Miten nopeasti ruoka kulkee suoliston läpi
Olen monesti miettinyt kun musta mun vatsa toimii tosi nopeasti. Että onko se normaalia. Tänään söin kahdelta lounaaksi ison kasan punajuurta. Nyt neljä tuntoa myöhemmin tein purppuranpunaisen kakan. Onko normaalia?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syo puolukoita ja jätä osa pureksimatta. Kurkkaa parin päivän päästä aamupaskan jälkeen emaliin, niin siellähän ne (ainakin osa niistä) luultavasti kelluu. Puolukka ei kovin helposti hajoa suolistossa.
Mulla kyllä tulee aamulla syödyt jo viimeistään iltapäivällä ulos.
Ainakin maksalaatikko ja mustamakkara joiden kanssa syön puolukkahilloa, tulevat lähes aina kovienkin vatsanväänteiden siivittämänä viimeistään viiden-kuuden tunnin päästä ulos. Näyttääkin aina lähes samalta kuin mennessä sisäänkin, mutta on huomattavasti nestemäisempää. Puolukat, sekä rusinat tai musta väri ovat kohtalaisen hyviä tuntomerkkejä.
Mikä lie syypää kun noista menee toistuvasti maha kuralle?
Sellainen vartti syömisen jälkeen ripulipaska jo lentää.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka kulkee ihmisen ruoansulatuskanavassa yhteensä noin kaksi vuorokautta.
Mahalaukusta se liikkuu eteenpäin parin tunnin kuluttua syömisestä. Useita metrejä pitkässä ohutsuolessa ruokasula viipyy runsaat kolme tuntia. Loput ajasta eli yli puolitoista vuorokautta kuluu paksusuolessa.
Ruoan laatu heijastuu matkavauhtiin. Paljon sulamatonta kuitua kuten kokojyvätuotteita ja kasviksia sisältävä ruoka liikkuu suolistossa tavallista nopeammin. Myös ulostamistiheys vaikuttaa paljon. Jos vessareissu jonain päivänä jää väliin, tavara viipyy suolessa vuorokauden pitempään. Ummetuksen rajana pidetään yli 72 tunnin läpikulku-aikaa. Vastaavasti ripulissa ruoka läpäisee paksusuolen vauhdilla.
Ruoan viipyminen suolessa on hyvä muistaa, kun arvioi eri ruokien yhteyttä vatsavaivoihin. Maitotuotteisiin ja kasvikuituihin liittyvät ilmavaivat syntyvät vasta, kun ruokasula on ollut jonkin aikaa paksusuolessa. Vatsan vaivatessa kannattaa miettiä, mitä söi 5–7 tuntia aikaisemmin, sillä niin kauan kestää, ennen kuin maitosokeri tai muut sulamattomat ainekset ovat ehtineet paksusuoleen, missä ne hajoavat.
Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2007
Vastaaja:
Pertti Mustajoki
professori
Lääkäriseura Duodecim
Noin kauan se kestää siinä normaalijakauman hitaammassa päässä. Kaikkihan ei tule läpi samaa vauhtia, kun suolen liikkeet eivät siirrä koko massaa kerralla. Jos syö hyvin terveellisesti (ja runsaasti) ja runsaasti kuitua ja suoliston mikrobitasapaino on hyvä sekä liikkuu paljon niin mielestäni alle vuorokauden sisään menee minun lävitseni. Neljä tuntia on jo hyvin lyhyt aika. Oliko tyhjä suoli ja ulosteen konsistenssi normaali/terve? Mites paino?
Vierailija kirjoitti:
Vaan onko se eilisiä vai toissapäiväisiä? Vartissa ne syömiset ei muuta rakennettaan, väriään ja hajuaan.
Siellä voi olla parin päivän latingit piipussa.
Se syömiesi punajuuren neste värjäsi vain suoliston, värjää myös virtsan.
Välttämättä ne syömäsi itse punajuuret, eivät ole vielä tuossa ulosteessasi, täysin sulanneina kuuonana pois tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Uusi ruoka vain työntää vain entistä tavaraa eteenpäin ja ulos suolesta.
Kestää aina aikansa, että ruoka siirtyy mahalaukusta suoliston käsittelyyn.
Juuri tämän takia mm. kolonoskopiaan meneville annetaan tarkat ohjeet ruokavaliosta ennen toimenpidettä, lisäksi tehdään vielä suolen tyhjennys sitä varten tarkoitetulla aineella ja aineenmukaisilla ohjeilla.