Miesystävä painostaa minua lopettamaan lääkitykseni, jotta laihtuisin (seroquel)
Olen lihonut 18 kiloa ja painan nyt lähemmäs 90kg (160cm) mutta ilman lääkettä pääni sekoaa. Viimeksi kokeilin lopettamista ja päädyin yrittämään itsemurhaa. Mitä tässä nyt voi tehdä?
Kommentit (34)
Seroquel (Suomessa markkinoidaan nimellä Ketipinor-Ketiapiini, on vedetty markkinoilta pois Yhdysvalloissa koska se on aiheuttanut ihmisille pysyviä haittoja kuten mm. aivovaurioita. Tässä linkissä lisää asiaa Ketipinorista. Itse olen tätä lääkettä aikoinani jonkin aikaa syönyt, lihoin useita kymmeniä kiloja muutamassa kuukaudessa, ja sain tämän lääkkeen takia ihan helvetillisiä, täysin puskista tulleita raivokohtauksia, jotka olivat persoonalleni epäominaisia. Ehdota lääkärillesi vaihtoa sellaiseen lääkkeeseen, jolla ei ole tutkitusti paljon haittavaikutuksia, kuten voimakasta painonnousua.
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan-…
Vierailija kirjoitti:
Seroquel (Suomessa markkinoidaan nimellä Ketipinor-Ketiapiini, on vedetty markkinoilta pois Yhdysvalloissa koska se on aiheuttanut ihmisille pysyviä haittoja kuten mm. aivovaurioita. Tässä linkissä lisää asiaa Ketipinorista. Itse olen tätä lääkettä aikoinani jonkin aikaa syönyt, lihoin useita kymmeniä kiloja muutamassa kuukaudessa, ja sain tämän lääkkeen takia ihan helvetillisiä, täysin puskista tulleita raivokohtauksia, jotka olivat persoonalleni epäominaisia. Ehdota lääkärillesi vaihtoa sellaiseen lääkkeeseen, jolla ei ole tutkitusti paljon haittavaikutuksia, kuten voimakasta painonnousua.
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan-…
Missä sanotaan, että Seroquel (vaikuttava aine ketiapiini (quetiapine)) on vedetty markkinoilta Yhdysvalloissa? Lääkkeen varoitustekstejä on päivitetty joitakin vuosia sitten (ei dementiaa sairastaville vanhuksille, eikä alle 18-vuotiaille), mutta kyllä lääke ainakin FDA:n listoilta löytyy.
Se, että lääke ei sovi yhdelle, ei tarkoita etteikö se voisi sopia jollekulle toiselle. Hysterian lietsominen lääkkeiden kamalista sivuvaikutuksista (ilman hyvää lähdettä?) on mielestäni typerää toimintaa, mikä voi pelottelun takia estää jotakuta ihmistä käyttämättä lääkettä oikeaan tarpeeseen.
Mutta sinällään kuten jo sanottu, AP voisi kysyä lääkäriltään, onko jotain toista sopivampaa lääkettä saatavilla. Tärkeintä on kuitenkin oma hyvinvointisi ja toivottavasti miehesikin sen ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda todellakin lääkettä, millä annoksella syöt sitä?
Psykoosilääke, jolla on vahvoja vaikutuksia aivoihin vielä käytön lopettamisen jälkeenkin. Paaaaaljon parempiakin löytyy. Tuo on kyllä hyvä mielentasaajana pieninä annoksina harvoin (kaataa sänkyyn kuin joku hevosille tarkoitettu troppi), mutta jatkuvassa käytössä erittäin huolestuttavaa, ja mikäli masennukseen syöt niin ei masennuksessa yleensä psykoosilääkkeitä tarvita, ellei ole puhjennut paranoidista oloa tai muuta siinä samalla.
Taitaa olla vakavassa masennuksessa yleinen lääke (siis yhtenä lääkkeenä muiden lisäksi).
Onko nää provoja vai miksi te otatte tällaisia sankareita riesaksenne? Näitä juttuja tulee vähän väliä palstalla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Masennukseen siis syön lääkettä ja käyn viikottain terapiassa, viime vuoden puolella oli osastojakso 3kk ja silloin aloin syödä tuota lääkettä. Ei annettu vaihtoehtojakaan ja nyt minun ei tietenkään olisi enää pakko niitä syödä, mutta sekoan ilman niitä.
Jos pyydän lääkäriltä toista lääkettä, onko mahdollista että minut lähetetään takaisin suljetulle?
Ap
Sinä pääset siinä tapauksessa pois suljetulta ihan omalla päätöksellä milloin vaan, koska ei ole pakkohoitopäätöstä. Voi nimittäin olla parempi vaihtaa lääkitystä osastolla kuin omin päin.
Psykoosi on eri asia kuin masennus, ja silloin hoidon perusteena on ollut aivan jotain muuta kuin lääkevaihto. Ainoa syy osastohoitoon voisi olla se, että seurataan uuden lääkkeen vaikutusta.
Heippa
Mulla on sama lääke kuin sulla. Millä annoksella syöt? Mulla on muutama hyvä vinkki tuon painonnousun kanssa mutta palataan niihin kun tiedän ton sinun lääkeannoksen.
Heivaa mies. Onko sinulla parempi olo sen lääkkeen kanssa muuten? Jos ei, niin mene keskustelemaan lääkärin kanssa lääkkeen vaihdosta. Ja mielialalääkkeet on kyllä sellaisi, että niitä ei kannata missään nimessä lopettaa yksin, vaan hallitusti ja lääkärin kanssa tehden yhteistyötä. Myös lääkkeen vaihdossa voi tulla itsemurha-ajatuksia ja muita, siksi pitää terveydenhuollon kanssa tehdä yhteistyötä.
Mutta miehesi on täysi mulkku ja kokovartalokyrpä. Jos hän rakastaisi sinua, niin ei hän käskisi lopettaa lääkitystä, vaan yrittäisi yhdessä kanssasi keksiä toisen ratkaisun. Painosta on hyvä olla huolissaan, mutta miehen tapa on aivan väärä.
Ap, mikä annostus sinulla on lääkettä?
Oletko hormonaalisella ehkäisyllä? Sekin lihottaa ja/tai kerää nestettä.
Jätä se skitso possu.
Tää siis sun miehelles.
Miehesi on itsekäs ajatellessaan noin. Jos olet päätynyt yrittämään itsemurhaa yritettyäsi lopettaa lääkkeen, ei todellakaan kannata lähteä sitä noin vain lopettamaan.
Jos itsekin kärsit kiloista ja haluat huolehtia terveydestäsi, ota yhteys hoitavaan lääkäriisi ja pyydä lääkevaihtoa. On sellaisiakin lääkkeitä, jotka eivät painoa nosta. Mielestäni, jos lopetusvaiheessa sinulla on esiintynyt itsetuhoajatuksia ja/tai -käyttäytymistä, vaihto olisi perusteltua tehdä osastolla. Toki se onnistuu myös avohoidossa mikäli kynnys osastolle menemiseen tulee kynnyskysymykseksi.
Muista kuitenkin tehdä kaikki muutokset itsesi ja oman vointisi vuoksi, ei kenenkään muun mielipiteiden tai tarpeiden.
Mikään lääke ei itsessään lihota ellei se varastoi nestettä kehoon. Muuten ne vain lisäävät ruokahalua.
Sulle pitäisi saada sellainen lääkitys joka parantaa toimintakykyä että voisit taas saada elämän raiteilleen.
Seroquel ketipinor yms ovat niitä yleislääkkeiden kermaa joilla vedetään potilas niin kooma tokkuraan että ei varmasti masenna eikä ahdista kun kaikki aistit turtuu ja nukuttaa vaan. Nimimerkillä kokemista pn. Sitten ollaankin taas uusien ongelmien edessä kun pitäisi lääkitys lopettaa.
Vaadi ihmeessä lääkkeen vaihtoa tuo ei ole ok tuo on terveydelle haitallista.
Huonoa hoitoa olet saanut kerran vaihtoehtoja on ollut kaksi : terveydelle haitallinen lihominen tai ilman lääkettä oleminen ja itsemurha ajatukset. Vaatisin myös toisen lääkärin mielipidettä.
Ei ole taas otettu huomioon että kuinka kauan aiotaan potilasta siinä tokkurassa pitää. Toivottavasti sulla myös terapia kontakti.
Totta. Tuollainen painonnousu on terveydellinen riski.