Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummu ei osaa lausua lapsemme nimeä, sanoo Sofia-nimen "Sohvi"

Vierailija
11.01.2017 |

Ärsyttää. Olen tolkuttanut sata kertaa miten nimi lausutaan mutta silti sanoo aina "Sohvi"

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
2/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höllää vähäsen! Vanhemmille ihmisille tällainen lainanimi voi olla hankala omaksua. Asennoidu Sohviin lapsesi hellittelynimenä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu antanut tytölle lempinimen. Sofiasta tulee usein Sohvi.

Vierailija
4/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Edith ja mummi lausuu sen Ediitti. Mäkin olen korjannut nimen moneen kertaan, mutta ei auta.

Vierailija
5/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui

Vierailija
6/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sika!

Vierailija
7/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin lapsella on nimenomaan toisinpäin, nimi on Sohvi, mutta vanhat ihmiset kovasti yrittää aina tunkea sitä F:ää jonnekkin väliin mukaan :D

Vierailija
8/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin Sofia -nimisenä todeta, että olen koko elämäni ajan inhonnut sitä jos joku kutsuu Sohviksi. Pidän nimestäni, enkä ole koskaan tarvinnut lempinimeä siksi. En kyllä edes vaivaudu vastaamaan jos joku kutsuu sohviksi keskustelua aloittaessa :D

Vierailija
9/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle vanhalle nuo f ja g-kirjaimet ja vierasperäiset nimet on vaikeita. Isoisäni, alunperin livvinkielinen evakko,  ei osannut sanoa esim. Egypti, vaan sanoi aina Epykti.

Aika paljon kun tekee sukututkimusta, huomaa että lapsi on saanut ristimänimekseen esim. Kristiina, mutta papin syntyneitten luettelossa myöhemmin nimi on jo vääntynyt Tiinaksi tai Greta Reetaksi. Mummosi noudattaa vaan tuttua tapaa. Turha vanhaa suomikoiraa on opettaa ruotsinkielisillä käskyillä haukkumaan...

Ja tutun lapsen nimi on Viljam, vaan Ville siitä on tullut kotona. Ja savolaisten sukulaisten suussa Vilijami.

Ei kai tuohon nyt maailma kaadu?

10/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie se mummu puheterapiaan jos noin kovasti häiritsee. F-kirjain on monille ikäihmisille hankala lausuttava.

Vierailija
11/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo on DI, mutta sanoo aina putjetti.

Vierailija
12/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Sofia ja nimi kulkee suvussa, ties kuinka monessa polvessa, mutta silloin tällöin minua kutsutaan Sohviksi ja isoäitiäni kantaa tuota nimeä, vaikka onkin virallisesti Sofia.

En usko ap. tapauksessa, etteikö anoppi osaisi lausua, vaan kysymyksessä on totuttu tapa, ihan samalla tavalla, kuin monet sanovat Mattia Masaksi, Liisaa Lissuksi jne.

Vierailija
13/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D no ei kai se ongelma ole? Mummu on vain kutsuu rakasta lapsenlastaan hellyttelynimellä. Varaudu muuten sitten kouluaikaan jo, siellä Sofia tulee olemaan Sohvi, Soffi, Sofii, Soufi jne.

Terv. Sofia 24 v

Vierailija
14/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa kersoillenne kunnon suomalaisia nimiä, jotka osaatte itsekin lausua saati sukulaiset. Nuo ovat juuri niitä wt-nimiä joita "trendikkäät" pissikset antavat, tyyliin Nico , Janica etc. eli Niso ja Janisa. Ehkäpä mummosi piilovittuilee sinulle etkä edes tajua.

Vierailija
15/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Sofian lempinimeksi tullut Sohvi kun se helpompi nopeasti huutaa.

Kaksitavuinen nimi ois ollut parempi, mut ei tykätty Sofi -muodosta ja Sohvi rahvaan oloinen kirkonkirjoissa.

Toki jos sitten isompana vihaa Sohviksi sanomista se lopetetaan.

Vierailija
16/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun edesmennyt äitini oli Sofia. Hänen sukupolvensa keskuudessa sitä pidettiin kauheana mummonimenä, ja mummoltaan hän oli sen perinytkin. Eli voi olla joku sukupolvijuttukin.

Vierailija
17/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ähvä ei oo suomenkielen kirjain eikä sellasta tartte suomalaisen väkisin sanoo

Vierailija
18/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas on Petriina ja mummo sanoo Tapani :/

Vierailija
19/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs annoit tuollaisen vaikeastilausuttavan hienostelevan nimen joka ei taivu ikäihmisen suuhun, Sofiasta tulee silloin suomalaisvastine Sohvi.

Vierailija
20/47 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saanko arvata, teidän sukunimi on nieminen, Virtanen, korhonen jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme