Miksi jotkut muuttuvat työelämässä kyttääjiksi
Aletaan kytätä jotain työkaveria esimerkiksi tai vahtia jonkun tekemisiä, vaikka ei olisi syytä.
Ja jos ei edes ole esimiesasemassa.
Mm. sekin surffaa vain netissä koko ajan jne.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan minun työtoverini? Kyttään työntekoasi, koska tosiaan surffaat siellä netissä koko ajan. Me kaikki tiedämme, ettet tee töitä koneella, koska emme kuule näppäinten naputtelua. Hiirellä ei monta sanaa kirjoiteta. Joka kerran kun pakenet työpaikalta tunnin, tai vähintään puoli tuntia aikaisemmin, joudumme me muut vielä tekemään työt loppuun. Kun tulit töihin, en ehtinyt pitämään taukoja, koska tarvitsit niin paljon apua ja tukea työsi tekemiseen. Meillä on ollut töissä 18-vuotiaita opiskelijoita, jotka ovat omatoimisempia, reippaampia ja osaavampia kuin sinä, aikuinen ihminen korkeakoulutuksesi kanssa.
Olet niin moneen kertaan naureskellut kaikille kuinka vähän sinua työnteko kiinnostaa, että ihmettelen todella jos sinulle tulee irtisanomisesi yllätyksenä. Sitä en vain tajua mikset itse voi irtisanoutua, kun et kerran töitä halua tehdä. Sinun tilallesi saadaan jo saman päivän aikana jonosta seuraava työntekijä.
Älä nyt stressaa itseäsi henkihieveriin hyvä mies/nainen.
Tietyssä suhteessa olen kyttääjä, kyllä lähtee esimiehelle tieto, jos joku työkaveri ei hoida tehtäviää vaan laiskottelee ja antaa muiden tehdä kaikki työt, tai jopa komentelee muita, täysin samassa asemassa olevia työkavereitaan tekemään hommia jotka voisi hyvin itsekkin tehdä.
Joka risausta en ilmoita, mutta rajansa tuossakin. En itsekkään aina täyttä työpanostani töissä anna, toisaalta jos joku kyttää sitäkin, niin onhan sekin ihan oikeutettua, ei minulla ole lupaa surffata netissä puhelimella kesken työnteon, eikä se ole kovin hyvää käytöstä työntekijältä, vaikka olisikin kohtuuden rajoissa ja työt tulisi tehtyä siitä huolimatta.
Onneksi mulla on oma huone, kukaan ei kyttää mua enkä mä kyttää ketään. Työni hoidan ja niistä ei muut edes ymmärrä mitään, lopun aikaa teen mitä lystää.
Lopetin entisen työn just sen takia ku se yks kusipää-ämmä kyttäs mitä tein. Vituttaa ku en liittoon ottanu yhteyttä ku tää ämmä kerto suureen ääneen kahvipöydän äärellä mitä mä olin vklpputyön aikana tehny. Se ämmä ei ees ollu töissä sillo, nuuski vaan nurkkia myös vapaa-aikana. Luulee olevansa joku tärkee henkilö,vaikka onkin vaan persettä nuolemalla päässy pikkupomoksi. Vittu mä vihaan sitä ämmää.
Nykyään ihmiset eivät enää koe yhteenkuuluvuutta eivätkä yhteisyyttä tai solidaarisuutta. On vain minä minä minä, individualismi ja pyhä kapitalismi.
Siksi työkaveri kyttää työkaveria, kollega kollegaa, naapuri naapuria, mies ja vaimo toisiaan jne.
Kyttääjät ovat usein katkeria keski-ikäisiä. En tiiä mistä johtuu, enkä haluakkaan
On kokemusta yhdestä tällaisesta akasta. Ei ollut esimies mutta kovin mieluusti kyttäsi muita, komenteli näitä mahdollisuuksiensa mukaan ja kertoi kuka teki hyvin/huonosti. Rasittava ämmä ja hänen oma CV:nsä ei ollut laadultaan sellainen että hän olisi missään asemassa antamaan mitään arviota mistään. Ignorasin koko harakan.
Silloin jos huomataan, että joku henkilö ei todellakaan tee töitään ja tuloksettomina myös näkyy ulospäin, niin totta kai siihen kiinnitetään aika laajastikin huomiota.
Sitten on ne kyttääjät, jotka kyttäävät jatkuvasti kaikkia muita. Omassa toiminnassaan eivät näe mitään väärää, vaikka omasta työajasta iso osa menee kyttäämiseen. Omalla työpaikalla olen huomannut vuosikymmenien aikana, että pahimmat kyttääjät ovat niitä, jotka itse eniten keskittyvät muuhun kuin työntekoon. He kritisoivat muita niistä asioista, joita itse tekevät, jotta saavat huomion käännettyä pois omasta tekemättömyydestään. Kaikki muut tietävät, että kyylä ei saa hoidettua omia työtehtäviään muiden vahtimiselta.
Vierailija kirjoitti:
Silloin jos huomataan, että joku henkilö ei todellakaan tee töitään ja tuloksettomina myös näkyy ulospäin, niin totta kai siihen kiinnitetään aika laajastikin huomiota.
Sitten on ne kyttääjät, jotka kyttäävät jatkuvasti kaikkia muita. Omassa toiminnassaan eivät näe mitään väärää, vaikka omasta työajasta iso osa menee kyttäämiseen. Omalla työpaikalla olen huomannut vuosikymmenien aikana, että pahimmat kyttääjät ovat niitä, jotka itse eniten keskittyvät muuhun kuin työntekoon. He kritisoivat muita niistä asioista, joita itse tekevät, jotta saavat huomion käännettyä pois omasta tekemättömyydestään. Kaikki muut tietävät, että kyylä ei saa hoidettua omia työtehtäviään muiden vahtimiselta.
Näin. Tosin jos joku ei tee duunejaan niin se on kyllä esimiehen ja HR:n asia, ei rivikolleegan. Itse en ainakaan tiedä työkavereideni töiden tuloksista tai työtavoista niin en tällaisista menisi ikinä kommentoimaan. Mielestäni täysin asiatonta käytöstä.
Oletkohan minun työtoverini? Kyttään työntekoasi, koska tosiaan surffaat siellä netissä koko ajan. Me kaikki tiedämme, ettet tee töitä koneella, koska emme kuule näppäinten naputtelua. Hiirellä ei monta sanaa kirjoiteta. Joka kerran kun pakenet työpaikalta tunnin, tai vähintään puoli tuntia aikaisemmin, joudumme me muut vielä tekemään työt loppuun. Kun tulit töihin, en ehtinyt pitämään taukoja, koska tarvitsit niin paljon apua ja tukea työsi tekemiseen. Meillä on ollut töissä 18-vuotiaita opiskelijoita, jotka ovat omatoimisempia, reippaampia ja osaavampia kuin sinä, aikuinen ihminen korkeakoulutuksesi kanssa.
Olet niin moneen kertaan naureskellut kaikille kuinka vähän sinua työnteko kiinnostaa, että ihmettelen todella jos sinulle tulee irtisanomisesi yllätyksenä. Sitä en vain tajua mikset itse voi irtisanoutua, kun et kerran töitä halua tehdä. Sinun tilallesi saadaan jo saman päivän aikana jonosta seuraava työntekijä.