Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko teille Wilmaan opettajilta myöhästymismerkintöjä, jos teini-ikäinen lapsi ollut esim. terkkarilla tai hammaslääkärissä?

Vierailija
12.01.2017 |

Siis eihän ope saa tuollaista tietoa vanhemmille edes kertoa, siis kuvitellaan tyttö menee hakemaan e-pillereitä "salaa" tms ja myöhästyy siksi tunnilta, kertoo syyksi terkkarin mutta jostain syystä ope haluaa siihen vanhempien selvityksen? Kyllä siinä olisi tyttö pulassa kotona selvittämässä miksi on käynyt terkkarilla...

Eka kertaa törmään tällaiseen että ope ei usko oppilaan sanaa ja teini on kuitenkin jo 9. luokalla.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on näitä yliskeptisiä tapauksia ja sairaalloisen pitkänsitkeä vaateissaan. Suosittelen opettamiseen keskittymistä.

Vierailija
2/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tietty. Laitan sitten viestiä ja ope korjaa. Mitäs kummallista siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin kannattaa kertoa terkkariajastaan ennakkoon. Ei vasta sitten kun tulee myöhässä tunnille.

Vierailija
4/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiaan voi puhua opettajalle paskaa. Kyllähän vanhemmat selvittää poissaolot

Vierailija
5/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulee. Juuri tänä aamuna tuli, kun oikojalla meni pidempään ja myöhästyi ekalta tunnilta. 

Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa terkka voi antaa todistuksen käynnistä, jonka voi näyttää opettajalle.

Mutta kyllä meillä tulee myöhästymismerkintä heti jos tunnilta myöhästyy. Ihan kaikilta opettajilta.

Vierailija
6/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kirjoitin juurikin tuohon avaustekstiin tämän kummallisuuden mikä siinä on! Teini-ikäisten terveysasiat ovat täysin heidän omalla vastuullaan, esim. juurikin nämä tyttöjen e-pillerit. Toki on hyvä että asioista keskustellaan kotona ja vanhemmat ovat tietoisia lastensa menoista mutta ei herranjestas opettaja saa ylittää vaitiolovelvollisuuttaan asian suhteen. Tosiaan nyt vasta eka tällainen ilmoitus tuli ja teini 9. luokalla, joten ainakaan meidän koulussa tällaista tapaa ei yleisesti ottaen ole, että em. menoista vaaditaan vanhempien selvitys.

Kiukuttaa oikein kun itsekin olen hoitoalalla eikä vaitiolovelvollisuus todellakaan ole mikään pikkujuttu.

Vierailija
7/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo niin nokonnuukaa jos myöhästelee, pääasia että koulu sujuu. 

Vierailija
8/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kirjoitin juurikin tuohon avaustekstiin tämän kummallisuuden mikä siinä on! Teini-ikäisten terveysasiat ovat täysin heidän omalla vastuullaan, esim. juurikin nämä tyttöjen e-pillerit. Toki on hyvä että asioista keskustellaan kotona ja vanhemmat ovat tietoisia lastensa menoista mutta ei herranjestas opettaja saa ylittää vaitiolovelvollisuuttaan asian suhteen. Tosiaan nyt vasta eka tällainen ilmoitus tuli ja teini 9. luokalla, joten ainakaan meidän koulussa tällaista tapaa ei yleisesti ottaen ole, että em. menoista vaaditaan vanhempien selvitys.

Kiukuttaa oikein kun itsekin olen hoitoalalla eikä vaitiolovelvollisuus todellakaan ole mikään pikkujuttu.

Vanhemmat kuittaa alle 18 vuotiaan poissaolot ja sillä selvä. Ihmeellisiä ongelmia sinäkin asioista teet. Olen itsekin hoitoalalla enkä näe tuossa mitään outoa. Ei siinä wilmassa lue miksi se lapsi käy terkalla. Meillä tosin puhutaan kotona asioista avoimesti eikä nuorten tarvitse salailla.

Vierailija
9/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä teini ei paljastu myöhästymismerkinnästä ja voi kertoa kotona vaikka olleensa paskalla ja myöhästyneensä sen takia.

Vierailija
10/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan heti poissaolevista merkit tunnin alussa. Meillä kuraattori ainoa mitä ei kirjata. Sekin lapsen siis kerrottava etukäteen jos ei halua - mistäs muuten tietäisin missä oppilas on.

Virkaavastuu opettajalla on kova. Esimerkiksi jos rakennus evakuoidaan, kontrataan kokoontumispaikalla olijat listoihin, niiden on siis täsmättävä. Toinen tapa on ettei merkkaa kesken tunnin mitään.

Vierailija
11/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat kuittaa alle 18 vuotiaan poissaolot ja sillä selvä. Ihmeellisiä ongelmia sinäkin asioista teet. Olen itsekin hoitoalalla enkä näe tuossa mitään outoa. Ei siinä wilmassa lue miksi se lapsi käy terkalla. Meillä tosin puhutaan kotona asioista avoimesti eikä nuorten tarvitse salailla.

Minä taas tunnen ihan työnikin puolesta monia sellaisia nuoria joilla ei kotona ole avoimet välit, ja pidän ehdottomasti noiden teinien puolta!

Vierailija
12/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletetaan, että alaikäisen e-pillerit eivät kuuluisi vanhemmille?

On mitä suurimmassa määrin vanhempien hyvä tietää tuollainen asia.

Vierailija
13/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletusarvoisesti ne eivät kuulu, eiväthän vanhemmat pääse tutustumaan lastensa potilasasiakirjoihinkaan hyvänen aika. Potilas kertoo itse mitä näkee tarpeelliseksi kertoa, näin se muidenkin kohdalla on. Yläasteikäisistä kuitenkin kyse.

Vierailija
14/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kyseessä ovat teinin vanhemmat, joten en usko asian olevan kovin vakava.

2. En usko että Wilma-viestissä luki mitä varten teini oli terkkarilla, koska teinin ei ole sitä pakko kertoa opettajallekaan.

Kai se on hyvä että vanhemmat tietävät lapsensa asioista? Ei se nyt herranjumala niin vakavaa ole, jos vanhemmat saavat tietää että heidän lapsensa oli terkkarilla.

Meillä ainakin lapset (6lk ja 8lk) kertovat itse päiviensä tapahtumista, ja voin kuvitella kuinka rankkaa teinille on, kun vanhemmille ei voi kertoa edes terkkarikäynnistä! Mielenterveyden kannalta asioista (myös tuikitavallisista ja arkisen tylsistä!) puhuminen on pelkästään hyväksi.

Toivon todella että teinilläsi on joku muu tapa käsitellä ja purkaa tunteitaan, kun terkkarikäyntikin täytyy salata vanhemmilta!

Vierailija
15/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan opettajan pitää se merkitä. Olet ap nyt ihan väärässä. Jos opettaja ei tiedota kotiin oppilaiden poissaoloista, niin silloin opettaja tekee virheen. Ei opettaja ole sama kuin sairaanhoitaja.

Vierailija
16/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kyseessä ovat teinin vanhemmat, joten en usko asian olevan kovin vakava.

2. En usko että Wilma-viestissä luki mitä varten teini oli terkkarilla, koska teinin ei ole sitä pakko kertoa opettajallekaan.

Kai se on hyvä että vanhemmat tietävät lapsensa asioista? Ei se nyt herranjumala niin vakavaa ole, jos vanhemmat saavat tietää että heidän lapsensa oli terkkarilla.

Meillä ainakin lapset (6lk ja 8lk) kertovat itse päiviensä tapahtumista, ja voin kuvitella kuinka rankkaa teinille on, kun vanhemmille ei voi kertoa edes terkkarikäynnistä! Mielenterveyden kannalta asioista (myös tuikitavallisista ja arkisen tylsistä!) puhuminen on pelkästään hyväksi.

Toivon todella että teinilläsi on joku muu tapa käsitellä ja purkaa tunteitaan, kun terkkarikäyntikin täytyy salata vanhemmilta!

Hauska miten käänsit asian niin että minun teinini ei kertoisi asioista kotona, sitähän minä en sanonut vaan sen että opettaja tivaa syytä myöhästymiselle eikä usko 9. luokkalaisen kertomaa. Kuitenkin, työni puolesta ja muutenkin tunnen hyvin monia erilaisia nuoria ja tiedän että monenkaan kotona eivät vanhemmat ole samanlaisia  kuin minä.

Vierailija
17/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tule mitään merkintää wilmaan koska olen selvännäkijä ja tiedän, missä myöhässä ollut teini on ollut!

Oikeasti: En kysele muiden kuullen mitään, tunnin jälkeen kysyn/odotan oppilaan selvittävän, oliko myöhästymiseen jokin hyväksyttävä syy. Nuorella voi olla kymmeniä opettajia, joten jos annettu selitys sitten on "olin terkkarilla", pakkohan se on wilmaan laittaa tiedonantona, että nuori tuli luvalla myöhässä koska oli terkkarilla. Ai miksi ihmeessä? No saattaisipa muuten jokainen yrittää myöhästymisensä selittää pois noin sanoen.

Vierailija
18/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli hammaslääkärissä ja se näkyi helmessä.

Vierailija
19/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa myöhästymismerkinnän jos myöhästyy aamulla sen takia että kunnan järjestämä koulutaksi ajaa ojaan. Eikä sitä voi kuulemma korjata, myöhästyminen mikä myöhästyminen.

Vierailija
20/39 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Lisää teiniraskauksia ja kunniamurhia, kun edes ehkäisyä ei saa ilman patriarkaatin valvontaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan