Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipomoiden marjakakkujen turvallisuus? Ulkomaalaiset marjat pitäisi keittää. Miksi leipomokakuissa tuoremarjoja?

Vierailija
11.01.2017 |

Tunnettua on, että esim ulkomaalaiset pakastevadelmat ovat aiheuttaneet lukuisia vatsatautiepidemioita. Syynä likainen kasteluvesi. Sama pätee tietysti muihinkin ulkomaalaisiin marjoihin. Joissain kaupoissa lukeekin, että keittäkää pakastwmarjat ennen käyttöä.

Miksi leipomoiden kakuissa käytetään yhä tuoremarjoja (suomalaisen satokauden ulkopuolella) Niistähän voi saada listerian, salmonellan tai vaikka ekinokokin.

Uskallatteko käyttää marjakakkuja talvisin?

Kommentit (45)

Vierailija
22/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ongelma on tietyiltä alueilta tulleet ja usein syy on likaisessa kasteluvedessä mistä kaliki ym leviää.

Ihan sama onko tuore vai pakastettuna.

Voisi verrata kun täällä puolustellaan ettei mitään ole tullut niin jos kävelet päin punaisia ei joka kerta jää auton alle, mutta riski kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…

Joku oli linkin jakanut mikä ei varsinaisesti asiaan liity ja jos oikeasti haluaa tietoa kannattaa lukea tuo mistä selviää syy miksi kehotus keittää

Vierailija
24/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elämästä selviä hengissä, däng däng. En pelkää, uskallan syödä kakkuja. Pidän riskiä tilastollisesti hyvin pienenä. Syön vakuumilohtakin, tervetuloa listeria!

http://www.iltasanomat.fi/maastohiihto/art-2000005004594.html

Vierailija
25/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollantilaisia marjoja syön ihan hyvillä mielin, puolalaisia ja espanjalaisia en.

26/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tullut ajatelleeksi tätä, kun leivon itse kakut juhliin. Käytän satokauden tuoreita kotimaisia marjoja kesällä ja syksyllä tai kotimaisia pakastemarjoja marjakakkuun. Vadelmaa harvemmin, kun ei toimi kakun päällä muuten kuin tuoreena ja käsittelemättömänä.

Ulkomaisia pakastemarjoja en ole ikinä ostanut ja tämä on ihan tietoinen valinta kuumennussuosituksen ja suomalaisen työn arvostamisen takia.

En kuitenkaan toisaalta ole ikinä vatsatautia saanut, vaikka olen ravintoloissa erittäin suurella todennäköisyydellä ulkomaisia marjoja nauttinut. Ehkä mä kuitenkin jo tällä perusteella uskaltaisin sen marjakakun juhliin ostaa, jos en itse kakkuja leipoisi.

Vierailija
27/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan te kuulleet sen että iso osa poimijoista ei ole enää suomalaisia. Tavat on niillä samat täällä kun muualla.

Marjoihin kaadetaan vettä ennen myyntiä jotta saadaan enempi painoa. Ottavat sitä vettä mitä saatavissa eli ojavettä.

Vierailija
28/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap. Kaikki linkit olivat kiinnostavia ja viestit myös. Kiitos niistä! Lisääkin saa laittaa.

Usassa siis käsketään pestä kaikki luonnonmarjat myyräekinokokin takia. Inhottavaa, kun se on todennäköisesti leviämässä tännekin kohta.

Kamala tuo urheilijan kertomus sairastumisestaan, kun söi ulkomaalaisia pakastemarjoja.

Eviran lista sairastumisista oli kiintoisa. Jopa ulkomaalaisesta marjaleivospakasteesta oli sairastuttu. Ja sitten se, että joku marjapakaste oli merkitty suomalaiseksi, vaikka oli todennäköisesti ulkomaalaista alkuperää ja siitäkin oli sairastuttu.

Vierailija
29/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset poimijat lisäävät kyllä riskiä kotimaisten marjojen suhteen. Monet taudit ovat ulkomailla yleisiä, mitä täällä ei ole. Esim just A-hepatiitti.

Vierailija
30/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä poimijat pysty metsässä pesemään käsiään , kun käyvät ns wc:ssä

Vierailija
31/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolalaisia marjoja annettiin niille vanhuksille vanhainkodissa ruotsissa. 5 vai 6 kuoli?

