Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko auton omistaminen/käyttäminen oikeasti näin kallista????

Autoa hankkimassa
11.01.2017 |

Olen vaihtamassa autoa. Katsoin myös OP:n Kulku palvelua. Mun silmään vaikuttaa ihan hirveän kalliilta! Maksaako auton omistaminen/käyttäminen oikeasti noin paljon, vai onko tuo vaan omistamista kalliimpi palvelu?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kumpikohan on järkevää, osta uusi tai uudehko auto tai kohtuuhintainen käytetty?

Jos ostaa uuden, maksaa osamaksueriä, kasko pitää olla, tehdä säännöllisesti huollot, että takuu säilyy.

Tähän menee 500-1000 euroa kuussa.

Tai ostaa säästöillään 3000-5000 eurolla käytetty auto, kenties japsi, joka ei ole yltäpäältä ruosteessa. Niitäkin löytyy. Kaikennäköistä korjattavaa tietenkin tulee. Mutta sillä säästyneellä 10000 eurolla korjaa autoa aika helvetin kauan!

Mikset osta 1000 euron autoa ja katso miten toimii. Ei paljoa menetä kävi miten kävi mutta voi kestää vuosia ilman mitään remonttia

Vakuutus tonnin autolle saattaa olla sen verran kallis, että ei maksa vaivaa ajaa noin halvalla kopalla.

Vierailija
22/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kumpikohan on järkevää, osta uusi tai uudehko auto tai kohtuuhintainen käytetty?

Jos ostaa uuden, maksaa osamaksueriä, kasko pitää olla, tehdä säännöllisesti huollot, että takuu säilyy.

Tähän menee 500-1000 euroa kuussa.

Tai ostaa säästöillään 3000-5000 eurolla käytetty auto, kenties japsi, joka ei ole yltäpäältä ruosteessa. Niitäkin löytyy. Kaikennäköistä korjattavaa tietenkin tulee. Mutta sillä säästyneellä 10000 eurolla korjaa autoa aika helvetin kauan!

Mikset osta 1000 euron autoa ja katso miten toimii. Ei paljoa menetä kävi miten kävi mutta voi kestää vuosia ilman mitään remonttia

Vakuutus tonnin autolle saattaa olla sen verran kallis, että ei maksa vaivaa ajaa noin halvalla kopalla.

Eihän tonnin autolle kannata ottaa mitään vakuutuksia paitsi pakolliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan auton omistaminen ja käyttäminen hintavaa, mutta toisaalta se on samanlainen satsaus elämänlaatuun kuin esimerkiksi mukava asuminen. Olen valmis maksamaan vähän ekstraa siitä, että kodissani on sauna ja parveke. Olen valmis maksamaan ekstraa myös siitä, ettei tarvitse olla joukkoliikenteen varassa, on enemmän vapaa-aikaa, on luotettava kulkuneuvo eikä mikään tonnin katiska. Kaikki eivät tietenkään ole, eikä heidän ole pakko. Omia valintoja.

Vierailija
24/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vero 180, vakuutus 700, huollot 500 ja bensa 3360, pesut n 400 vuosi. Ei se tuloihin suhteutettuna kallista ole.

Itsellä on alunperin tonnin auto. Vaikka ollut omistuksessa vasta 5 vuotta, Ifillä saa jo aika hitosti bonusta, lähes puolet pois. Huoltoihin mennyt noin satanen vuodessa (akkua, jäähdytintä, lamppuja, vesipumppu, laturi, radio, moottorin tiivisteitä, jakohihna), bensaan 50 eur kuussa eli 600 eur vuodessa, pesuihin noin 20 eur per vuosi, loput pesut pesee itse. Riippuu paljon käytöstä, mitä maksaa. Sellainen reilu satanen kuussa taitaa tuosta tulla.

Vierailija
25/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/autoilun-todellinen-hinta-nain-paljon…

"Kaiken kaikkiaan auton käytön kuluksi tuli 0,36 euroa per kilometri."

"Vuodessa auto maksoi Lasselle 7 045 euroa eli 587 euroa kuukaudessa. Ajokilometrejä vuodessa tuli 19 570."

