Kannattaako edes käydä terapiassa enään, kun ikää 26vuotta ja jos parantuisin, ei kukaan tällästä vanhaa, kouluttamatonta ihmistä ota töihin?
26vuotias, ei mitään koulutusta, ei ammattia. Käyn terapiassa, koska olen sairastanut sosiaalisten tilanteiden pelkoa 16vuotta sekä vakavaa masennusta noin 10vuotta ja välillä ollut parempia kausia. Hain näihin apua vasta joskus yli parikymppisenä ensimmäistä kertaa.
Nyt mietin, että onko tässä järkeä? Olen vasta aloittanut psykoterapian ja se on kallista, kallista vaikka Kela maksaakin siitä osan. Olen kuitenkin menossa jo lähemmäs 30vuoden ikää pikkuhiljaa,
Suomen tilanne on kehno, todella huono ja työttömiä ihmisiä on suunnattoman paljon. Tilanne on masentava. Miten hemmetissä tämän ikäinen ihminen, jolla ei ole mitään koulutusta, voisi koskaan edes saada töitä, jos sellaisetkin ihmiset, joilla on monta ammattia, istuvat kotona nyhjöttämässä ja epätoivoisesti koittavat rustata työhakemuksia?
Mulla menee 80euroa/kk tuohon terapiaan. Ja tosiaan tuloinani Kelan kuntoutustuki, jota hallituskin ihanasti taas leikkasi. Kiva.
En enään jaksa. Itkettää jo tätä tekstiä kirjoittaessa, että onko missään mitään järjen hiventä, koko elämässä, koko helvetin maailmankaikkeudessa... En ymmärrä...
Kommentit (65)
Voisit ehkä miettiä, onko se työelämään pääsy ainoa tavoite vai voisiko elämään saada sisältöä muistakin asioista, kuten vapaaehtoistyö, (etä)opiskelu tai joku harrastus. Selvitä, mikä sinua oikeasti kiinnostaa ja lähde siltä pohjalta miettimään vaihtoehtoisia polkuja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni opiskeli kokiksi, alkoi opinnot 28v, ei päivääkään työttömänä sen jälkeen. Äitini opiskeli 40vuotiaana lähihoitajaksi, työtä riittää. Minä valmistun nyt 34vuotiaana restonomiksi ja alan yrittäjäksi. Hyvät ystäväni lähes kaikki ovat koulun penkillä molemmin puolin 30. Sinäkö siis liian vanha aloittaja? Terapiaan ja sopivaa ammattia katselemaan.
Olivatko nämä työttöminä ennen kokiksi/lähihoitajaksi valmistumista? Ei se paperi mitään hyödytä jos on ollut sitä ennen pitkäaikaistyötön. Kyllä se työnantaja kysyy mitä teit ennen kouluttautumista. Ja Suomessa pitkäaikaistyöttömän leiman kanssa on turha edes yrittää.
Täyttä? Kuinka niin? Vieläkin on aloja joilla on käytännössä täystyöllisyys.