Kerro huonoimmasta pomostasi
Oma ex-pomo:
- sarasvuomainen supliikki, ei keskeytynyt vaikka pommi olisi räjähtänyt vieressä
- paljon huonompi koulutus kuin nuoremmilla alaisilla, mutta pari vuotta pidempään talossa, osasi vain yhden tavan hoitaa asioita
- projektisuunnittelu kusi, mikä oli _aina_ alaisten vika, varsinkin lasten sairastumisten takia kotiin jääneiden naisten syy
- piti etäpäiviä ihan milloin sattui (myöhemmin kuulin, että oli kertonut miespuoliselle kollegalle, että kävi vieraissa silloin, työpöydällä oli silti perhepotretti) ja muutkin hommat seisoivat kuin pomon kyrpä
- kävi päivittäin työpaikan aikana salilla ja saunomassa ja sitten pitkä lounas automatkan päässä
- sammui pikkujouluissa tuntikausiksi naisten vessaan
Kommentit (6)
Täysin anteeksiannettavasti hän oli huono pomo, koska hänellä oli elinaikaa jäljellä muutama viikko-kuukausi. Hän purki suruaan ja ahdistustaan väistämättömän edessä minuun, alaiseensa. Päätin ottaa koko lastin sanallista solvaamista vastaan. Ajattelin, että tätä kestää vain jonkin aikaa ja ehkä joku läheinen sitten säästyy tältä. Pomo uppoutui viimeisinä viikkoinaan työntekoon. Melkein viimeisenä päivänään hän kysyi minulta, että mitä tahdon. Heitin siihen, että tuplapalkan parilta viime kuukaudelta, hän kirosi, sanoi että riistän kuolevaa, mutta maksoi. Sanoin, että rahasta on minulle apua ja mielestäni olen sen ihan ansainnutkin. Talouteni oli tiukalla.
Narsisti. Työntekijät jakautui mielistelijöihin ja niihin jotka uuskalsivat olla eri mieltä. Jälkimmäisiä rangaistiin ja pomo pelotteli. Jälkimmäiset lähti uusiin työpaikkoihin ja mielistelijät jäi. En tiedä millaista nykyään siellä on koska itse lähdin. Elämäni paras päätös.
On mun pomo nyt
-ei hallitse itse työtä jota teemme
-epävarma ja siksi pompottaa niitä joita uskaltaa ja pelkää toisia ja antaa niiden tehdä mitä huvittaa
-tiedottaa vähän asioista ja jos tiedottaa niin vain joillekin
-saa raivareita
-pitää mykkäkoulua
-ei ole selkeää visiota mitä haluaa meiltä ja mihin työpaikkamme on menossa
-pelkää ylempiään eikä uskalla pitää osastomme puolta
-vitkuttelee asioiden kanssa
-ei hoida työyhteisön ongelmatilanteita, esim kiusaamistapauksia yms
-keskittyy lillukanvarsiin
-vähättelee, jos kertoo ongelmista tai jättää ne kokonaan noteeraamatta
-ei kestä kritiikkiä
-ei usko että osaamme tehdä työtämme, kohtelee kuin pikku lapsia
-rajoittaa esim joidenkin ihmisten puheoikeutta kokouksissa, varsinkin jos ulkopuolisia paikalla
jotain mainitakseni
Pomo, jonka alaisista kaikki kahta lukuunottamatta olivat saaneet tai ottaneet lopputilin syystä tai toisesta. Toinen niistä alaisista oli hänen lapsensa, toinen muuten vaan tavallista pitkäpinnaisempi.
Eräässä kirjeessä mm. muistutus eräästä asiasta " ...siitä ei pitäisi tarvita erikseen sanoa." Todellakin itsestään selvää, miksi sitten piti erikseen kirjoittaa siitä kirje, kun kaikkihan niin toimivat.
Itse asiassa mulla ei ollut hänen kanssaan elämää suurempia ongelmia, mutta tulin kyllä tietämään niistä aika paljon. Ei nimittäin tullut huutamaan minulle, koska olen itsekin sellainen ämmä, jolle ei paljon huudella.
Minusta ap:lla on ollut onnea, jos tuo on huonoin pomo!
Omani oli rehtori joka
- ei ollut koskaan itse opettanut kyseisellä kouluasteella, eikä tajunnut työstämme mitään, mikä näkyi
- pyrki kaikin tavoin estämään tiedonkulkua ja keskustelua, koska pelkäsi sitä
- jakoi varoituksia ja puhutteluita ihmisille, jotka julkesivat olla jotain mieltä
- ei osannut mitään käytännön reksin hommia kuten lukkareiden teko, budjetointi jne.
- jakoi alaiset hoviin, mitättömyyksiin ja mustalistalaisiin
- savusti mustalistalaisia häikäilemättä
- kosti jopa viattomien sivullisten kautta
- panetteli selän takana
- aiheutti toimillaan klikkiytymisen
- moni hyvä ope, kuraattori, terkkari, opo vaihtoi työpaikkaa vain hänen takiaan
- uhkaili, että pitää huolen, ettei eräs (hyvin työnsä hoitanut) alainen voi enää työllistyä muualle
- muutti kokoukset inhottaviksi ja ahdistaviksi, saattoi olla ilkeä alaisille muiden kuullen
- muutti mieltään, oli arvaamaton
- käytti hovin jäseniä kätyreinä, jotka kertoivat hänelle valittuja paloja opehuonekeskusteluista
- käyttäytyi toisinaan asiattomasti myös oppilaita ja huoltajia kohtaan
- oli inhottu myös nuorisotoimessa, seurakunnassa yms. yhteistyötahoilla
Mun pomoni
-uhkaili vankilalla työtapaturman takia
-maksoi palkan suoraan käteen; istui kännissä konttorissa palkanlaskijan kanssa, rahat levällään pöydäĺlä. Jakoi siitä nippuja.
-ei välittänyt työturvallisuudesta. Paljon vammoja
-karjui ja nimitteli