Mitä enemmän ajelet, sitä edullisemmaksi se suhteessa tulee.

Pakolliset kustannukset autosta riippumatta on noin pari tonnia vuodessa vaikka se seisoisi parkkipaikalla jos ei oteta kantaa mihinkään arvon alenemiseen.

Myös Santander tarjoaa näitä "kaikki sisältyy" -juttuja. 

Vierailija
26/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vero 180, vakuutus 700, huollot 500 ja bensa 3360, pesut n 400 vuosi. Ei se tuloihin suhteutettuna kallista ole.

Itsellä on alunperin tonnin auto. Vaikka ollut omistuksessa vasta 5 vuotta, Ifillä saa jo aika hitosti bonusta, lähes puolet pois. Huoltoihin mennyt noin satanen vuodessa (akkua, jäähdytintä, lamppuja, vesipumppu, laturi, radio, moottorin tiivisteitä, jakohihna), bensaan 50 eur kuussa eli 600 eur vuodessa, pesuihin noin 20 eur per vuosi, loput pesut pesee itse. Riippuu paljon käytöstä, mitä maksaa. Sellainen reilu satanen kuussa taitaa tuosta tulla.

Missä oikein huollatat autosi, jos oelt saanut mainitsemasi remontit yhteensä n. viidellä sadalla? Vai onko kyseessä osien hinta ja korjaat itse? Sitten ymmärrän.

Vierailija
27/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuodessa auto maksoi Lasselle 7 045 euroa eli 587 euroa kuukaudessa. Ajokilometrejä vuodessa tuli 19 570."

Pakolliset kustannukset autosta riippumatta on noin pari tonnia vuodessa vaikka se seisoisi parkkipaikalla jos ei oteta kantaa mihinkään arvon alenemiseen.

Näistä Santanderin autoista puuttuu vakuutus, joka on kuitenkin tosi iso osa kuluista.

Vierailija
28/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facessa mainostaa rankasti tuon OP:n kilpailija kuuno.fi Sieltä näyttää saavan auton oikeasti halvalla, mutta ne on vanhoja autoja. 

Kohderyhmä on selvästi eri näillä kahdella ja hinnat ovat suhteessa saatuun palveluun. OP:lla uusia sähkö- tai hybridiautoja ja Kuunolla vanhoja kauppakasseja. Jollain tapaa OP vaikuttaa jopa hyvältä diililtä, kun ei tarvitse ostaa bensaa bensarohmuun ja ajomukavuus on toisella tasolla.

Vierailija
29/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä oikein huollatat autosi, jos oelt saanut mainitsemasi remontit yhteensä n. viidellä sadalla? Vai onko kyseessä osien hinta ja korjaat itse? Sitten ymmärrän.

Mies korjaa, kyllä vaan. Eli osien hinnat nuo.

Vierailija
30/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä Santanderin autoista puuttuu vakuutus, joka on kuitenkin tosi iso osa kuluista.

Ei puutu, se on valinnainen lisäpalvelu hintaan n. 50-70e/kk.

Vierailija
31/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottjan hyväksymä km-korvaus oman auton käytöstä työajoon on 42 snt/km. Se kattaa aika hyvin kaikki uuden menopelin kulut arvonalenemineen.

Halvemmallakin pääsee ja itse ajattelen auton aina kertainvestoinniksi, korkeintaan lainanlyhennykset mukaan silloin kun niitä on enkä niin piittaa arvon laskusta.

Muutaman vuoden vanha, vain liikennevakuutus jos on varaa menettää auton arvo, pieni kulutuksinen (vaikuttaa myös veroon) ja peukalo ei ole keskellä kämmentä. Mulla menee nyt vuodessa 2000 bensaan ja tonni muihin maksuihin pl. korjaukset. Mies huoltaa varaosien hinnalla, 70% bonukset, ei kaskoa.

Vierailija
32/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit välillä kyselevät autoa lainaksi ja oletan, että heille on myös epäselvää autoilun kokonaiskustannus.