Vierailija
32/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tää marjabuumi (smoothiet jne) menee ohi ja kohta marjoja ei enää tungeta joka paikkaan

Vierailija
33/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolalaisia marjoja annettiin niille vanhuksille vanhainkodissa ruotsissa. 5 vai 6 kuoli?

2015, ruotsissa ja vanhainkodissa, 3 kuoli ja yli 70 sairastui puolalaisten vadelmien takia.

Vierailija
34/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta missään myydyissä tuotteissa ei pitäisi saada käyttää keittämättömiä marjoja.

Jos joku haluaa kotonaan käyttää keittämättömiä marjoja, niin se on sitten oma riski ja itse valittu.

Vierailija
35/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin oli muutamia vuosia sitten joukkosairastumisia, joissa syyksi selvisi puolalainen vadelma. Olikohan rahkajälkiruoka joku tapaus? Mutta ap:n kanssa samaa ihmettelen. Olin talviaikaan raskaana juhlissa, joissa tarjolla vadelmakakkua. Kysyin tarjoilijalta marjojen alkuperää, ja ne olivat ulkomaisia. Jäi kakku syömättä. Samoin työpaikkaruokalassa oli tuolloin ulkomaisista puolukoista tehtyä survosta ja marjarahkoja ja smoothieita. Kaikki jätin väliin, kun kysyin marjojen alkuperän. Puola taitaa olla pääasiallinen maa, mistä noita tuodaan. Listeria voi olla kohtalokas vanhuksille ja raskaana oleville. En tilaisi leipomoista marjakakkuja omiin juhliini.

Vierailija
36/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen minäkin miettinyt tuota kotimaista marjanpoimintabisnestä. Monilla mansikkapelloilla on vielä nykyäänkin HUUSSIT, joissa poimijat käy. Käsienpesupaikka on aika alkeellinen.

Ja esim.metsistä lakkoja myyntiin poimivat (aasialaiset) kaatavat ämpäriin omista juomapulloistaan vettä joukkoon, että saataisiin sitä painoa ämpärille lisää. Ojavettäkin saattavt ehkä käyttää, mene tiedä.

Kaverini harrastaa näitä smoothieita, joita ostelee kaupungilta. Hänellä on ollut ehec ja muita epämääräisiä vatsatauteja todella usein. En epäile, etteikö johtuisi ulkomaisista kuumentamattomista pakastemarjoista.

Espanjassahan kastellaan p-vedellä myös tomaatteja ja muita vihanneksia (ja afrikkalaiset orjatyöntekijät poimii niitä pimeästi. Tuskin pesevät käsiään, kun käyvät pissillä tai pyyhkivät nokkaansa. Voi olla, että orjat ihan kostoksi syljeskelevät salaattilaatikoihin).

Vierailija
37/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut ulkomaisista pakastemustikoista rajun noroviruksen aiheuttaman vatsataudin, joka kesti toista viikkoa. Ei puhuttu pussin kupeessa mitään keittämisestä, ei myöskään pakastelaarin lähellä. Olin siihen asti uskonut - sinisilmäisyyttäni - vain vadelmien vaativan kuumennuksen, mutta Siperia opettaa: puoli kahvikupillista puolalaisia mustikoita riitti todelliseen suolen puhdistukseen molemmista päistä. Ei liene vaikea arvasta, ostanko vielä pakastemarjoja! En osta edes kotimaisia. Tuoreet ostan luotettavalta suomalaiselta poimijalta ja pakastan itse. 

Vierailija
38/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tähän hygieniapuutteeseen ei puututa. Helppohan se olisi velvoittaa leipomot ja smmothien myyjät keittämään marjansa.

Vierailija
39/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaan alkoi tekemään ihan sairaasti mieli kinuskikakkua nyt.

Vierailija
40/45 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää koskee vain PAKASTEmarjoja. Liittyy siihen sulamisprosessiin, jossa mahdollinen pieni määrä bakteereja pääsee lisääntymään. Pakastaminen rikkoo elintarvikkeen solurakenteen, jolloin bakteereja pääsee marjojen sisälle, jossa ne alkavat sulamisvaiheessa lisääntymään. Tuoremarjojen kanssa riittää huuhtelu, sillä mahdolliset bakteerit ovat vain pinnassa eivätkä ole päässeet kontaminoimaan koko marjaa.

T. Elintarvikebiologiaa opiskeleva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän