vaihdoin miehen ja lopetin lääkityksen.

Vierailija
10/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennukseen siis syön lääkettä ja käyn viikottain terapiassa, viime vuoden puolella oli osastojakso 3kk ja silloin aloin syödä tuota lääkettä. Ei annettu vaihtoehtojakaan ja nyt minun ei tietenkään olisi enää pakko niitä syödä, mutta sekoan ilman niitä.

Jos pyydän lääkäriltä toista lääkettä, onko mahdollista että minut lähetetään takaisin suljetulle?

Ap

Pyydä lääke joka ei lisää ruokahalua. Älä suostu menemään osastolle. Ei sua voi pakottaa.

Vierailija
11/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hän painostaa?

Vierailija
12/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda todellakin lääkettä, millä annoksella syöt sitä?

Psykoosilääke, jolla on vahvoja vaikutuksia aivoihin vielä käytön lopettamisen jälkeenkin. Paaaaaljon parempiakin löytyy. Tuo on kyllä hyvä mielentasaajana pieninä annoksina harvoin (kaataa sänkyyn kuin joku hevosille tarkoitettu troppi), mutta jatkuvassa käytössä erittäin huolestuttavaa, ja mikäli masennukseen syöt niin ei masennuksessa yleensä psykoosilääkkeitä tarvita, ellei ole puhjennut paranoidista oloa tai muuta siinä samalla.

Vierailija
13/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda todellakin lääkettä, millä annoksella syöt sitä?

Psykoosilääke, jolla on vahvoja vaikutuksia aivoihin vielä käytön lopettamisen jälkeenkin. Paaaaaljon parempiakin löytyy. Tuo on kyllä hyvä mielentasaajana pieninä annoksina harvoin (kaataa sänkyyn kuin joku hevosille tarkoitettu troppi), mutta jatkuvassa käytössä erittäin huolestuttavaa, ja mikäli masennukseen syöt niin ei masennuksessa yleensä psykoosilääkkeitä tarvita, ellei ole puhjennut paranoidista oloa tai muuta siinä samalla.

Jouduin suljetulle kun olin psykoosissa (yhden kerran) muuten oireet ovat olleet vain masennus. Kuten sanoin, minun oli tuolloin pakko syödä lääkkeet valvonnan alla.

ap

Vierailija
14/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla painolla et elä pitkään muutenkaan.

15/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko se pääkoppa tuossa tilanteessa kuitenkin vähän tärkeämpi kuin kroppa.

Ei sillä, eihän kova ylipaino kaunista ole, mutta asiat tärkeysjärjestyksessä.

Vierailija
16/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä mies, hoida pääsi kuntoon ja mahdollisesti toinen lääke, sitten uusi mies. Tässä järjestyksessä, alkaen tästä päivästä.

Ja ei haittaa, vaikka olisit vähän aikaa osastolla päätäsi parantamassa. Pääasia on, että saat tilanteen haltuun. Ja sitä ei tapahdu, jos sun ympärillä on sairautta aiheuttavia ihmisiä.

Vierailija
17/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin sinuna juttelemaan lääkärille, että voiko lääkettä vaihtaa tai annosta pienentää. Ei lihominenkaan hyvästä ole terveydellesi. Tulee verenpainetautia ja diabetesriskiä ja nivelillekään se ei ole hyvästä.

Miehen kyllä vaihtaisin, jos hänen ainoa perustelunsa lääkityksen lopettamiselle oli, että hänen seksihimonsa kärsivät lihoamisestasi. Semmoisella ymmärtämättömällä miehellä, jolta ei tukea saa, ei tee yhtikäs mitään. Siis jos se niin oli.

Vierailija
18/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen löytyy muitakin lääkkeitä. Seroquellin, niinkuin muidenkin psyykenlääkkeiden, lopettaminen kannattaa tehdä vähitellen annosta pienentämllä eikä kertarysäyksellä. Varsinkin kun psykoosiin määrättävät annokset ovat suuria.

Vierailija
19/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihonut 18 kiloa ja painan nyt lähemmäs 90kg (160cm) mutta ilman lääkettä pääni sekoaa. Viimeksi kokeilin lopettamista ja päädyin yrittämään itsemurhaa. Mitä tässä nyt voi tehdä?

Jätä se mies, ei ajattele sinun parastasi.

Vierailija
20/34 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on ollut psykoottinen masennus, niin kyseinen lääke on sinänsä ihan perusteltu. Eri asia tarvitsetko moista lääkettä enää, riippuu vähän psykoottisen masennuksen syistä. Jos kyseessä on bipolaarihäiriö, se rajoittaa vähän masennuksen hoitoon käytettäviä lääkevaihtoehtoja, toisaalta et kuitenkaan välttämättä tarvitse antipsykoottia, sillä psykoosi pysyy kyllä poissa jos mieliala saadaan tasaisemmaksi. Jos taas kyseessä oli puskista tullut psykoosi, voi olla psykoosilääkitys olla tarpeen mielialalääkkeen lisäksi, vaihtoehtoja löytyy kyllä.

Siitä ei osastolle joudu, että lääkkeen haluaa vaihtaa. Valitettavasti osastohoitoa nykyään säästellään niin, että avohoidossa pörrää paljon sellaisia jotka eivät pärjää ollenkaan omineen. Eli sellaista perinteistä jenkkielokuvan tilannetta, jossa suljetaan pöpilään määrittelemättömäksi ajaksi ihan mistä syystä tahansa, ei todellakaan tarvitse pelätä. Noin yleisesti ottaen lääkärit suhtaantuu todella hyvin siihen, jos kyselee lääkevaihtoehtoja. Kannattaa tehdä selväksi, että kyse ei ole lääke-/hoitovastaisuudesta vaan siitä, että kokee lääkkeen sivuvaikutukset liian pahoiksi.

Ja sitten yleisenä huomautuksena, vaikka ketiapiini on vahva lääke, se on ihan tolkuttoman yleisesti määrätty vaikka mihin. Yleisimmin uniongelmiin, se on väsyttävä jo pienellä annoksella ja sen väärinkäyttöpotentiaali on pieni, koska siitä tulee useimmille niin paska olo.