En lainaa juuri siitä syystä että jokainen ajettu kilometri syö uudehkon autoni jälleenmyyntiarvoa ja ajan sillä itse verrattain vähän. Tuntuisi pöljältä pitää autoa, jonka kilometreistä puolet ovat syntyneet kavereitten hiihto- ja mummolavierailuista. Ja maksuksi tarjoavat muutamaa kymppiä ja auton palauttamista tankki täynnä ja pestynä. Huono diili, autoni pysyy mieluummin parkkiruudussaan. Auton vuokraaminen liikkeestä on erittäin hyvä vaihtoehto satunnaiseen auton tarpeeseen. Liikkeet ovat hinnoitelleet autovuokrat täysin oikein.

Vierailija
33/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilu maksaa ihan mielettömän paljon. Muiden jo aiemmin esiintulleiden kulujen (hankintakulu, arvonalenema, bensat, vakuutukset, huollot ja katsastukset) päälle saisin esimerkiksi itse maksaa 100e kuukaudessa autopaikasta taloyhtiössä, jossa asun. Kyllä,  kuten arvata saattaa asun Helsingissä. Parkkimaksut vielä päälle, kun pysäköisin auton työpäivän ajaksi. Järjetöntä, onneksi täällä julkinen liikenne pelaa.

Vierailija
34/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilu maksaa ihan mielettömän paljon. Muiden jo aiemmin esiintulleiden kulujen (hankintakulu, arvonalenema, bensat, vakuutukset, huollot ja katsastukset) päälle saisin esimerkiksi itse maksaa 100e kuukaudessa autopaikasta taloyhtiössä, jossa asun. Kyllä,  kuten arvata saattaa asun Helsingissä. Parkkimaksut vielä päälle, kun pysäköisin auton työpäivän ajaksi. Järjetöntä, onneksi täällä julkinen liikenne pelaa.

Se on kyllä täysin totta, että mitään järkeä auton pidossa ei kyllä ole, mutta se vain niin kummasti helpottaa elämää, että olen valmis sen maksamaan.

Vierailija
35/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asukaspysäköinti Helsingin keskustassa maksaa 260e/vuosi. Omaa ruutua ja sähkötöpseliä ei toki ole, mutta ihan hyvin olen keskustassa saanut kodin lähelle aina pysäköityä.

Vierailija
36/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vero 140€, vakuutukset (täyskasko+liikennevak) 700€, huollot 150-240€/vuosi, bensa noin 550€/vuosi, pesut itse tehtynä 0€.

Hybrid

Vierailija
37/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ynnäät kaikki autosta ja autoilusta koituvat kulut ja vertaat hintoja ja valitset halvimman. Aika yksinkertaista. Jos haluat ajaa uudella hienolla autolla, se maksaa paljon. Jos sinulle käy vanha japanilainen romu 1 litraisella koneella niin autoilu voi olla aika halpaa. Teet vielä kaikki korjaukset itse, otat vain pakollisen liikennevakuutuksen ja opettelet taloudellisen ajotavan. 

Ranskalaisen saa vielä halvemmalla. Sillä ajetaan niin pitkään kuin suostuu kulkemaan laillisesti ja ostetaan seuraava sitten, kun korjaus tulee kalliimmaksi kuin "uusi" auto.

Vakuutuksiin menee muuten rahaa aika julmasti varsinkin jos ei ole bonuksia.

Vierailija
38/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä bmw merkkinen auto 3 litran bensamoottorilla ja vuoden 2016 kustannuksia:

vakuutus 1400€

bensat n.1600€

jarrulevyjen ja palojen vaihto eteen merkkiliikkeessä 880€

katsastus 70€

öljyjen vaihto 70€

=n. 4000€

Vierailija
39/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen työnantajan tarjoamaan täysautoetuun. Verotusarvo nyt kolmantena vuonna 720€. Uudehko Volvo ja ajot pääosin omia ajoja 48 tkm vuodessa

Vierailija
40/57 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton korjauslasku oli viimeksi 2500e ja kaikkea ei edes korjattu. Liikennevakuutus+muut vakuutukset 3 kk tuli just 750e lasku. Bensatankki 90e n. Kerran viikossa. Onhan noita kuluja, ehkä n. 8 000e vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän