Tuleeko teille Wilmaan opettajilta myöhästymismerkintöjä, jos teini-ikäinen lapsi ollut esim. terkkarilla tai hammaslääkärissä?
Siis eihän ope saa tuollaista tietoa vanhemmille edes kertoa, siis kuvitellaan tyttö menee hakemaan e-pillereitä "salaa" tms ja myöhästyy siksi tunnilta, kertoo syyksi terkkarin mutta jostain syystä ope haluaa siihen vanhempien selvityksen? Kyllä siinä olisi tyttö pulassa kotona selvittämässä miksi on käynyt terkkarilla...
Eka kertaa törmään tällaiseen että ope ei usko oppilaan sanaa ja teini on kuitenkin jo 9. luokalla.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tietty. Laitan sitten viestiä ja ope korjaa. Mitäs kummallista siinä on?
Siis kirjoitin juurikin tuohon avaustekstiin tämän kummallisuuden mikä siinä on! Teini-ikäisten terveysasiat ovat täysin heidän omalla vastuullaan, esim. juurikin nämä tyttöjen e-pillerit. Toki on hyvä että asioista keskustellaan kotona ja vanhemmat ovat tietoisia lastensa menoista mutta ei herranjestas opettaja saa ylittää vaitiolovelvollisuuttaan asian suhteen. Tosiaan nyt vasta eka tällainen ilmoitus tuli ja teini 9. luokalla, joten ainakaan meidän koulussa tällaista tapaa ei yleisesti ottaen ole, että em. menoista vaaditaan vanhempien selvitys.
Kiukuttaa oikein kun itsekin olen hoitoalalla eikä vaitiolovelvollisuus todellakaan ole mikään pikkujuttu.
No aivan varmasti opettajalle kelpaa tässä tilanteessa terveydenhoitajan/koululääkärin lappu siitä, että oppilas on ollut terveydenhoitajalla/lääkärillä (ilman merkintää käynnin syystä tietty) ja opettaja voi myös poistaa jo laitetun merkinnän.
Jos kotona sitten tulee asiasta sanomista, voihan teini sanoa, että ope oli merkannut vahingossa väärälle oppilaalle ja merkintä on poistettu.
Omalla kohdallani en osaa nähdä tuollaista tilannetta ja ainakin toivoisin, että nuori voisi minulle kertoa kaikista asioista. Toisaalta tiedän ja tiedostan kyllä teinin oikeudetkin ja toivoisin terveydenhoitajan ottavan tuossa roolin, jos teini syystä tai toisesta haluaisi pitää käynnin salassa. Eihän se kuulu kyllä sille opettajallekaan pätkän vertaa miksi teini on terveydenhoitajalla ollut. Tuskin teinin on kauhean kiva jollekin matikanopettajalle alkaa avautumaan raskaudenehkäisystään.
Teinihän on alaikäinen ja vanhempiensa holhottavissa. Vanhemmat siis päättävät, mikä on lapsensa edun mukaista. Ihmettelenpä, eikö e-pillerit ja seksuaalisuus muka kuuluisi vanhempien valvonnan alle.
Suomi on mennyt ihan sairaaksi. Täällä suojellaan alaikäisten seksiä heidän vanhemmiltaan. Mitä, jos käy vahinko. Voi tulla abortti tai keskenmeno ja vanhempien tukea tarvittaisiin. Uskaltaako teini sitä pyytää, jos alun perin seksin salasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tietty. Laitan sitten viestiä ja ope korjaa. Mitäs kummallista siinä on?
Siis kirjoitin juurikin tuohon avaustekstiin tämän kummallisuuden mikä siinä on! Teini-ikäisten terveysasiat ovat täysin heidän omalla vastuullaan, esim. juurikin nämä tyttöjen e-pillerit. Toki on hyvä että asioista keskustellaan kotona ja vanhemmat ovat tietoisia lastensa menoista mutta ei herranjestas opettaja saa ylittää vaitiolovelvollisuuttaan asian suhteen. Tosiaan nyt vasta eka tällainen ilmoitus tuli ja teini 9. luokalla, joten ainakaan meidän koulussa tällaista tapaa ei yleisesti ottaen ole, että em. menoista vaaditaan vanhempien selvitys.
Kiukuttaa oikein kun itsekin olen hoitoalalla eikä vaitiolovelvollisuus todellakaan ole mikään pikkujuttu.
Vanhemmat kuittaa alle 18 vuotiaan poissaolot ja sillä selvä. Ihmeellisiä ongelmia sinäkin asioista teet. Olen itsekin hoitoalalla enkä näe tuossa mitään outoa. Ei siinä wilmassa lue miksi se lapsi käy terkalla. Meillä tosin puhutaan kotona asioista avoimesti eikä nuorten tarvitse salailla.
Minä taas tunnen ihan työnikin puolesta monia sellaisia nuoria joilla ei kotona ole avoimet välit, ja pidän ehdottomasti noiden teinien puolta!
Ja liittyy asiaan miten? Ei siinä wilmassa lue että tyttö kävi pillerireseptiä hakemassa. Kysehän on siitä että tyttö oli pois tunnilta ja vanhemmat selvittää sen. Kyllä koulussa kokeetkin on vanhempien kuitattava. Vai meinaatko, ettei sekään kuulu vanhemmille miten koulussa menee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa myöhästymismerkinnän jos myöhästyy aamulla sen takia että kunnan järjestämä koulutaksi ajaa ojaan. Eikä sitä voi kuulemma korjata, myöhästyminen mikä myöhästyminen.
Juuri näin, myöhästyminen on myöhästyminen. No okei, en kyllä liikenneonnettomuudesta todellakaan laittaisi itse, mutta periaatteessa ei ole tuossa mitään outoa ole. eihän yhdestä myöhästymisestä mitään seuraamuksia edes tule mutta silti myöhemmin voidaan tarvita tietoa, ketkä tunnin alussa olivat paikalla ja sen kuuluu Wilmasta löytyä.
Meillä terveydenhoitaja merkitsee Wilmaan, jos oppilas on ollut hänen vastaanotollaan. Hammaslääkärikäynneistä ilmoitan opettajalle/opettajille etukäteen Wilman kautta.
Jos oppilas tuo terkkarilta lapun, poistan myöhästymismerkinnän. Jos ei tuo, ei ole luultavasti edes terkkarilla ollut, vaan on muuten myöhässä, ja valehtelee. Meillä nimittäin terkkari aina antaa lapun mukaan.
Kyllä minä laitan luokanvalvojalle viestin jos ei mene aamusta kouluun esim. hammaslääkärin takia. Muut poissaolot kuittaan.
Tyttö itse tarkkana, olisin laiskempi Wilmavierailija :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa myöhästymismerkinnän jos myöhästyy aamulla sen takia että kunnan järjestämä koulutaksi ajaa ojaan. Eikä sitä voi kuulemma korjata, myöhästyminen mikä myöhästyminen.
Juuri näin, myöhästyminen on myöhästyminen. No okei, en kyllä liikenneonnettomuudesta todellakaan laittaisi itse, mutta periaatteessa ei ole tuossa mitään outoa ole. eihän yhdestä myöhästymisestä mitään seuraamuksia edes tule mutta silti myöhemmin voidaan tarvita tietoa, ketkä tunnin alussa olivat paikalla ja sen kuuluu Wilmasta löytyä.
Minulle oli vanhempana ok mutta siinä vaiheessa kun uhkasivat vaikuttaa käytösnumeroon niin eipä ollutkaan enää ok. Lapsi ei sille mitään voi ettei asu bussireitin varrella tai koulun vieressä. Taksin ajaa miten sattuu.
Toisen lapsen ope ei koskaan laita merkintää ja toinen laittaa. Koululla ei taida olla yhtenäisiä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli vanhempana ok mutta siinä vaiheessa kun uhkasivat vaikuttaa käytösnumeroon niin eipä ollutkaan enää ok. Lapsi ei sille mitään voi ettei asu bussireitin varrella tai koulun vieressä. Taksin ajaa miten sattuu.
Toisen lapsen ope ei koskaan laita merkintää ja toinen laittaa. Koululla ei taida olla yhtenäisiä ohjeita.
Häh? Miten uskallat päästää lapsen sellaisen taksifirman kyytiin joka ajaa jatkuvasti ojaan???
Vierailija kirjoitti:
No mitä haittaa siitä merkinnästä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin 5 myöhästymistä -> tunnin jälki-istunto.
Jos oppilas myöhästyy tunnilta, on opettaja velvollinen merkitsemään sen Wilmaan. Eri asia sitten, jos oppilaan huoltaja (kun kyseessä alaikäinen oppilas) tai koulun henkilökuntaan kuuluva on ilmoittanut oppilaan olevan toisaalla tms. Oppilaan sanan mukaan ei perusopetuksessa mennä (voi jestas, jos mentäisiin - suurin osa myöhästelystä kun on ihan sitä, että maleksitaan jossain, myöhästytään tahallaan jne. - siksi teinin itsensä esittelemä syy ei kelpaa).
Poissaolotiedot ei ole salassapidettäviä ja opettajan velvollisuus on kirjata esim. myöhästymiset. Mistä opettaja sen voisi erottaa koska oppilas on ollut hankkimassa e-pillereitä ja koska vaan esim. röökillä turhan kauan. Terkkari sitten taas vastaavasti ei saa kertoa opettajalle käytännössä yhtään mitään, joten ei tässä nyt oikein opettaja ole hirveästi virheitä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin 5 myöhästymistä -> tunnin jälki-istunto.
Toivon todella ettei se taksi viittä kertaa ole ojassa lukuvuoden aikana!
No jos huoltaja kuittaa myöhästymiset kuten kuuluu ja kertoo että taksi ajoi ojaan, niin ei tule missään koulussa jälki-istuntoa tällaisesta.
Tuo merkkaaminen on ihan pikku juttu. Itse myöhästyin kouluaikanani kerran tunnilta lääkärin vuoksi, niin opettaja pilkkasi minua koko luokan kuullen ja arvaili mitää vikaa minussa on.
Öö, minä laitan wilmaan viestin jo vähintään edellisenä päivänä jos teinillä/lapsella menoja.
Opet ne vaan kuittaa, eikä mun tarvii selvittää mitään.
Ei tule opettajilta merkintöjä kun laitan aina etukäteen wilmaan
"luvallinen poissaolo -terveydellinen" -merkinnän.
Terkkari kirjoittaa lapun käynnistä. Siihen ei merkitä syytä. Lapun saa myös terveyskeskuksesta.
Mikä on ongelma??