Laskin tässä juuri, että siskolla menee kuukaudessa n. 340€ tupakkaan, olenko velvollinen ostamaan hänelle ruokaa?
Aina säännöllisin väliajoin sisko ilmestyy oveni väliin itkemään että hänellä ei ole mitään ruokaa ja kuukausi on vasta puolessa. Tilillä on tietty rahasumma, mutta se on tupakalle. Olen säälistä ostanut hänelle ruokaa, mutten ole itsekään mikään suurituloinen joten ei tämä näinkään voi jatkua.
Kommentit (41)
Jollet sinä osta hänelle ruokaa, niin kuoleeko mälkään? Tuskin. Ehkä ensi kuussa priorisoi toisin.
Jos mun sisko pyytäisi ruokaa ja mulla olisi, niin mä jakaisin sapuskani sen kanssa satavarmasti.
Mä en pystyisi syömään palaakaan jos mun sisko näkisi nälkää.
Aivan sama paljonko polttaisi tupakkaa.
No et vain osta. Minäkin lopetin nöyristelyn. Eräs tuttavaperhe yritti käyttää hyväksi koko ajan, mutta se loppui nyt. En aio enää suostua mihinkään heidän pyyntöönsä tai tarjota apua itse, sillä se tietää heti sitä jatkuvaa rankuttamista. Nyt tartteis sitä, tätä ja tota.
Et todellakaan. Mielestäni et ole velvollinen vaikka siskosi ei tupakoisikaan.
Jos tilanne on oikeesti tuo niin sisko mars leipäjonoon! Vaikka ei kyllä sekään oo oikein että haetaan ruuat jonosta jotta voi pistää ruokarahat röökiin. Mut et sä ole mikään Veikko Hursti!
Siskoltasi menisi reilut 11€ röökiin päivässä, mikä tarkoittaa kahta askia. Mä en usko, että sun sisko vetää joka ikinen päivä n.45 körssiä.
Ei ole sinun velvollisuus häntä ruokkia. Jos kuitenkin haluat tukea häntä lähimmäisenrakkaudesta, niin osta paketti kaurahiutaleita. Ei maksa paljoa ja saa useamman lautasellisen puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Siskoltasi menisi reilut 11€ röökiin päivässä, mikä tarkoittaa kahta askia. Mä en usko, että sun sisko vetää joka ikinen päivä n.45 körssiä.
Keskimäärin vetää, jos ei ole sairaana. Tosin herää öisinkin tupakoimaan.
Ap
Mun sisko ei nälkää näkisi jos se minusta riippuisi.
Vaikka kävisi joka päivä ovella, niin tervetuloa pöytään.
Ihme paskiaisia ootte te jotka löisitte oven nenän edestä surutta kiinni ja käskisitte oman siskon mennä "hurstin" leipäjonoon. Ja vielä vittuilisitte jostain tupakanpoltosta päälle kuinka ootte laskeneet sen sätkän kulutukset ...
Muistakaa että onni täällä vaihtelee ja hupsista keikkaa on moni itse joutunut vuorostaan pyytäjän paikalle.
Mikähän siinä on, että aina ne köyhät polttaa? Onko se nikotiiniriippuvuus joku ainut elämänilo siinä ankeudessa? Kun katsoo venäläisiä, pakolaisia, entisiä itä-blokkien asukkaita, slummien ja vuokra-asuntojen asujaimistoa, niin AINA niillä rööki palaa.
Ihan kuin sitä rahaa olisi hirveästi polttaa savuna ilmaan. Ja samalla terveyttä. Ja haista pahalta. Vai onko se hidasta itsemurhaa - jos, niin tekisivät nopeamman ratkaisun.
Mitä tulee siskoosi, niin sano ettet lainaa rahaa ja käske lopettamaan tupakointi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tuossa on ihmeellistä? Tuo onnistui mun äidiltä 41 vuotta ennen kuin kuoli, eikä kuollut edes keuhkosyöpään.
Kukaan ei ole velvollinen auttamaan aikuista ihmistä ruuan saamisessa. Monet haluavat auttaa ja se on hyvä asia. Jos sinusta tuntuu, että sinun ei kuulu ostaa siskollesi ruokaa, älä osta. En itsekään ostaisi tuollaisen syyn takia, vaikka muuten olen valmis auttamaan siskoa jos hän apua tarvitsee. Tuollaisessa tapauksessa esimerkiksi voisin maksaa siskolle lääkärikäynnin tupakoinnin lopettamisen tueksi tai neuvoa hänelle edullisia ruokia seuraavaa kuukautta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun velvollisuus häntä ruokkia. Jos kuitenkin haluat tukea häntä lähimmäisenrakkaudesta, niin osta paketti kaurahiutaleita. Ei maksa paljoa ja saa useamman lautasellisen puuroa.
Toisesta välittäminen, toiseen syvästi kiintyminen ja rakastaminen(kaan) ei ole velvollisuus.
Se on lahja ja näköjään kyky joka on nykyihmisistä katoavaa kansanperinnettä.
Sanonko minne sinäkin voit ne kaurahiutaleesi työntää, kyllä se sisarus saa ruokapöytään istua jos kerran ruokaa on, silloin syödään ja vaikka jutellaan jos satutaan olemaan juttutuulella. Tässä puhuttiin nyt omasta siskosta, jukolauta. Ihme kylmiä apinoita täällä kyllä...
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään. . käske syödä tumpit.
Häpeä.
Jos oikeasti siskoaan rakastaa ja haluaisi tukea, niin kannustaisi ja auttaisi lopettamaan tuollaisen sauhuttelun. Tuolla menolla ei ole kovin terve tulevaisuus edessä sen lisäksi, että raha-asiat jo on pyllyllään. Jos nälkää näkee, reilu kolme hunttia röökiin kuussa on sulaa hulluutta. Vähän sama asia kuin ruokkisit siskoasi, jotta sillä jää rahaa jokapäiväiseen kossupulloon. Kuinka moni lähtisi sellaiseen? Siskosi polttaa kuin korsteeni, koska sillä on nyt siihen mahdollisuus. Ap:n ei tarvitse tuntea minkäänlaista huonoa omaa tuntoa, jos ei halua osallistua tuollaiseen. Jo se, että puolittaisi tuon polttamisensa, jättäisi ihan kivasti rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että aina ne köyhät polttaa? Onko se nikotiiniriippuvuus joku ainut elämänilo siinä ankeudessa? Kun katsoo venäläisiä, pakolaisia, entisiä itä-blokkien asukkaita, slummien ja vuokra-asuntojen asujaimistoa, niin AINA niillä rööki palaa.
Ihan kuin sitä rahaa olisi hirveästi polttaa savuna ilmaan. Ja samalla terveyttä. Ja haista pahalta. Vai onko se hidasta itsemurhaa - jos, niin tekisivät nopeamman ratkaisun.
Mitä tulee siskoosi, niin sano ettet lainaa rahaa ja käske lopettamaan tupakointi.
Olen pari päivää seurannut lääkäripäiviä messukeskuksessa, niin vaan lääkäritkin juoksee tupakalla viereisen koulun pihassa :D.
Koska myös Suomeen saataisiin USAn malli, jossa sossu ei maksa rahaa tilille vaan antaa food stampeja. Näillä voi ostaa ruokaa, vaippoja, mitä vaan paitsi alkoholia ja tupakkaa. Vituttaa maksaa veroissa röökiostoksia! Röökintuskaan ei kukaan kuole.
Käske sisko sossun puheille.
Osta sille nikotiinipurkkaa ja laastaria, ja sano, että laskee ihan itse, mitä maksaa tupakka kuukaudessa. Ruoka on tarpeellista, tupakka ei, joten sanot että en rahoita enää tupakointiasi etkä keuhkosyövän kehittymistä etkä keuhkoahtaumataudin alkua. Sitähän sä käytännössä nimittäin teet, kun hänellä riittää raha tupakkaan, mutta ei ruokaan.
Et tietenkään. Ohjaa lääkäriin hakemaan apua tupakkavieroitukseen. Tai käske syödä tumpit.