Onko 20m2 asunto mielestäsi jo liian pieni?
Siis yksinasuvalle. Muuttaisitko itse tuon kokoiseen asuntoon jos se olisi muuten kiva ja vuokraltaan sopiva?
Kommentit (43)
On mielestäni liian pieni. Mulla on tällä hetkellä 23,8 m2 ja tätä pienempään ois aika ikävä muuttaa. Tänne mahtuu 120 cm sänky, pieni 4 hengen ruokapöytä, nojatuoli, pieni kirjahylly ja pieni lipasto jonka päällä on tv. Kylppäriin ei mahdu pesukonetta ja keittokomeroon mahtuu yksi ihminen kerrallaan. Keittiön kodinkoneetkin jouduin karsimaan kahteen koska tila loppui kesken :D tätä pienemmäs ahdistuisin. Jo vuosia sitten kaverin kämpässä vierailtuani sanoin et 23,5 m2 on minimi ja sitä mieltä oon edelleenki.
T: paljon kotona aikaa viettävä henkilö
Jos olet vaikka ranskanbuldoggi, niin juuri sopiva.
Kyllä se minulle yksin välttäisi, jos rahaa suurempaan ei olisi. Nykyisin on 80m2 kahdelle hengelle.
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni liian pieni. Mulla on tällä hetkellä 23,8 m2 ja tätä pienempään ois aika ikävä muuttaa. Tänne mahtuu 120 cm sänky, pieni 4 hengen ruokapöytä, nojatuoli, pieni kirjahylly ja pieni lipasto jonka päällä on tv. Kylppäriin ei mahdu pesukonetta ja keittokomeroon mahtuu yksi ihminen kerrallaan. Keittiön kodinkoneetkin jouduin karsimaan kahteen koska tila loppui kesken :D tätä pienemmäs ahdistuisin. Jo vuosia sitten kaverin kämpässä vierailtuani sanoin et 23,5 m2 on minimi ja sitä mieltä oon edelleenki.
T: paljon kotona aikaa viettävä henkilö
Jos ihmettelette 4 hengen ruokapöytää nii täällä ei oo muuten tasotilaa missään (keittokomero on oikeesti ihan minimaalinen) ja toi toimii samalla työpöytänä
Ei, jos se on hyvin suunniteltu. Etenkin kaappitilat. En kerää tavaraa joten mahtuisin sinne sinkkuna helposti.
Olen 120 neliön yksinvaltias työtön Porissa, helvetin hienot näköalat, 9 kerros, saunavuoro ja autopaikka, kiitos hienosti työkkäri ja sossu <3
Mun eka kämppä oli 21 neliöö, ihan hyvin mahduin koiran kanssa asumaan. Onneksi ei ollut erikseen keittokomeroa niin se säästi tilaa ja parvisänky myös.
Opiskeluaikoina asuin sekä 15 että 21 neliön asunnoissa. Isompi oli ihan viihtyisä, koska sijaitsi ylimmässä kerroksessa ja isot ikkunat lisäsivät tilan tuntua. Pienemmässä seinät kaatuivat päälle.
Riittäisi hyvin minulle. Ennen asui isokin perhe tuon kokoisessa kämpässä. Mieti vaan tarkkaan esim. nukkumapaikka. Kantsii tarkistaa, että sängyn alle mahtuu säilytyslaatikoita.
T. Itse asunut 150-35-neliöissä. Ja ihan puolison kanssa.
Asun 23 m2 asunnossa ja hyvin mahtuu. Tosin vaan 80cm sohvasänky, mutta sen lisäksi nojatuoli, tv-taso, kahden hengen ruokailuryhmä yms. mahtuu varsin hyvin ja vielä jää tilaakin. Kylppäri on kans tilava.
Vierailija kirjoitti:
Asun 23 m2 asunnossa ja hyvin mahtuu. Tosin vaan 80cm sohvasänky, mutta sen lisäksi nojatuoli, tv-taso, kahden hengen ruokailuryhmä yms. mahtuu varsin hyvin ja vielä jää tilaakin. Kylppäri on kans tilava.
Mulla ei siis oo turhaan keittokomeroo viemässä tilaa, vaan ns. "avokeittiö" yhdellä sivustalla.
Mun pienin koti oli 6neliön huone (plus kolme kaappia lyhyel seinäl), yhteiskeittiö (ehkä 10neliöö), kylppäri ja eteinen. Hyvin mahtu, asuin vuoden.
Asun tällä hetkellä 19m2 yksiössä. Minulla on parvisänky, koska "normaali" ei tänne mahtuisi. Ei edes sellaista yhden hengen sänkyä, koska minulla on (pieni, kahden hengen) ruokapöytä tuoleineen ja tietokonepöytä pcllä. Suihkussa mahtuu just ja just kääntymään. Hella on kaksilevyinen, koska isommalle ei ole tilaa.
Loppujen lopuksi kaikki riippuu pohjaratkaisusta 😄
Minä viihdyn täällä nyt ok, koska asun yksin, mutta en voisi kuvitella asuvani yksiössä seurustelukumppanin takia tai sitten "oikeasti aikuisena".
20m2 yksiötä on turha edes verrata johonkin 5-15m2 soluhuoneeseen, koska niissä ei ole tarvinnut ahtaa koko kotia keittiöineen, vessoineen ja makkaroineen yhteen pieneen asuntoon yhteen huoneeseen.
N19
En kyllä muuttais noin pieneen ainakaan vapaaehtoisesti. Pienin asunto mulla on ollut vähän reilu 30m2 ja sitten muutin 60m2. Nyt asutaan puolison ja kissan kanssa 61,5 m2 ja koetaan molemmat tärkeäksi se, että on vähän enemmän liikkumatilaa.
Asunnon neliömäärä ei sinänsä kerro yhtään mitään, sillä pohjaratkaisu (ja asuinkerros ja valoisuus) ratkaisevat viihtyvyyden. Kompakti kämppä voi olla yllättävä tilaihme fiksulla suunnittelulla, tai ihan karmea koirankoppi jos arkkitehti ei osannut ajatella tilankäyttöä oikealla tavalla. Itse majailen tällä hetkellä 25 neliön yksiössä enkä koe tätä liian ahtaaksi, kiitos hyvän ja käytännöllisen pohjaratkaisun. 20m3 menettelisi myös, etenkin tilapäisenä ja lyhytaikaisena asuntona, mikäli yllämainitut speksit ovat kunnossa.
25 neliöisessä asuttu, oli onnellista vaikka hiukan raskasta aikaa. Vaatekomeroon mahtui ehkä yksi vaatekerta. Keittomahdollisuus oli ovella peitetty kaksi neliötä. Suihku ja vessa onneksi tilava.
Vieraat pitäisi ehkä kestitä ulkona kesäaikaan?
Ottaisin nytkin jos vuokra olisi sopiva ja mukava vuokranantaja.
Jos elämäntapa on sitä, että kotona käydään vain kääntymässä/ nukkumassa, niin ok. Ehkä jonkun menevän nuoren sinkun asunto. Harva jaksaa sellaista pitempään.
Asuttiin kumppanin kanssa Helsingin Kalliossa 15 neliön asunnossa työsuhdeasunnossa pari vuotta. Rakkaus kaiken kestää. Ei ollut vaikeaa muutenkaan. Riippuu elämäntilanteesta.