Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 20m2 asunto mielestäsi jo liian pieni?

Vierailija
12.01.2017 |

Siis yksinasuvalle. Muuttaisitko itse tuon kokoiseen asuntoon jos se olisi muuten kiva ja vuokraltaan sopiva?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän kokoinen. Hinta 265€, mihin kuuluu vesi ja sähkö.

42/43 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3788 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mielestäni liian pieni. Mulla on tällä hetkellä 23,8 m2 ja tätä pienempään ois aika ikävä muuttaa. Tänne mahtuu 120 cm sänky, pieni 4 hengen ruokapöytä, nojatuoli, pieni kirjahylly ja pieni lipasto jonka päällä on tv. Kylppäriin ei mahdu pesukonetta ja keittokomeroon mahtuu yksi ihminen kerrallaan. Keittiön kodinkoneetkin jouduin karsimaan kahteen koska tila loppui kesken :D tätä pienemmäs ahdistuisin. Jo vuosia sitten kaverin kämpässä vierailtuani sanoin et 23,5 m2 on minimi ja sitä mieltä oon edelleenki.

T: paljon kotona aikaa viettävä henkilö

Pakko sanoa tähän, että sinulla on huonosti käytetyt neliöt asunnossasi, jos edes pyykinpesukone tai keittiön kodinkoneet eivät sovi tuohon neliömäärään.

Toisaalta tämä kuvaus pienestä asunnosta avartaa monen näkökulmaa; ne neliöt eivät määritä sitä mikä on liian pieni, vaan se miten ne neliöt käytetään. Suomessa useammin huonosti, ulkomailla taas tehokkaasti, koska siellä asunnot ovat keskikaupungilla pieniä (tai ne asunnot, mihin tavallisella työssä käyvällä on varaa).

Vanhoissa taloissa ei useinkaan oltu mietitty, että joskus tulevaisuudessa halutaan vaikka astianpesukone, pyykinpesukone tai jopa suihku.

Kun etsiskelin takavuosina Haagasta yksiötä tai kaksiota, niin ei niihin pyykinpesukone mahtunut. Hurjin oli pikkukämppä Kalliossa, jossa oli suihkukaappi keittiön keskellä.

Nyt asun 70m2 kolmiossa, jossa keittiöön mahtuu kaikki. Kylppärissä on tilaa pesutornille. Kuivausrumpu ei vaan mahtunut ovesta sisään! Piti purkaa se ja kasata taas uudelleen. Tämä on ongelma vanhoissa taloissa. Eräs tuttuni asui Munkkiniemessä oli sataneliöisessä hienossa asunnossa. Mieleltä piti tilata asentaja purkamaan ja kasaamaan kuivausrumpu. Maksoi 500€.

Kapea on ovi kylpyhuoneessa, jos ei 60 senttiä leveä kuivausrumpu mahdu sisään. Miten muuten mahtui pesukone, joka on yhtä leveä, kun pesutornista oli kysymys?

Jos oikeasti on niin kapea ovi, ettei kone mahdu sisään, niin koneen purkamista helpompaa ja halvempaa olisi tietysti irrottaa ovenkarmit, jolloin tilaa tulee ainakin 15senttiä lisää.

Kapeita on ovet. Tämä on rakennettu 60-luvun alussa ja oviaukko on 57,5cm leveä, eli pienestä oli kiinni. Toki pesukone on yhtä leveä, mutta ei lähellekään yhtä syvä. Siksi se oli helppo.

Ystäväni on taas sen verran kätevä käsistään, että pieneen purkuun ja kasaamiseen meni kymmenen minuuttia. Karmienkin poisto olisi auttanut - sitä on tullut ajatelleeksi. Siinä olisi tietysti voinut rikkoa karmit ja ainakin maalaushommat päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3788 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mielestäni liian pieni. Mulla on tällä hetkellä 23,8 m2 ja tätä pienempään ois aika ikävä muuttaa. Tänne mahtuu 120 cm sänky, pieni 4 hengen ruokapöytä, nojatuoli, pieni kirjahylly ja pieni lipasto jonka päällä on tv. Kylppäriin ei mahdu pesukonetta ja keittokomeroon mahtuu yksi ihminen kerrallaan. Keittiön kodinkoneetkin jouduin karsimaan kahteen koska tila loppui kesken :D tätä pienemmäs ahdistuisin. Jo vuosia sitten kaverin kämpässä vierailtuani sanoin et 23,5 m2 on minimi ja sitä mieltä oon edelleenki.

T: paljon kotona aikaa viettävä henkilö

Pakko sanoa tähän, että sinulla on huonosti käytetyt neliöt asunnossasi, jos edes pyykinpesukone tai keittiön kodinkoneet eivät sovi tuohon neliömäärään.

Toisaalta tämä kuvaus pienestä asunnosta avartaa monen näkökulmaa; ne neliöt eivät määritä sitä mikä on liian pieni, vaan se miten ne neliöt käytetään. Suomessa useammin huonosti, ulkomailla taas tehokkaasti, koska siellä asunnot ovat keskikaupungilla pieniä (tai ne asunnot, mihin tavallisella työssä käyvällä on varaa).

Vanhoissa taloissa ei useinkaan oltu mietitty, että joskus tulevaisuudessa halutaan vaikka astianpesukone, pyykinpesukone tai jopa suihku.

Kun etsiskelin takavuosina Haagasta yksiötä tai kaksiota, niin ei niihin pyykinpesukone mahtunut. Hurjin oli pikkukämppä Kalliossa, jossa oli suihkukaappi keittiön keskellä.

Nyt asun 70m2 kolmiossa, jossa keittiöön mahtuu kaikki. Kylppärissä on tilaa pesutornille. Kuivausrumpu ei vaan mahtunut ovesta sisään! Piti purkaa se ja kasata taas uudelleen. Tämä on ongelma vanhoissa taloissa. Eräs tuttuni asui Munkkiniemessä oli sataneliöisessä hienossa asunnossa. Mieleltä piti tilata asentaja purkamaan ja kasaamaan kuivausrumpu. Maksoi 500€.

Joo tää mun 23,8 m2 on 50-luvun talossa. Itse asiassa tykkään tästä pohjasta muuten vaikka keittokomero voisikin olla vähän isompi. Kaverillani oli 23,5 m2 asunnossaan isompi kylppäri ja keittotila mutta sitten itse huone olikin pienempi ja kokonaisuutena hänen kämppänsä tuntui selvästi pienemmältä kuin mun (vaikka oli neliöissä mitattuna melko samankokoinen). En osaa edes kaivata omaa pesukonetta tällä hetkellä koska täällä on niin hyvä pesutupa, jossa mulla on pesuvuoron aikana käytössä kolme pesukonetta ja kaksi kuivausrumpua :) Eli ei tää kämppä onneksi huonoimmasta päästä ole tän kokoluokan asunnoissa :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän