Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa! Palkasta meni 30% veroa

Vierailija
11.01.2017 |

Olen opiskelija ja aloitin muutosverokortilla työt vuokrafirman kautta syyskuussa. Heitin arvauksella että tienaan enintään 3000 euroa loppu 2016 aikana ja tämän perusteella verottaja antoi veroprosentiksi tasan 0.

Nyt tuli palkkalaskelma joulukuulta. Minulta on otettu ennakonpidätystä 300 euroa! Miksi?

Ynnäsin palkkoja Excelissä. Syyskuusta tähän päivään asti olen tienannut hieman yli 1500 euroa tuota kautta. Kun ottaa huomion perjantaina tulevan palkan, olen tienannut silti alle 3000 €. Ja reippaasti. Eli jos muutosverokorttiin oli merkitty 3000e rajaksi, miksi nyt meni 30%? Toimitin jo kuukausi sitten muutosverokortin vuodelle 2017 ja sielläkin lukee selkäesti veroprosentti 0.

Onko palkanlaskija tehnyt virheen vai minä liikaa töitä? Eihän opintotuki vaikuta palkanmaksuun mitenkään?

ps. Soitin jo palkkahallintoon, asiaa luvattiin selvittää mutta ei jaksaisi odottaa. Kaivertaa köyhän opiskelijan mieltä valtavasti.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko siinä ollut palkkakauden tuloraja, jota palkanlaskija on soveltanut?

Vierailija
2/7 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10% tuo on (30% 3000€sta olisi 900€), mutta en osaa kommentoida miksi on veloitettu sen verran. 

Olisiko palkkakorttisi joutunut hukkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, saat nuo automaattisesti veronpalautuksissa sit takas.

Vierailija
4/7 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskijan virhe.

Vierailija
5/7 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki on verotettavaa tuloa. Saat yli 500 euroa tuloa joka tukikuukaudelta.

Vierailija
6/7 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10% tuo on (30% 3000€sta olisi 900€), mutta en osaa kommentoida miksi on veloitettu sen verran. 

Olisiko palkkakorttisi joutunut hukkaan. 

Lue aloitus ihan ajatuksella, paljonko on tienattu ja milloin.

Vierailija
7/7 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on verotettavaa tuloa. Saat yli 500 euroa tuloa joka tukikuukaudelta.

Opintotuki on kyllä verotettavaa tuloa, mutta sillä ei ole merkitystä palkanmaksussa. Verokortin tuloraja ei ole ylittynyt (olettaen että ap on valinnut koko vuodelle yhden tulorajan eikä kuukausittaista), joten verot pitäisi periä prosentin mukaan.